...
Minun tehtäväni on opettaa tietotekniikkaa lapsille ja vanhuksille ja koetan tehdä sen mahdollisimman hauskasti ja helposti Windowsin, Macosin ja Linuxin kanssa.
...
En tiedä mitä kenenkäkin pitää tehdä, mutta voisitko kertoa, mitä itse asiassa testasit (en ole huomannut sitä yltä):
- testasitko live-versiota?
- mikä live-versio ... uusimmassa on 8 vaihtoehtoa. Pakko kysyä, koska lataaminen kestää minulla tunteja. Cinnamonin jo latasin.
Varsinainen versiohan on noin 3x4 GB:tä, joten tuskin sitä ainakaan.
Varsinaisen version sivuilla sanotaan suoraan, että "awkward hardware" versiot ovat erikseen. Kuten jo edellä mainitsin, ei ole takeita siitä, että live toimii juuri jollakin versiolla. Esimerkiksi Puppu Linuxin uudet versiot toimivat tai eivät toimi jollakin koneella missä joku muu versio oli jo toiminut ... ja tämä on liveversioiden jonkinlainen edelläkävijä. Eli yhdellä koneella testaaminen ei kerro jakelun laadusta yhtään mitään, vaan on lähinnä tuurista kiinni.
Se, että onko Debian jotenkin huonompi, kun ei osaa varautua johonkin rautaan, kuin joku muu linux - voi olla, mutta tämä arviointi pitää kohdistaa vain live-version yleispätevyyteen. Tai sitten kyse on sattumasta - kuten voisi päätellä yllä kertomastani Puppy Linux esimerkistä.
Asennuksen kysymykset ovat ilmeisesti kohtalaisen hankalia, ainakin versiossa 8.5 Ham Radio olivat sitä. Ubuntun kysymykset ovat tässä mielessä paljon helpompia vasta-alkajalle. Ei muistaakseni Fedorassakaan kysytty mistään Domainista mitään.