Mietin ihan samaa muutama vuosi sitten. Silloin ext4 ei vielä ollut tullut ja ext3 oli oletus. Minua ärsytti ext3 hidastelu joissain tilanteissa, esim. tiedostoja poistaessa. Koneessa oli myös jotain yhteensopivuushäikkää ja se saattoi toisinaan jumittaa niin ettei edes reisub toiminut. Resetin jälkeen bootatessa alkoi sitten puolen tunnin fsck-sessio.
Googlailin ja lueskelin nettijuttuja. Jfs ja xfs alkoivat kiinnostaa. Joillakin tosin näytti olleen tietojen häviämisongelmia xfs:n kanssa. Journaloinnissa on eroa tiedostojärjestelmien kesken. Xfs ja jfs varmistavat vain metatietojen kirjoituksen eivät tiedoston sisällön, kuten ext3. Mutta toisaalta ext3 journalointiakin voi säätää kevyemmäksi.
Googlaillessa löysin mm.
tämän vertailun. Päätin kokeilla jfs:ä ja xfs:ä. Molemmat olivat nopempia kuin ext3. Jfs:n cpu-kuorma oli pienin. Koska xfs kritiikki hieman arvelutti ja jfs kritiikkiin en törmännyt, rupesin käyttämään jfs:ä. Ensin usb-levyillä, sitten muutenkin. Toistaiseksi ilman ongelmia.
Sittemmin ext4 julkaisun jälkeen olen kokeillut sitäkin ja hyvältähän tuo vaikuttaa. Tällä hetkellä käytän siis jfs:ä ja ext4:ä.
Tämä nyt oli perskohtaisiin kokemuksiin perustuvaa jupinaa eikä tainnut vastata oikein kunnolla kysymyksiisi.
Parempi vastaus olisi että kokeile ja päätä itse.
Wikipediasta löytyy yleistietoa tiedostojärjestelmistä ja
ominaisuuksien vertailutaulukko. Imho mielenkiintoisin on zfs, harmi vain että lisensointi tökkii.