Kirjoittaja Aihe: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä  (Luettu 2564 kertaa)

xombie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« : 03.02.08 - klo:19.50 »
Ensinnäkin, olen täysin linux-neitsyt, mutta silti (tai juuri siksi) kiinnostunut Ubuntusta. Olen selaillut hieman tätä palstaa ja lueskellut kaikki perustiedot tuolta Ubuntu-wikistä. Tämmösissä uusissa asioissa ei kaikki kuitenkaan uppoa kaaliin ihan ekalla yrittämällä, joten kyselenpä tyhmiä nyt sitten.

On taas aika asentaa Windows uudestaan, ja ajattelin samalla partitioida kovon niin, että voi yhdelle osiolle asentaa Ubuntun 7.10 (live-cd), ja käyttää molempia rinnakkain. Käytän konetta lähinnä musiikin kuunteluun ja nauhoittamiseen, nettihommiin, leffojen ja sarjojen katselemiseen, kirjoittamiseen sekä kuvankäsittelyyn (lähinnä vain digikuvien kääntelyä ja sävyjen säätämistä, tosin). Käsittääkseni tällaiset perustoiminnot onnistuvat hienosti Ubuntulla.

Tarviiko kovoa partitioidessa ottaa huomioon jotain Ubuntun vaatimuksia? Käsitin että NTFS:n kanssa on jotain hämminkiä. Jos teen yhden osion Windowsille (esim 15 gigaa), toisen saman kokoisen Ubuntulle, ja jätän loput yleiseksi tallennustilaksi musiikille ja muulle, osaako molemmat käyttikset lukea sieltä ongelmitta? Esim. mp3-tiedostoja, aveja, txt-tiedostoja ja ties mitä. Ulkoisella, NTFS-formatoidulla kovolla on myös runsaasti tiedostoja. Aiheutuuko näiden hakemisesta ongelmia Ubuntulle?

Yritin jo asentaa kertaalleen tuota ilman winkkarin uudelleenasentamista, mutta kun ohjeen mukaan piti tulla Osiointi-valinta, en voinut valita osion kokoa, vaan vaihtoehtoina oli vain "Ohjattu - käytä koko levyä" ja "Osioi itse", sekä jotain oudompia mitä tuo ohje ei edes mainitse. Joten arvelin, että tarvii tyhjentää kovalevy ensin, asentaa sitten Windows ja sitten viereen Ubuntu.

Tärkeä kysymys on myös, että pärjäänkö Ubuntun kanssa ilman, että mulla on järjetöntä intoa opetella sörkkimään kaikkia mahdollisia koneen ominaisuuksia ja kirjoitella loputtomia komentorivejä aina kun haluan jotain tehdä? Pärjään kyllä tietokoneasioiden kanssa varsin hyvin, mutta en haluaisi käyttöjärjestelmää, jossa ihan peruskäyttöä (surffaus ja tekstinkäsittely) vaativampaan käyttöön kykeneminen vaatii insinöörin opintoja. ;)

Kiitoksia vastauksista!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #1 : 03.02.08 - klo:19.59 »
Ensinnäkin, olen täysin linux-neitsyt, mutta silti (tai juuri siksi) kiinnostunut Ubuntusta. Olen selaillut hieman tätä palstaa ja lueskellut kaikki perustiedot tuolta Ubuntu-wikistä. Tämmösissä uusissa asioissa ei kaikki kuitenkaan uppoa kaaliin ihan ekalla yrittämällä, joten kyselenpä tyhmiä nyt sitten.

Hienoa, tervetuloa 'aidan tälle puolelle' :) HIenoa että olet lueskellut wikiä, sieltä olet jo paljon kerännyt tarpeellista tietoa!
On taas aika asentaa Windows uudestaan, ja ajattelin samalla partitioida kovon niin, että voi yhdelle osiolle asentaa Ubuntun 7.10 (live-cd), ja käyttää molempia rinnakkain. Käytän konetta lähinnä musiikin kuunteluun ja nauhoittamiseen, nettihommiin, leffojen ja sarjojen katselemiseen, kirjoittamiseen sekä kuvankäsittelyyn (lähinnä vain digikuvien kääntelyä ja sävyjen säätämistä, tosin). Käsittääkseni tällaiset perustoiminnot onnistuvat hienosti Ubuntulla.
Jep, onnistuu!

Tarviiko kovoa partitioidessa ottaa huomioon jotain Ubuntun vaatimuksia? Käsitin että NTFS:n kanssa on jotain hämminkiä. Jos teen yhden osion Windowsille (esim 15 gigaa), toisen saman kokoisen Ubuntulle, ja jätän loput yleiseksi tallennustilaksi musiikille ja muulle, osaako molemmat käyttikset lukea sieltä ongelmitta? Esim. mp3-tiedostoja, aveja, txt-tiedostoja ja ties mitä. Ulkoisella, NTFS-formatoidulla kovolla on myös runsaasti tiedostoja. Aiheutuuko näiden hakemisesta ongelmia Ubuntulle?

Ubuntu ymmärtää myös NTFS-osiot, kun paketti ntfs-3g on asennettuna. Oletuksena se osaa lukea niitä, tuon avulla myös kirjoitttaa. Eli NTFS on käsittääkseni ihan ok valinta 'yhteiskäyttöosioksi'. Ja 15 gigaa Ubuntulle on ihan riittävä määrä, jos datat on muualla (Tarkalleen ottaen vähempikin riittää)

Yritin jo asentaa kertaalleen tuota ilman winkkarin uudelleenasentamista, mutta kun ohjeen mukaan piti tulla Osiointi-valinta, en voinut valita osion kokoa, vaan vaihtoehtoina oli vain "Ohjattu - käytä koko levyä" ja "Osioi itse", sekä jotain oudompia mitä tuo ohje ei edes mainitse. Joten arvelin, että tarvii tyhjentää kovalevy ensin, asentaa sitten Windows ja sitten viereen Ubuntu.

Jos levyllä ei ole valmista tilaa mitä Linux käyttäisi, ei se taida ehdottaa lohkaisua itse..

Tärkeä kysymys on myös, että pärjäänkö Ubuntun kanssa ilman, että mulla on järjetöntä intoa opetella sörkkimään kaikkia mahdollisia koneen ominaisuuksia ja kirjoitella loputtomia komentorivejä aina kun haluan jotain tehdä? Pärjään kyllä tietokoneasioiden kanssa varsin hyvin, mutta en haluaisi käyttöjärjestelmää, jossa ihan peruskäyttöä (surffaus ja tekstinkäsittely) vaativampaan käyttöön kykeneminen vaatii insinöörin opintoja. ;)

Pärjäät, väitän ma. 100% varma ei voi toki olla, mutta perushommien pitäisi kyllä sujua kivuttomasti. Kokeile alkuun livelevyllä miltä tuntuu. Ja apua löytyy täältä, jos sormi menee suuhun. LUkaisemalla wikikirja (ubuntu-fi.org/kirja) ja allekirjoituksessani olevan linkin takaa löytyvä viesti olet jo pitkällä.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #2 : 04.02.08 - klo:07.23 »
Tarkennusta :
Ubuntu ymmärtää kyllä windowsin osiot, mutta windows ei (tietääkseni) Ubuntun käyttämää Ext3:a.

Se osiointi kohta asennuksessa onkin ainoa johon pitää vähän perehtyä.
Yritän ulkomuistista selittää ohjeet, eli en ota vastuuta. Ehkä joku muu tarkentaa tarvittaessa.
Jos sinulla on valmis osio Ubuntua varten, niin mene silti siihen manuaaliseen asennukseen (alin vaihtoehto).

Valise listalta haluttu osio ja valitse Delete partition. (jos olet tehnyt osion windowsilla, niin se on NTFS, haluat varmaankin Ext3:n)

Valitse nyt se tyhjä tila ja tee uusi osio, ehkä New Partition?
Laita tyypiksi SWAP ja kooksi vaikka 1,5 Gb.
Sieltä jostain (nyt muisti pätkii) valitse 'use as SWAP', jos siellä sellainen vaihtoehto on.

Valitse jäljelle jäänyt noin 13,5 Gb:n tyhjä tila ja tee siihen uusi osio.
Tyypiksi Ext3.
Kohtaan Mount point, kirjoita kauttaviiva
/

Ja jatka asennusta. Lopussa ennen kuin se kirjoittaa lopullisesti mitään, niin tarkista että osiot on oikein.
Ne osioiden tiedot lukee siellä ihan alimmaisena.



xombie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #3 : 04.02.08 - klo:20.42 »
Kiitoksia näistä! Ubuntu on nyt asennettu, ja sillä minä tätä nytkin kirjoittelen. Kysymykset eivät toki lopu.  ;)

1) Näytönohjain pitäis saada toimimaan kunnolla. Kyseessä on Radeon X1600 Pro. Menin Restricted Drivers ikkunaan, jossa kyllä näyttää että ATIn ohjaimia olis vailla, mutta kun yritän laittaa Enable, niin sanoo että "The software source for the package xorg-driver-fglrx is not enabled". Rautalangasta vääntäen, että mitä pitää tehdä, kiitos...  ???

2) Asennusvaiheessa en saanut vielä nettiyhteyttä toimimaan, niinpä noin 75% asennuksen jälkeen Ubuntu ilmoitti, että kaikkia tietoturvajuttuja ei saatu asennettua. Miten voin saada nämä asennettua, nyt kun koko asennus on valmis ja nettiyhteys pelittää?

Muitakin kysymyksiä varmaan on, mutta koitan  lueskella niihin itse vastaukset tuolta wikistä. Paitsi vielä, että miksi tääkin Firefox alleviivaa kaikki sanat punaisella kuin mikäkin oikeinkirjoituksen-tarkistaja?? Vuosia olen Firefoxia käyttänyt, enkä aiemmin tällaiseen törmännyt...  :)

Katsotaan, sanoi.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #4 : 04.02.08 - klo:21.12 »
1. Onko ohjelmalähteet oikein: Järjestelmä > Ylläpito > Ohjelmalähteet ja siellä Suljetut laiteajurit? Jos ei auta, lue: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot#Ohjelmavarastojen_lis.C3.A4.C3.A4minen_pakettienhallintaohjelmalla  ja tarvittaessa korjaa käsityönä (samaa sivua): http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot#Ohjelmavarastojen_lis.C3.A4.C3.A4minen_muokkaamalla_sources.list-tiedostoa

2. Järjestelmä > Ylläpito > Päivitysten hallinta ja Tarkista, jonka jälkeen Asenna päivitykset. Pitäisi hoitaa kaikki ajan tasalle.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #5 : 04.02.08 - klo:21.14 »
1) Näytönohjain pitäis saada toimimaan kunnolla. Kyseessä on Radeon X1600 Pro. Menin Restricted Drivers ikkunaan, jossa kyllä näyttää että ATIn ohjaimia olis vailla, mutta kun yritän laittaa Enable, niin sanoo että "The software source for the package xorg-driver-fglrx is not enabled". Rautalangasta vääntäen, että mitä pitää tehdä, kiitos...  ???

2) Asennusvaiheessa en saanut vielä nettiyhteyttä toimimaan, niinpä noin 75% asennuksen jälkeen Ubuntu ilmoitti, että kaikkia tietoturvajuttuja ei saatu asennettua. Miten voin saada nämä asennettua, nyt kun koko asennus on valmis ja nettiyhteys pelittää?

Muitakin kysymyksiä varmaan on, mutta koitan  lueskella niihin itse vastaukset tuolta wikistä. Paitsi vielä, että miksi tääkin Firefox alleviivaa kaikki sanat punaisella kuin mikäkin oikeinkirjoituksen-tarkistaja?? Vuosia olen Firefoxia käyttänyt, enkä aiemmin tällaiseen törmännyt...  :)

Katsotaan, sanoi.

Hienoa että homma lähtee etenemään :)

1) Turvapäivitykset (ja kaikki muut päivitykset) pystyt asentamaan Synapticilla: katso wikikirjasta ohjelmien asentaminen ja pakettivarastot (tai järjestelmän päivittäminen tms osio). Eli synapticilla päivitystä vaan niin kaikki päivittyy suoraan.

2) Jep, se punainen on oikeinkirjoitus, mutta taitaa olla oletusarvoisesti englanninkieliselle tekstille, jostain asetuksista ehkäpä saa puukoteltua ymmärtämään Suomea.

Tuohon atiin löytynee ohjeita kun haet näytönohjaimen nimellä täältä forumilta tai googlella.

Zemiä!

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4013
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #6 : 04.02.08 - klo:22.12 »
Tarkennusta :
Ubuntu ymmärtää kyllä windowsin osiot, mutta windows ei (tietääkseni) Ubuntun käyttämää Ext3:a.

Tarkennusta^2: Windowsin saa kyllä ymmärtämään ext2- ja ext3-tiedostojärjestelmiä ext2-ajurilla (joita on useitakin, mutta linkissä olevaa olen käyttänyt ja toimivaksi havainnut).
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: potentiaalisen käyttäjän kysymyksiä
« Vastaus #7 : 05.02.08 - klo:00.34 »
Kysymykset seuraavat samaa kaavaa kuin itsellänikin n. vuosi sitten, kun ensi kertaa Linuxin laitoin :)
Arvaisin että seuraavaksi tarvitaan pakettia ubuntu-restricted-extras