Hei! Olen pelkkä Linux/Ubuntun käyttäjä. En siis ymmärrä juuri paljoakaan itse käyttiksen sielunelämästä ja sen erikoisuuksista. Mutta olen jo 10 vuotta ollut erittäin tyytyväinen Linuxien käyttöön.
Siis, niitä on yleensä ihan helppo käyttää ihan peruskäytössä, mitä tavan ihminen nyt tarvitsee... se siitä sandbäggingistä ja sitten asiaan:
Mulla on siis tässä HP ProBook 640 G1 (12 Gt RAMI) läppärissä otsikon mukainen Ubuntu 22.04.5 LTS 64 bit käyttis. Vaikka se siis on omien sanojensa mukaan pitemmän aikavälin käyttisversio (? onko) niin jotenkin tässä on hiipinyt mieleen jo muutamankin kerran vaadittuja päivityksiä tehdessä... että ehkä mun pitäs päivittää käyttis jollekin ihan uudelle tasolle. Noi peruspäivityksetkin kun on välillä tökkineet, joku SNAP juttu ei asennu tms. Tosin, niitä omia Asetuksista katsellessani huomaan että Perustava tietoturvatuki on tälle järjestelmätasolle aktiivinen vielä 1.6.2027 asti. Mitä se sitten tarkoittaakin. Päivityksiä tietenkin kone tekee alvariinsa. Mutta silti... kysymyksiä olisi kolme:
1. Onko minun syytä päivittää tämä käyttis vuoden 2025 aikana vai tuleeko ongelmia eteen jos en sitä tänä vuonna tee?
2. Jos mun olis syytä päivittää tämä OS asentamalla jonkun uuden version Ubuntusta, niin MINKÄ version mun olis syytä (ja helpointa) asentaa?? En ole tainnut koskaan asentaa uutta Linux-käyttistä vanhan päälle niin että siellä koneella olis jo kosolti kaikenlaista tauhkaa (tiedostoja, rakenteita, asetuksia) jonka pitäs siirtyä suht tuskattomasti seuraavalle käyttikselle.
3. Ei siis mitään hajua siitä miten tuon päivitysprosessin tekee ja onko se edes tällaiselle "vain käyttäjä" tasolle mahdollista? Window-puolella olen useamman OS-upgraden aikoinaan tehnyt. Osa meni hyvin ja sujuvasti. Osa ei.
Jos joku PLEASE kertois rautalangasta mulle näihin jotain vastauksia niin hattu kourassa sanon jo etukäteen KIITOS!
Muistetaan vielä että olen eläkeikäistyyppi ja en ole edes keskitason Linux-osaaja. Ihan vaan käyttäjä.