Kirjoittaja Aihe: Home-osion teko  (Luettu 224 kertaa)

rmv

• Käyttäjä
    • Profiili
Home-osion teko
« : 24.04.25 - klo:17.30 »
Tässä foorumissa on monia eri ohjeita erillisen home-osion tekoon, mutta itse en ole löytänyt sellaista selkeää, kokemattomalle käyttäjälle tarkoitettua ohjetta.
Löysin yhden ohjeen joka vaikutti aivan selkeältä, mutta jotain jäi puuttumaan. Käynnistettäessä grubin valikko tulee näkyviin ja kun valitsen Ubuntun, niin sen sisäänkirjautumisruutu avautuu. Kun laitan siihen käyttäjätunnuksen ja salasanan, niin ohjelma koittaa avautua, mutta käynnistys ei kuitenkaan onnistu vaan pitää syöttää taas uudestaan kirjautumistiedot eikä se edelleenkään avaudu. Mitään ilmoitusta ei tule näkyviin vaan ainoastaan sisänkirjautumisruutu.
Tässä on osoite mistä otin ohjeen.
https://wiki.ubuntu-fi.org/Kotihakemisto_omalla_osiolla

Omalla koneellani on Ubuntu 20.04 osiolla sdb2 ja GPartedilla tehty home-osio on sdb3. Pitääkö tässä vaiheessa sdb3 olla liitettynä? Nyt siitä ei ole mitään merkkiä Gpartedissa enkä tiedä miten sen voi Gpartedissa liittää. Osioinnin tein ohjeen mukaisesti.
Ohjeessa mainitut *osiotunnus1* on minun koneellani sdb2 ja *osiotunnus2* on minun koneellani sdb3.
Tein kaikki ohjeessa annetut vaiheet, mutta jokin ei vain pelittänyt.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Home-osion teko
« Vastaus #1 : 26.04.25 - klo:02.16 »
Olen joskus tehnyt niin, että /home/user/ hakemisto on asennuksessa tulleessa paikassa. Mutta kaikki sen alihakemistot kuten Videos, Music, jne onkin linkitetty ln:llä.

Koodia: [Valitse]
ln -s /mnt/sdxyz/user/Videos Videos

Ja tietysti olen tehnyt sinne levylle sdxyz nuo hakemistot ja kopioinut cp:llä tai siirtänyt mv:llä tiedostot sinne. Sen jälkeen poistan järjestelmän (käyttäjän) kotihakemistosta tyhjän tai ei tyhjän hakemiston rm -rf Videos. Varmistu ennen poistamista, että haluamassasi kohteessa ne tiedostot ovat.

Ohjeita englanniksi ln:stä man ln tai täältä