Kirjoittaja Aihe: Firefoxin suttuiset fontit [ratkaistu]  (Luettu 2769 kertaa)

mieto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Firefoxin suttuiset fontit [ratkaistu]
« : 25.05.07 - klo:21.42 »
Hei,
Säätelin Howtoforgen ohjeiden mukaan Ubuntun käyttämään Tahoma-fontteja, ja nyt kaikki näyttääkin ihan kivalta, lukuunottamatta Firefoxia. Syystä tai toisesta Firefoxin valikoitten fontit ovat erittäin suttuiset (antialising päällä?), enkä ole löytänyt keinoa kuinka saan Firefoxin käyttämään samoja fontti-asetuksia, mitä Gnome. Kuva selittänee paremmin:




Eli kuvassa näkyvät ylimmäisenä Gnomen "käynnistävalikko", keskellä Firefox, ja alimmaisena Nautilus. Jos käytät CRT-näyttöä, niin varmaan fontit näyttävät samoilta, mutta LCD-näytöllä ero on varsin ikävä. Kokeilin tätä ohjetta, mutta ei auttanut valikkoihin, sivujen renderöintiin kyllä. Kokeilin myös kääntää Firefoxin sorsista, ei vaikutusta. Onko muita hyviä vinkkejä? :)

edit: Ratkaisu Lisätty:
No nyt sain ongelman ratkiamaan. Fontit muuttuivat, kun asensin KDE:n kcontrol -paketin, ja siellä asetin fontit Tahomaksi. Tai sitten, se auttoi, kun poistin siellä olleen ruksin "Use anti-aliasing for fonts". Joka tapauksessa, tuolta saa korjattua helposti tuon suttuisuuden  8)
« Viimeksi muokattu: 02.06.07 - klo:22.32 kirjoittanut JuhaK »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Firefoxin suttuiset fontit
« Vastaus #1 : 25.05.07 - klo:22.28 »
Kyllä nuo ihan samoilta näyttävät tällä minun kannettavallani.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Firefoxin suttuiset fontit
« Vastaus #2 : 26.05.07 - klo:11.14 »
Oletko käynnsitänyt Firefoxin uudelleen muutoksien jälkeen? Vielä varmistuksena.
alias vililikku

mieto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Firefoxin suttuiset fontit
« Vastaus #3 : 02.06.07 - klo:18.34 »
No nyt sain ongelman ratkiamaan. Fontit muuttuivat, kun asensin KDE:n kcontrol -paketin, ja siellä asetin fontit Tahomaksi. Tai sitten, se auttoi, kun poistin siellä olleen ruksin "Use anti-aliasing for fonts". Joka tapauksessa, tuolta saa korjattua helposti tuon suttuisuuden   8)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Firefoxin suttuiset fontit [ratkaistu]
« Vastaus #4 : 02.06.07 - klo:19.52 »
Huvittavaa – minä kun katselin tuota kuvaa, Firefoxin fontit olivat ainoat, jotka olisin kelpuuttanut! :)  Nähtävästi rosoisuus ja sahalaitaisuus fonteissa miellyttää joitakuita, mutta minä pidän anti-aliasingin tuottamasta pehmeydestä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mieto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Firefoxin suttuiset fontit [ratkaistu]
« Vastaus #5 : 02.06.07 - klo:22.39 »
Huvittavaa – minä kun katselin tuota kuvaa, Firefoxin fontit olivat ainoat, jotka olisin kelpuuttanut! :)  Nähtävästi rosoisuus ja sahalaitaisuus fonteissa miellyttää joitakuita, mutta minä pidän anti-aliasingin tuottamasta pehmeydestä.

Näitä makuasioita ;)

Ainut harmi, että Tahoma-fontti on MS:n tuottama, saisivat julkaista sen täysin vapaaksi, mutta ei taida moista koskaan tapahtua  :-\