Terve, ja anteeksi laiskuuteni kun kyselen täältä, vaikka nämä varmasti voisi selvittää itselleen muutenkin.
Olen joskus kauan sitten ohjelmoinut jotakin pientä pythonia käyttäen. Silloin alustana oli windows, mutta nyt reilun viikon verran olen käyttänyt ubuntua. Huomasin, että pythonista on tullut uusi versio (3.0), jota tahtoisin käyttää. Kysymykseni kuuluukin, kuinka saan viriteltyä itselleni sopivan ohjelmointiympäristön käyttämään python 3.0:a.
Asensin jo ohjelmistohallinnasta python 3.0:n, mutta en tiedä miten pääsen siihen käsiksi. Päätteen komennolla "python -V" saan vastaukseksi vanhan pythonin (2.5.2). Ehkä onkin hyvä, että se vanha versio on päällimmäisenä näkyvissä, ettei mikään käytössä olevista python sovelluksista lakkaa toimimasta.
Olisin tyytyväinen, jos saisin jonkin mukavan IDE:n ajamaan kirjoittamani ohjelman pythonin 3.0 tulkilla. Lisäksi olisi hienoa, jos IDE muutenkin ymmärtäisi uutta pythonia. Spe vaikutti oikein hyvältä, mutta en löytänyt sen asetuksista, millä muuttaa sen ohjelmien ajamiseen käyttämää tulkkia. Toisekseen en ole edes varma mistä hakemistosta kyseinen tulkki ubuntussa löytyy (olen tosiaan aloittelija linuxinja ubuntun kanssa).
Mitä minun tulisi tehdä? Voiko Spe:tä käyttää python 3.0:n kanssa vai onko etsittävä jokin toinen IDE? Onko olemassa jotakin ominaisuuksiltaan ja helppokäyttöisyydeltään Spe:tä vastaavaa IDE:tä, joka tukee python 3.0: syntaksia ja on konfiguroitavissa toimivaksi python 3.0:n kanssa?
Kiitos.