Kirjoittaja Aihe: Ubuntu harkinnassa - "out of the box" systeemi?  (Luettu 1455 kertaa)

Maz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • C - ohjelmoijan ajatuksia
Joo-o. Eli Fedoraa olen käyttänyt aina core 4:stä asti. Nyt kuitenkin harkitsen vaihtoa toiseen distroon, jos vaan sattuu sopiva kohdalle. Se mitä tarvitsen nykyään, on distro joka:

Sisältää paitsi perus softat (openoffice, gimp, firefox... kaikki se normi sälä) niin myös
Tarjoaa kattavan määrän TUOREITA C ja C++ kirjastoa + debuginfot.
Normi C kehitys ympäristöt (gcc, gdb, valgrind, vim :) löytynee joka distrosta tosin..)
Riittävän hyvän HW tuen (mm. ATI radeon 9600 SE, USB WLAN rt73 piirisarjaan perustuen)
Normi mediatyökalut (windows codecit etc.) helposti saatavilla
On "out of the box"

Työpöytä gnome/kde (teen kuitenkin suurimman osan asioista konsolista).

Ennen oli aikaa nysvätä systeemiä aamu viiteen, ja tarvittaessa korjata itse se mikä ei defaulttisydeemeillä toiminut, mutta nykyään kun koneella ehtii istumaan noin tunnin viikossa, ei sitä aikaa huvita käyttää pakettien kääntelyyn/konffailuun.

Feodraa ei voi moittia, mutta ikuiset ongelmat tuon Raedonin kanssa alkaa pikkuhiljaa nyppiä. Tähänasti on riittänyt virtaa nysvätä tuon fglrx:n kanssa, mutta nyt kun se fedora 10:n myötä jälleen heitti pelaamasta kunnolla... No joo, aika ei vain riitä.

Onko kokemuksia ubuntusta mm. raedonin kanssa? Muita kommentteja? Mitään apt vs yum keskustelua en halua kuunnella, olen tottunut yumiin, mutta voinen aptinkin kanssa elää ;) Kiinnostaa vaan tietää mitkä on saumat, että ubuntu toimisi "suoraan laatikosta" nuo minun tarpeet huomioiden? (Fedorasta en luovu mikäli sama taistelu on kuitenkin edessä uuden distron kanssa).


EDIT: Ai niin, saako ubuntun asenneltua ilman asennusmediaa (Eli siis suoraan verkosta, ilman DVD:tä)?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu harkinnassa - "out of the box" systeemi?
« Vastaus #1 : 09.01.09 - klo:18.25 »
Kokeile ensin livenä, ellei sinulla ole ylimääräistä kokeiluosiota.

Sama fgrlx-kummittelee Ubuntussakin, mutta eikö avoin redeon ajuri jo alkaisi tuolle 9600:lle kelvata, jos se  kaipaa avointa radeonHD-ajuria, niin se on 3d-kypsä vasta vuoden alkupuoliskolla(luvattu 1.Q/2009)

Ubun pahin puute tällä hetkellä on OO3:n puutos repoista, toinen on käytös, jos näyttöä ei tunnisteta; kunnon asetustyökalu puuttuu. Ja ensitöiksihän pitää laittaa kieliasetukset kuntoon ja ladata Ubuntu-restricted-extras.

Vann kun on pystyyn saatu niin vakaa on, ellei itse aiheuta valinnoillaan muuta  ;D

Sinun kokemuksellasi nuo putteet tietysti kierretään, mutta ei siis ole ihan out-of-the box, vaan onko mikään käyttis ?

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu harkinnassa - "out of the box" systeemi?
« Vastaus #2 : 09.01.09 - klo:18.48 »
Ihka ekaksi onnittelut! Olet 9000. foorumin jäsen  :D

Mitä tulee kaipaamaasi ohjelmistokokoonpanoon, niin kannattaa pitää mielessä, että Ubuntu on avoimen/vapaan koodin ohjelmistoista koostuva Linux jakelu. Eli mitään suljetun koodin ohjelmia siihen ei tule valmiiksi asennettuna, mutta toki niitä voi jälkikäteen asentaa. Sen takia kokonan toinen lukunsa on ohjelmien asentamisen helppous ja monipuolisuus. Ubuntu on varsin suosittu, joten sen pakettivarastoista löytyy ihan kiitettävästi ohjelmia moneen lähtöön. Lisäksi omasta mielestäni Ubuntun Lisää/poista sovellussekä Synaptic ovat helppokäyttöisiä, joten jos jotain puuttuu, niin kyllä sen luulisi saavan myös asennetuksi.

Muut asiantuntevammat kertokoot, onko jossain muussa jakelussa esimerkiksi paremmat valmiiksi asennetetut ohjelmistot esimerkiksi c++ ynnä muuhun ohjelmointiin.

Maz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • C - ohjelmoijan ajatuksia
Vs: Ubuntu harkinnassa - "out of the box" systeemi?
« Vastaus #3 : 10.01.09 - klo:01.08 »
Kiitokset teille :)

Avoin radeon on fedorallakin, ja kokeilinkin sitä. Itse asiassa, fedora 10:n kanssa vauhti parani sen kanssa melkolailla, mutta tietyissä tilanteissa sain sen junttaamaan koko koneen sellaiseen perätilaan, ettei se enää vastannut näppäimistön käskyihin, ja näyttö tipahti virransäästötlaan (tai siltä se vaikutti)... En jaksanut penkoa asiaa pidemmälle. fgrlx taas näyttää asentuvan fedora 10:aan pienellä kikkailulla, ja raportoi tekemisiään kerneli logiin. Infokin näyttää renderingin olevan päällä, tosin softa rasteroinnilla... Pari komentoa valittaa puuttuvista libeistä, ja catalystin startissa saa ilmoituksen siitä ettei fgrlx ole ladattuna... Ja grafiikat toimii niin kuin se kuuluisa täi tervassa.

Luultavasti fedoraan tuo ongelma korjaantuu aikanaan, mutta kärsimätön kun olen, en jaksaisi odottaa. Varsinkaan kun seuraavan version kanssa ollaan luultavasti samassa suossa. (Ja koska fedoran vanhan version pakettien päivitys yleensä hyytyy uuden version tullessa ulos, ja koska tarvitsen usein tuoreita kirjastoja, on pakko päivittää tai kääntää itse kaikki... Ja lopulta itse kääntämälläkin on pakko päivittää kerneliä => moduulit menee uusiksi...)

No joo. Mutta oletuksena lienee, että samankaltainen suo on edessä Ubuntunkin kanssa...

Kokemuksesta on toki jotain etua, mutta ei se asioista yksinkertaisia tee :) Enkä todellakaan ole mikään mestari näissä asioissa, oma osaaminen kun on hieman eri alueelta :)

Pakettieja Ubuntun varastoissa varmasti on, mutta mikäli tiedät fedoran, niin tiedät etten pakettien puutteen takia ole liikkeellä ;) Synaptik taas on tietääkseni graafinen käyttöliittymä aptille (?), samankaltainen kuin yumex on yumille. En kuitenkaan tykkää yumex:iäkään käyttää, joten luultavasti hoitaisin homman vanhaan tyyliin aptilla :)

Mutta kiitokset teille vielä kerran :)

harrykaa

  • Vieras
Vs: Ubuntu harkinnassa - "out of the box" systeemi?
« Vastaus #4 : 10.01.09 - klo:01.34 »
Ubuntun avoimet ajurit (ati ja radeon) toimivat erittäin hyvin ATI:n vanhemmilla korteilla tuonne Radeon 9700 ja Mobility Radeon 9800 asti.
Näillä nimittäin toimii myös videokiihdytys (Xv).
Nuo radeonhd -ajurit tulevat käyttöön vasta uudemmilla X1xxx-sarjan ja HD2xxx, HD3xxx ja HD4xxx korteilla. Niissä ei vielä toimi videokiihdytys, mutta sitä sekä 3D toimintoa ollaan jo koodaamassa (ATI on julkaissut speksit) tuolla Novellin puolella.

Minulla on HD2600Pro kortti ja se toimii normaalissa 2D-käytössä paremmin (nykimättä ja nopeammin) kuin suljetut fglrx-ajurit.
Uusin versio juuri ilmestyi Jauntyy (1.2.4-1) eilen.