BSD-Unixia kokeilin pikkuisen 20 vuotta sitten. Nyt olen yrittänyt saada Knoppixin toimimaan. Muuten pelaa, mutta DNA-laajakaistaa se ei tajua tai sitten en minä. Fedora Core 3:a yritin asentaa kun oli opaskirjan mukana. Mikrossa on kaksi kovalevyä ide-liitännällä. 1-levyltä osioin Windowssissa n. 20 gigaa Linuksille 1-levyltä. Asennus käynnistyi ja edistyi nätisti, kunnes daatan olisi pitänyt siirtyä kovalevylle. Silloin mikro jumittui ja sekosi totaalisti. WindowsXP piti asentaa uudelleen yms.
Ubuntun 5 levykettä on tilattu, mutta ottaa aikansa niiltä vaeltaa tänne Pohjolaan Afrikasta. Fedora Core 4 DVD on tulossa ja Oulun Kaakkurin marketti myi Linux Magazinen, jossa on Mandriva DVD.
Knoppixista päätellen asennusohjelman on vaikea tunnistaa Suomessa kai tavallista laajakaistaa: Verkkoyhteydet-paneelin mukaan kortti on Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC tai Epox-emolevyn piiri-kaavion mukaan RTL8100C.
Knoppixin asennus vilahti ohi niin etten saanut selvää, tunnistiko se verkkokortin. Varsinaisesti se narisi siitä, ettei DHCP tms. palvelin löytynyt, vaikka Windowssin puolella dna-laajakaista toimii vaihtuvalla IP-osoitteella. Nettiyhteydet-paneelissa laajakaista on "WAN Miniport PPPOE" - mitä sekin merkinnee. ADSL-modemi on DNA:n markkinoima TeleWell EA201. Linuxin hankkisin etupäässä nettisurffaukseen, joten sen pitää toimia. Kirjoitin on Epson C66, jolle jokin omituinen ajurintapainen lienee löydettävissä, - asentakoon ken osaa, yksinkertaista on kopioida tiedosto FAT32:lle ja printata Windowssissa.
Grubin ja lilon virittelystä olen paljon lukenut ja sitä mukaa yhä vähemmän tajunnut, joten näppärin tapa on käynnistää Linuks korpulla. Korppu lukijaan ja Nettiin, korppu ulos ja reset ja siinä on Windows. Näin se menisi yhtä nopasti kuin valikosta! Kun asennusohjelma tekisi käynnistyskorpun tai kertoisi selvästi mitä sille tulee.
Väittävät, että Mandrivan asennusohjelma on paras. Mutta kun Ubuntun nimi on hauska ja nuorekas. Fedorasta on ohjekirja, joskin se koski Core 3:sta. Jo on vaikea valinta.