Kirjoittaja Aihe: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)  (Luettu 9053 kertaa)

PkT

  • Vieras
Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« : 18.05.07 - klo:22.36 »
www.ulteo.com Tuleekohan toi olemaan vakaampi kuin Kubuntu? Ite oon aina pettynyt Kubuntuun joka kerta,kun oon kokeillut :( Niin kovasti haluaisin KDE pöydän ja pohjalle Ubuntun,mutta kun bugia siellä ja täällä,eikä mitään pieniä.Haittaa normaalia toimintaa joskus niin että töpseliä vaan poi seinästä.Gnome on kyllä hyvä mutta sieltä valikosta puuttuu ne "Siirrä kansioon" jutut.Se on kätevä toiminto,kun pitää paljon siirrellä tavaraa eri kansiohin.Toi kun olis Gnomen valikossa,niin ei ehkä raskis ajatellakaan luopua tästä niin helposta ja selkeestä Gnomesta,mutta kun se joskus rasittaa kun pitää Kopioi --> Etsi kansio --> Liitä Poista ylimääräiset ja seuraavan tidoston kimppuun.Siirrä kansioon olis paaaljon helpompaa.Joo joo onnistuu se Konsolista.Kiitos ei.Muutenkin tää muutama vuosi Linux maailmassa on kuluttanut enemmän paperia ja mustetta kuin näppäimistöä,kun kaikken näköistä käskyä pitää muistaa.Onneksi koko ajan menee helpommaksi.Siihen klik klik meiningiksi :) No helpompi tapa monelle ja konsolin käyttö ei oo kiellettyä! Itekkin päivitä koneen ja asennan ohjelmat mielummin konsolilla :) En jaksa edes lukea läpi...Kusettaa heippa.

Petri Kari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #1 : 19.05.07 - klo:00.32 »
Kopioi --> Etsi kansio --> Liitä Poista ylimääräiset ja seuraavan tidoston kimppuun.

En tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta eikös tuosta lähde yksi työvaihe pois kun tekee näin: Leikkaa --> Etsi kansio --> Liitä --> seuraavan tiedoston kimppuun.
"Internet on ehdottoman hyvä asia ja käyttäköön sitä rauhassa ne, jotka sitä tuntevat tarvitsevansa. On kuitenkin hölmöä vaahdota siitä niin hirmuisesti, aivan kuin olisi syntynyt jokin ihmeellinen tiedon vallankumous, josta jokainen hyötyy tavattomasti" @ MB -95

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #2 : 19.05.07 - klo:21.21 »
Lainaus
Ite oon aina pettynyt Kubuntuun joka kerta,kun oon kokeillut Sad Niin kovasti haluaisin KDE pöydän ja pohjalle Ubuntun,mutta kun bugia siellä ja täällä,eikä mitään pieniä.Haittaa normaalia toimintaa joskus niin että töpseliä vaan poi seinästä.

Merkillistä. Itse käytän Kubuntua ja minulla tämä taas toimii paremmin kuin Gnome. Tiedä sitten sotkevatko nämä työpöydät toistensa toimintaa jollain tapaa vai  mistä on kyse.

Ulteota saatan itsekin testailla sitten joskus jossain välissä kun sen aika tulee..

evil terrorist

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #3 : 20.05.07 - klo:22.00 »
Itselläni kde-ohjelmat ovat jostain syystä olleet jopa häiritsevän epävakaita verrattuna gnomeen. Tarkoitus oli feistyn ilmestyttyä ihan vaihtelun vuoksi käyttää kde:tä, mutta jatkoinkin gnomella kun kde-softat tykkäsivät mielellään kaatuilla tai olla käynnistymättä.

peran

  • Vieras
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #4 : 20.05.07 - klo:22.38 »
Minulle Kubuntun stabiilisuus on kyllä riittänyt, mutta onkohan aivan pakko hampaat irvessä pysyttävä xUbuntu-distrohierarkiassa. Vaikka sekään ei ole huono vaihtoehto, saattaisi kannattaa kokeilla Esim. Suse:a, joka on pääsääntöisesti suunniteltu KDE:lle.

OpenSuse:n suomenkielinen foorumi:
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php

evil terrorist

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #5 : 20.05.07 - klo:23.04 »
Joo itse onkin tullut testattua melkein kaikkia tunnetuimpia "työpöytädistroja". Kyllä niissä kaikissa tuppasi olemaan oma heikko kohtansa, mutta ottaen huomioon miten nopeasti nämä tuntuu kehittyvän niin tilanne on tietysti nyt jo aivan eri kuin pari-kolme vuotta sitten. Itse olen tyytyväinen ubuntuun ei ole tarvetta vaihtaa käyttistä tällä hetkellä. (Mutta jos välttämättä haluaisin kde:tä käyttää niin silloin ehkä itse joutuisin kokeilemaan toista distroa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #6 : 21.05.07 - klo:00.19 »
SuSE oli suosikkini kauan ennen kuin Novellin sen osti, mutta kun kerran on päässyt Debian-pohjaisen distron makuun, on vaikea vaihtaa muuhun. (open)SUSE taitaa edelleen olla ainakin pääosin RPM-systeemissä, eikös?

Työkoneelle asensin kokeeksi Debianin ja Fedora 6:n. Debiania varmaan voisikin käyttää, vaikken saa sitä millään edes renderöimään ruutufontteja yhtä siististi kuin (K)ubuntu. FC6 taas on viimeistellyn oloinen ja ilmeisesti pidemmälle suomennettukin kuin (K)ubuntu, mutta... ei: RPM ja liikaa pikkukiusoja (lisenssirajoitusten takia sitä-ja-sitä ei ole asennettu, ennen kuin hyppäät tasajalkaa kolme kertaa kirkon ympäri keskiyöllä).

Siinä ne isot distrot taisivat ollakin... PCLinuxOS ja muut taas ovat liian pieniä, jotta taviskäyttäjän kannattaisi niitä yrittää. Viimeistään suomennoksessa ne ongelmat pukkaavat päälle. Pelkään, että sama on jonkin Ulteonkin kohtalo.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #7 : 21.05.07 - klo:15.10 »
Ulteo...???
Hmmm... eikös Mepis ole jo paikkaamassa ainakin osittain tätä tyhjiötä?

Mitä vakauteen tulee niin olen huomannut, että vakaa tämä Kubuntukin on. Mutta kun alkaa vaikka Kmailissa työkalupalkkeja säätämään niin   jos on tietyt namiskat on tietyissä paikoissa ja yrittää saada esiin sen ikkunaa kickerin kautta niin sovellus kaatuu  :o. Toinen esimerkki: Kaffeine_parts videoiden näyttäjänä nettisivuilla voi olla tuhoisa yhdistelmä  :-[. Nyt minulla on ongelmia kwinnin ja Kontactin kanssa ja käytän KDE:ssä ikkunamanagerina Openboxia...  :'(. Sanoisin, että vakaus on melko pitkälti siitä kiinni mihin tilaan työpöytänsä säätää. 8)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #8 : 23.05.07 - klo:08.16 »
'kubuntu-desktop' on tauti. Kubuntu projekti on pilannu koko KDE:n. Jos Ubuntu distroissa haluaa pysyä, suosittelen tätä kaikille Kubuntu käyttäjille http://www.psychocats.net/ubuntu/kde-core

www.ulteo.com Tuleekohan toi olemaan vakaampi kuin Kubuntu?
Pohjautuuko toi Kubuntuun vai mitä tarkoitit?  :)
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:08.19 kirjoittanut Owdy »

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #9 : 23.05.07 - klo:10.50 »
Kubuntu on parantunut koko ajan. Omien kokemuksien mukaan Dapper oli vielä hirveän epävakaa, Edgy vakaa ja Feisty vakaa ja selvästi nopeutunut. En ymmärrä tuota tautia nykyisin.
Mitä taas tulee tuon yllä olevan henkilön KDE-distroon.... en viitsi edes sanoa (ja enää en taida kajota kuin Debian-pohjaisiin) ;).
Makuasioita, mutta itse arvostan puhdasta vain pelkkää oletuksena vain KDE-sovelluksille tehtyä työpöytää. Asennetta! Itsekin myönnän, että olen kokeillut kde-corea, mutta tulipa vaan huomattua, että tuli sitten lisäiltyä tavaraa niin, että kubuntu-desktop ei tuosta ollut kaukana  ;D

Mitä nyt yleisesti KDE:sta sanoisin, että sen asetukset on yllättävän helppo saada sekaisin. Pitää aina välillä kurkkia ~/.kde sisään. Riippuu tietysti miten sitä käyttää. Muuten löysin sitten viimein sen ratkaisevan kwin konffitiedoston , jonka  Kontact sai kaatumaan ja taas pelittää.

Tosin voin olla paraskin sanomaan, koska päivitin juuri kubuntu-desktopin KDE-versioon 3.5.7 ja hyvin pelittää tämäkin. Huom tämä on sitten lähinnä vain testaushaluisille! Tai no jos esim tykkää katsella PDF-tiedostoja paremmin KPDF:llä ja haluaa Konquerorin kertovan miten linkki aukeaa niin miksipä ei.



KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #10 : 23.05.07 - klo:12.28 »
Kubuntu on parantunut koko ajan. Omien kokemuksien mukaan Dapper oli vielä hirveän epävakaa, Edgy vakaa ja Feisty vakaa ja selvästi nopeutunut. En ymmärrä tuota tautia nykyisin.
En puhu pelkkästä epävakaudesta vaan myös siitä miten kubuntu-desktop muokkaa KDE:tä. Toimintoja piiloon jne. Jos haluan mahdollisimman yksinkertaisen työpöydän minimisäätövaroilla, otan Gnomen. Mutta kun en halua   8)

Mitä taas tulee tuon yllä olevan henkilön KDE-distroon.... en viitsi edes sanoa (ja enää en taida kajota kuin Debian-pohjaisiin) ;).
Valintoja valintoja. ;)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #11 : 23.05.07 - klo:13.31 »
En puhu pelkkästä epävakaudesta vaan myös siitä miten kubuntu-desktop muokkaa KDE:tä. Toimintoja piiloon jne. Jos haluan mahdollisimman yksinkertaisen työpöydän minimisäätövaroilla, otan Gnomen. Mutta kun en halua   8)

Tarkoitatko systemsettings ohjelmaa taidan tietää syyn miksi jotain ei löydy. Lyöpä päätteeseen
Koodia: [Valitse]
kcontroleditNiin ehkäpä jo valkenee... (aika piilossa tämä on Susessakin eikös  ;) ) eli tuntuisi, että suunnittelu tässä on jäänyt puolitiehen ts valikkoja ei päivitetä, kun asennetaan jokin uusi systeemi.

Kyllä tämä Kubuntukin taipuu siihen mihin openSusekin täytyy vetää vain oikeista naruista vaikka ne olisi hiukan piilossa. Tämä säätövara on kuitenkin semmoinen juttu Kubuntussa, että pitää säätää että voi säätää  :D. tai sitten minimissään olevat valikkomenut suorastaan huutavat pientä ronkkimista ja lisätoimintojen lisäämista  :P
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #12 : 23.05.07 - klo:13.51 »
Tarkoitatko systemsettings ohjelmaa taidan tietää syyn miksi jotain ei löydy. Lyöpä päätteeseen
Koodia: [Valitse]
kcontroleditNiin ehkäpä jo valkenee... (aika piilossa tämä on Susessakin eikös  ;) ) eli tuntuisi, että suunnittelu tässä on jäänyt puolitiehen ts valikkoja ei päivitetä, kun asennetaan jokin uusi systeemi.

Oikealla hiiren näppäimellä K-valikon päällä, ja sitten napsauttaa Valikkomuokkain.
Ei kovin piilossa mielestäni. Oletan että näin se toimii Kubuntussakin.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #13 : 23.05.07 - klo:14.17 »
Tarkoitatko systemsettings ohjelmaa taidan tietää syyn miksi jotain ei löydy. Lyöpä päätteeseen
Koodia: [Valitse]
kcontroleditNiin ehkäpä jo valkenee... (aika piilossa tämä on Susessakin eikös  ;) ) eli tuntuisi, että suunnittelu tässä on jäänyt puolitiehen ts valikkoja ei päivitetä, kun asennetaan jokin uusi systeemi.

Oikealla hiiren näppäimellä K-valikon päällä, ja sitten napsauttaa Valikkomuokkain.
Ei kovin piilossa mielestäni. Oletan että näin se toimii Kubuntussakin.


Tuo mitä tarkoitat on
Koodia: [Valitse]
kmenuedit
Siis tässä tarkoitin sitä, että
Koodia: [Valitse]
kcontrol on piilotettu Kubuntussa systemsettingsin tieltä eikä esim lisää sinne tavaraa kuten
Koodia: [Valitse]
kcmshell beryljälkikäteen kun olen asentanut tuon berylin.
jonka komento siis löytyy tuolla
Koodia: [Valitse]
kcontroledit


Niin ei kai tämä muokattavuus saa olla yhdetä ohjelmasta kiinni? Sitä paitsi kcontrol tulee Kubuntun mukana. ja asiat saa kuitenkin helposti mieleisekseen. JOS ASIA EI NÄIN OLE MUOKATTAVUUDEN SUHTEEN NOIN HALUAN LISÄÄ PERUSTELUJA  :D haluaa tietää mihin KDE vielä voisi graafisella säätämisellä venyä. Esim kickerin säädöissä en nähnyt mitään eroa. Minä en vain keksi mitään graafisen säätämisen kannalta mitä voisi tehdä (tai no ehkä kommander mutta ei taida kuulua varsinaisesti asiaan).
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:14.55 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #14 : 23.05.07 - klo:15.08 »
Tarkoitatko systemsettings ohjelmaa taidan tietää syyn miksi jotain ei löydy. Lyöpä päätteeseen
Koodia: [Valitse]
kcontroleditNiin ehkäpä jo valkenee... (aika piilossa tämä on Susessakin eikös  ;) )
Tolla aukeaa menueditori ja en todellakaan sitä tarkoittanut :D

Niin ei kai tämä muokattavuus saa olla yhdetä ohjelmasta kiinni? Sitä paitsi kcontrol tulee Kubuntun mukana. ja asiat saa kuitenkin helposti mieleisekseen. JOS ASIA EI NÄIN OLE MUOKATTAVUUDEN SUHTEEN NOIN HALUAN LISÄÄ PERUSTELUJA  :D
Ei todellakaan ole ja tulee joo, mutta piilotettuna. Enkä nyt todellakaan tarkoita pelkkää Kcontriollin puuttumista vaan koko sitä ideologiaa että että piilotellaan asioita helppokäyttöisyyden nimissä yms. Kubuntua on kritisoitu tästä sen omalla foorumillakin. Kaikki ei tykkää siitä suuntauksesta.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #15 : 23.05.07 - klo:15.31 »
Tarkoitatko systemsettings ohjelmaa taidan tietää syyn miksi jotain ei löydy. Lyöpä päätteeseen
Koodia: [Valitse]
kcontroleditNiin ehkäpä jo valkenee... (aika piilossa tämä on Susessakin eikös  ;) )
Tolla aukeaa menueditori ja en todellakaan sitä tarkoittanut :D
Noh eikös se menueditori kerro sen, että systemsettings ei päivity mikä taas ei näemmä liittyisi siihen piilotteluun vaan yleisesti siihen ettei asiaa ole huomioitu kun asia lisätään ::) ja se kertoo myös miten saat asian tarvittaessa esille. Sanoisin, että voisi toimia paremmin, mutta tahallista piilottelua niin sanon vaan  höh.

Voi olla ettei asia aukene minulle tämän tapaisen säätämisen suhteen minä hakkaan alt+F2 tai laitan kickerin applettiin komennon ja painan enteriä tai sitten ihan päätteestä. Mikään näes ei ole piilossa kun komennot on takaraivossa iskostuneena ;) ja asioita viitsii etsiä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:15.45 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #16 : 23.05.07 - klo:15.42 »
Tolla aukeaa menueditori ja en todellakaan sitä tarkoittanut :D
Noh eikös se menueditori kerro sen, että systemsettings ei päivity
Voipi olla että kertookin, mutta edelleen, en sitä tarkoittanut

Lainaus
Voi olla ettei asia aukene minulle tämän tapaisen säätämisen suhteen minä hakkaan alt+F2 tai laitan kickerin applettiin komennon ja painan enteriä tai sitten ihan päätteestä. Mikään näes ei ole piilossa kun komennot on takaraivossa iskostuneena ;) ja asioita viitsii etsiä.
Niinpä, makunsa kullakin. Minä en vaan pidä siitä ideologasta että käyttäjältä piilotellaan asioita helppokäyttöisyyden nimissä. Oli ne asiat kaivettavissa esille tahi eivät. Ja edelleen, en puhu pelkästään Kcontrollista, siellä on piiloteltu paljon muutakin, Konqueroria riisuttu yms yms.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #17 : 23.05.07 - klo:16.11 »
Konqueroria riisuttu yms yms.
Jeps tuo on totta jos sitä openSuseen vertaa esim. omanlainen yksinkertaistettu valikkorivi (todennut parannukseksi omasta mielestäni ja ne alkuperäiset saa takaisinkin) ja vain kaksi profiilia oletuksena (teen ne mielumin itse). Mutta onkohan se kovinkin riisuttu oletuksista (ei muuta kuin kääntämään KDE:n omasta lähdekoodista ... vitsi vitsi)? Myös Kubuntu-desktopia pystyy käyttämään alkuperäisen KDE:n asetuksilla, jotain konsoleen  vaan piti heittää. Enkä nyt tarkoita koko desktopin poistoa. Tosin Kubuntusta löytyy valmis adblock-lista Konquerorille. Tässä on kyllä vielä huima ero, jos verrataan kuinka kädettömiksi (tai sitten erittäin taitaviksi muokkailijoiksi) GNOME käyttäjänsä olettaa.

Tuolla lisää mielenkiintoista virittelyä:
http://news.softpedia.com/news/Hidden-KDE-Options-and-Features-53213.shtml
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:16.16 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #18 : 23.05.07 - klo:16.33 »
ne alkuperäiset saa takaisinkin)
Saa onneksi http://kubuntu.org/faq.php#konqueror . Linuxin muokattavuuden ansiosta kaikki asetukset saa hyvin pitkälti haluamikseen, mutta siitähän tässä ei ole kyse :)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ulteo Kubuntulle poikanen? :)
« Vastaus #19 : 23.05.07 - klo:17.08 »
ne alkuperäiset saa takaisinkin)
Saa onneksi http://kubuntu.org/faq.php#konqueror . Linuxin muokattavuuden ansiosta kaikki asetukset saa hyvin pitkälti haluamikseen, mutta siitähän tässä ei ole kyse :)
Asian voi toki nähdä niinkin, että enemmän säätämisen varaa, kun tietyt asiat pitää löytää ja mielestäni edistyneet henkilöt nyt saavat työpöytänsä taipumaan vaikka millaiseksi ja aloittelijalle tuskin mitenkään tärkeää tuollainen  ;) Taitaa buntuilla ja openSusella olla erilaiset tavoitteet tosin Kubuntun nuo aloittelijoille tarkoitetut työkalut laahaavat hieman Ubuntua jäljessä.

Ei varmaan tule sinusta Ulteon kannattajaa jos jo Kubuntu nyppii noin pahasti, jos saan arvata.

Freespire menee tässä mielestäni paljon pidemmälle. Ei Kubuntu nyt siihen verrattuna ainakaan niin kamala ole.
Debian-pohjaisuus, KDE ja ajantasaisuus ovat minulle näemmä pyhä kolminaisuus.  :D Kubuntu on tässä mielestäni paras jos huomioidaan valmiit tekeleet. Tuo Ulteo käyttää esim jo nyt aika vanhaa KDE:tä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:17.16 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla