Kirjoittaja Aihe: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle  (Luettu 19171 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
BSD-Unixia kokeilin pikkuisen 20 vuotta sitten. Nyt olen yrittänyt saada Knoppixin toimimaan. Muuten pelaa, mutta DNA-laajakaistaa se ei tajua tai sitten en minä. Fedora Core 3:a yritin asentaa kun oli opaskirjan mukana. Mikrossa on kaksi kovalevyä ide-liitännällä. 1-levyltä osioin Windowssissa n. 20 gigaa Linuksille 1-levyltä. Asennus käynnistyi ja edistyi nätisti, kunnes daatan olisi pitänyt siirtyä kovalevylle. Silloin mikro jumittui ja sekosi totaalisti. WindowsXP piti asentaa uudelleen yms.

Ubuntun 5 levykettä on tilattu, mutta ottaa aikansa niiltä vaeltaa tänne Pohjolaan Afrikasta.  Fedora Core 4 DVD on tulossa ja Oulun Kaakkurin marketti myi Linux Magazinen, jossa  on Mandriva DVD. 

Knoppixista päätellen asennusohjelman on vaikea tunnistaa Suomessa kai tavallista laajakaistaa: Verkkoyhteydet-paneelin mukaan kortti on Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC tai Epox-emolevyn piiri-kaavion mukaan RTL8100C.
Knoppixin asennus vilahti ohi niin etten saanut selvää, tunnistiko se verkkokortin. Varsinaisesti se narisi siitä, ettei DHCP tms. palvelin löytynyt, vaikka Windowssin puolella dna-laajakaista toimii vaihtuvalla IP-osoitteella. Nettiyhteydet-paneelissa laajakaista on "WAN Miniport PPPOE" - mitä sekin merkinnee. ADSL-modemi on DNA:n markkinoima TeleWell EA201. Linuxin hankkisin etupäässä  nettisurffaukseen, joten sen pitää toimia. Kirjoitin on Epson C66, jolle jokin omituinen ajurintapainen lienee löydettävissä, - asentakoon ken osaa, yksinkertaista on kopioida tiedosto FAT32:lle ja printata Windowssissa.

Grubin ja lilon  virittelystä olen paljon lukenut ja sitä mukaa yhä vähemmän tajunnut, joten näppärin tapa on käynnistää Linuks korpulla. Korppu lukijaan ja Nettiin, korppu ulos ja reset ja siinä on Windows. Näin se menisi yhtä nopasti kuin valikosta! Kun asennusohjelma tekisi käynnistyskorpun tai kertoisi selvästi mitä sille tulee.

Väittävät, että Mandrivan asennusohjelma on paras. Mutta kun Ubuntun nimi on hauska ja nuorekas. Fedorasta on ohjekirja, joskin se koski Core 3:sta.  Jo on vaikea valinta.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #1 : 07.12.05 - klo:09.43 »
kysymys varmaan oli että mitä noista kolmesta linuxista kannattaa kokeilla. no muista en tiedä, mutta ubuntu on ainakin erittäin yksinkertainen ja helppo oppia. Suomeksi saa neuvoja esim. täältä, enkä usko että tällä palstalla kauheasti muita suosisitellaankaan.  :)

mitä tuohon netin toimimattomuuteen tulee, niin kysyisin käyttääkö DNA-laajakaista pppoe:ta käyttäjätunnuksen tarkistukseen? eli onko sulla käyttäjätunnus ja salasana? ainakin kajaanissa DNA-laajakaista käytti kun siellä asuin.

jos käyttää niin ubuntussa ratkaisu löytyy ajamalla konsolissa sudo pppoeconf ja vastaamalla niihin kysymyksiin lähinnä tarvii vain naputella eteenpäin ja syöttää käyttäjänimi ja salasana kun kysyy.

ja sitten tuon käynnistys valikon minusta ubuntu tekee aivan automaattisesti jos sinulla on windows asennettuna. en ole aivan varma kun itse hävitin xp:n kun tämän asensin ensimmäisen kerran.

ja se ubuntun cd tulee muistaakseni Alankomaista.

koisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #2 : 07.12.05 - klo:09.44 »
mielestäni Ubuntu, sillä on kuitenkin kohtuu hyvät tukisivut ja jopa suomeksi :D
FC4, itse kokeilin jossain vaiheessa sitä FC3:n jälkeen ja totesin että ainakin silloin oli buginen pas.....
Mandrivasta sen verran että kokeilin ainoastaan läppärissä mutta pcmcia wlan kortti ei tunnistunut mutta ubuntu taas tunnisti senkin.
Nyt minulla on Ubuntu 2:ssa deskissä ja läppärissä ja pois en heti vaihda.

http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?firsttime=true

tossa kuitenkin linkki jonka testin suorittamalla antaa sinulle vaihtoehtoja sopivasta distrosta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #3 : 07.12.05 - klo:09.46 »
kun nyt ollaan ubuntu-foorumilla, niin suosittelen tietysti ubuntua :)

Väittävät, että Mandrivan asennusohjelma on paras. Mutta kun Ubuntun nimi on hauska ja nuorekas. Fedorasta on ohjekirja, joskin se koski Core 3:sta.  Jo on vaikea valinta.

näistä aiheista voi sotia vaikka kuinka paljon ja varmasti itselleen sopivan linuxin löytää vain kokeilemalla ja pitämällä sen joka tuntuu hyvältä. minusta asennusohjelman paremmuus on aika toissijainen meriittii, koska käyttis asennetaan vain kerran. itse en ole koskaan pitänyt mandrakesta/mandrivasta ja redhatinkin kanssa on ollt vähän niin ja näin. tuo rh:n ilmaisen/loppukäyttäjä/työpöytä version seuraajana tullut fedora core ei ole myöskään minua ikinä kummemmin sytyttänyt.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #4 : 07.12.05 - klo:13.07 »
Ubuntu on mulla toiminu todella helposti, jahka vain tajusin, että se tarvitsee kiinteän ip:n jos se on reitittimen takana, jostain syystä. Pelkällä adsl-modeemilla toimii ilman konffausta...

Oikein mukavasti se ainakin asentui, siinä ei ollut mitään ongelmaa.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #5 : 08.12.05 - klo:09.12 »
Toki oletin, että täällä pidetään Ubuntusta. Olen kuitenkin hyvin kiitollinen kun kerroitte,  miksi pidätte siitä.  Marketin hyllyssä oli myös lehti, missä oli liitteenä UbuntuDVD. Valitettavasti oli kiire (vaimo mukana) ja sieppasin sen lehden, missä oli Mandriva.  Jos CD.t tulee niin läheltä kuin Hollannista, pitää varmaan jaksaa odottaa. Saako Mandrivan helposti pois, jos sen asentaa kokeeksi? Voisi etukäteen tutkia nettiyhteyttä yms.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu, Fedora Core 4 vaiko Mandriva 2006 kalkkikselle
« Vastaus #6 : 08.12.05 - klo:10.49 »
Toki oletin, että täällä pidetään Ubuntusta. Olen kuitenkin hyvin kiitollinen kun kerroitte, miksi pidätte siitä.

Itse pidän ainakin eniten Ubuntu:sta sen keskitetyn pakettihallinnan ja Debian maisuuden takia. Olen joskus kauan sitten testannu Mandrakea ja Redhat:tia (Fedora oli silloin vielä Redhat), mutta ne ei oikein kolahtanut, kun löysin Debianin olin myytyä miestä. Ja Debianista oli helppo siirtyä Ubuntuun.

Eli itse ainakin käytän Ubuntu:a työpöytä käytössä, koska siinä on uudemmat ohjelmat, kuin Debian:issa ja Debiania serverissä sen vakauden ja luotettavuuden takia.


Lainaus
Marketin hyllyssä oli myös lehti, missä oli liitteenä UbuntuDVD. Valitettavasti oli kiire (vaimo mukana) ja sieppasin sen lehden, missä oli Mandriva. Jos CD.t tulee niin läheltä kuin Hollannista, pitää varmaan jaksaa odottaa.

Saahan nuo ladattua myös täältä: http://www.ubuntu-fi.org asentamiseen riittää tuo CD-versio loput paketit ladataan netistä asennuksen  yhteydessä, mutta toki jos käytössä on hidas nettiyhteys kannattaa varmaankin jostain hommata se DVD-versio.


Lainaus
Saako Mandrivan helposti pois, jos sen asentaa kokeeksi? Voisi etukäteen tutkia nettiyhteyttä yms.

Saa toki.