Kirjoittaja Aihe: Virtualboxista vähäsen.  (Luettu 4387 kertaa)

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
Virtualboxista vähäsen.
« : 05.05.08 - klo:21.18 »
Eli VirtualBoxista ja siihen liittyvästä kysymyksiä.

Meinaan siis asentaa XP:n tuohon, ainakin yrittää. Minulla on aito/ostettu XP Home Edition, niin tökkäänkö sen vain sisään asentaakseni sen? Lähinnä juuri, että täytyykö sen olla laillinen kun tuohon asentaa, ei? Kannattaako tuohon edes asentaa aitoa, kysyykö se cd-keytä ja sotkeeko se sitten jotenkin? Ja muutenkin nuo cd-keyt. Miten nuo Windows-levykkeet oikein toimivat, toimiiko ne vain yhteen tietokoneeseen vai miten? Olen nyt tuolta minun levyltäni asentanut tähän omaan koneeseeni. Pystynkö asentamaan johonkin toiseen koneeseen? En? Eihän siinä olisi järkeä?

Windows XP Home Edition on siis yhdellä osioistani, mutta ajattelin että jos tuolla VirtualBoxilla saisi pari juttua toimimaan, niin se olisi hienoa, niin voisi samaa aikaa olla tavallisesti Ubuntun puolella. Lähinnä tahtoisin saada yhden pelin toimimaan, nimeltä Ultima Online ja sen apuohjelma Razor. Niiden ei tarvitsisi toimia edes kovin hyvällä laadulla ja silleen, vaan kunhan jotenkuten pyörisi. UO ei muutenkaan ole mikään kauhean raskas peli, että kuvittelisin sen ehkä pyörivänkin jotenkuten siinä.

Kun asennan VirtualBoxiin nyt Windowsin, niin tarvitsenko siihen virusturvan? Pitääkö nekin asentaa sinne?

Ja VirtualBoxihan on periaatteessa kuin mikä tahansa ohjelma, ettei sitä tarvitse pitää fullscreeninä? Voi pistää VirtualBoxin päälle, pelin makrot pyörimään ja olla tavallisesti Ubuntulla?  :)

Jos viitsitte vähän selventää.  :D

-jarppi

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Virtualboxista vähäsen.
« Vastaus #1 : 05.05.08 - klo:21.30 »
En tunne ko. peliä, mutta Virtualboxiin asennettu Windows tai mikään muukaan käyttis ei saa koneen todellista näytönohjainta ja sen ominaisuuksia käyttöön vaan vaatimattomammat.

VirtuaaliWindowsia voi halutessaan ajaa koko näytössä, mutta siis myös ikkunoituna.

CD-key tjsp. vaaditaan virtuaaliasennuksessa ja se toimii kuten muutoinkin. Sen "kulumisesta käytössä" tai mahd. aktivointijutuista en tiedä mitään, itselläni on töistä (laillisesti) saatu xp-pro jota ei tarvitse aktivoida.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo:21.41 »
Windowsin tuoteavaimet eivät ole ainakaan vielä XP:ssä niin ”älykkäitä”, että niiden ainutkertaisuus tarkistettaisiin asennettaessa. Asennusohjelma vain tarkistaa, että asentajalla on hallussaan jokin levyn hyväksymä avain. Vista saattaa olla tässä jo tiukempi, en tiedä enkä haluakaan tietää :)

Pelit ovat virtuaalikoneelle ongelma puuttuvan 3D-grafiikkatuen takia. Vanhempia DOS-pelejä voisi pelailla, mutta niitä kannattaa kyllä pyörittää mieluummin DOSboxissa – on vähän kevyempi.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #3 : 05.05.08 - klo:22.37 »
Seelvä. Eli huomenna varmaan asentelen ja kokeilen sitä. Eli cdkeytä tarvitaan, mutta aktivoida ei ilmeisesti tarvitse..? Katsoo sen sitten.

Ja tosiaan UO on kevyt peli, ei paljoa vaadi, joten veikkaisin että se voisi toimiakin. Ja tosiaan kun sen ei tarvitse tässä mitenkään hyvin toimia. Ubuntullahan UO toimii, mutta lisämausteet peliin ovat aika vähäiset kun kaikkia apuohjelmia ei saa .net frameworkin puuttumattomuuden takia. Sitten jos niitä tarvitsee niin mennyt aina Wintoosan puolelle pelailemaan.  ;)

-jarppi

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.05.08 - klo:09.37 »
Lainaus
Seelvä. Eli huomenna varmaan asentelen ja kokeilen sitä. Eli cdkeytä tarvitaan, mutta aktivoida ei ilmeisesti tarvitse..? Katsoo sen sitten.

Periaatteessa asennat windowsia uuteen koneeseen, tällöin tarvitset koneelle kaiken sen mitä tarvitsen normaalistikkin. Eli luultavasti se meluaa siitä aktivoinnista...samoin on virusturvien yms kohdalla, jossei niitä windowsissa ole niin...kannattaa elää siivosti :)

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 06.05.08 - klo:10.13 »
Aivan: en ainakaan minä tarkoittanut, etteikö aktivointi tod.näk. olisi tarpeen. Itselläni vain on kuten pontvilillakin ollut XP Pron sellainen versio, joka ei vaadi aktivointia (yliopiston kampuslisenssi).

Virusväijyn ja palomuurin tarpeelta voi välttyä, jos virtuaalikonetta ei päästä verkkoon. Jos tarkoitus on vain pelata (muita kuin verkkopelejä siis), ei kai ole väliä, vaikkei Windows itseään päivittämään pääsekään.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.05.08 - klo:11.12 »
Aivan: en ainakaan minä tarkoittanut, etteikö aktivointi tod.näk. olisi tarpeen. Itselläni vain on kuten pontvilillakin ollut XP Pron sellainen versio, joka ei vaadi aktivointia
MIKÄÄN Xp Pro ei vaadi aktivointia, olen huomannut.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.05.08 - klo:11.40 »
Aivan: en ainakaan minä tarkoittanut, etteikö aktivointi tod.näk. olisi tarpeen. Itselläni vain on kuten pontvilillakin ollut XP Pron sellainen versio, joka ei vaadi aktivointia
Tuo taitaa väärää tietoa. Kräkkäämättömistä kai ainoastaan VLK-versiot eivät vaadi aktivointia? Niitä ovat isojen firmojen versiot ja "netistä ladatut", jotka käyttävät usein firmoilta pöllittyjä sarjanumeroita. Etsin kerran serkkupojan XP:n sarjanumeroa (piti olla laillinen työpaikalta saatu) ja se löytyi yli 80 sivulta.

XP SP3 asentamisen jälkeen joutuu muuten suorittamaan aktivoinnin uudelleen.

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.05.08 - klo:11.48 »
Tuo taitaa väärää tietoa. Kräkkäämättömistä kai ainoastaan VLK-versiot eivät vaadi aktivointia? Niitä ovat isojen firmojen versiot ja "netistä ladatut", jotka käyttävät usein firmoilta pöllittyjä sarjanumeroita. Etsin kerran serkkupojan XP:n sarjanumeroa (piti olla laillinen työpaikalta saatu) ja se löytyi yli 80 sivulta.

XP SP3 asentamisen jälkeen joutuu muuten suorittamaan aktivoinnin uudelleen.
itse olen kyllä aina käyttänyt aitoja, tai aidoista tehtyjä kopioita, eikä XP professionalin asennuksen jälkeen ole pyydetty aktivointia, aitouden tarkistus onkin jo eri asia, samoin Home.
EDIT: ilmeisesti kaikki mitä olen asennellut on olleet VLK -levyjä, no tiedänpähän nyt tuonkin.
« Viimeksi muokattu: 06.05.08 - klo:12.02 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

jarpppi

• Käyttäjä
    • Profiili
    • jarppi.arkku.net
« Vastaus #9 : 06.05.08 - klo:19.28 »
Noniin, nyt sain asennettua XP:n VirtualBoxiin ja sain asennettua UO:n ja muutkin. Hyvin toimii UO, niin kun epäilinkin. Samalla tavalla melkein kun tavallisesti Windowsilla = ilman lagia.

Mutta kyllä tuo pyytää aktivoimaan. Yritin aktivoidakin, mutta ilmoitti että aktivoinnin raja on ylittynyt tms.

Kuitenkin hyvin toimii, ja todella tyytyväinen olen.  :)

-jarppi

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.05.08 - klo:19.38 »
Noniin, nyt sain asennettua XP:n VirtualBoxiin ja sain asennettua UO:n ja muutkin. Hyvin toimii UO, niin kun epäilinkin. Samalla tavalla melkein kun tavallisesti Windowsilla = ilman lagia.

Mutta kyllä tuo pyytää aktivoimaan. Yritin aktivoidakin, mutta ilmoitti että aktivoinnin raja on ylittynyt tms.

Kuitenkin hyvin toimii, ja todella tyytyväinen olen.  :)

-jarppi

Aktivoinnin rajan ylittyessä auttaa soittaminen tuotetukeen ,valitsee vain aktivoi puhelimitse ja valitsee Suomen numeron, jolloin ohjeiden mukaan toimien saa aktivoitua Xp:n (voi sen jälkeen asenttaa useamminkin ilman ilmoitusta ylittymisestä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10