Minun 2700x idlaa alle 40 asteen (28 asteisessa huoneessa). Lämmöt hyppelehtii helposti yli 60 asteen heti jotain tehdessä. Luulen, että se boostaa herkästi yksittäisiä ytimiä ja siitä syystä lämmöt voivat hypähtää nopeasti, vaikka usemmat ytimet eivät tee mitään - siis verrattuna vanhempiin AMD:n prosessoreihin, joiden lämmönnousu oli huomattavasti tasaisempaa. Valitettavasti en ole käyttänyt handbrakea, joten en tiedä, kuinka korkealle se nostaisi lämpötilan. Minulla on käytössä Thermalright ARO-M14 -siilii. Muistaakseni lämpötilat laskivat jonkin verran ja erityisesti melu poistui lähes kokonaan sen myötä. Nyt kuulen prosessorituulettimen vain poikkeustapauksissa, idlatessa se on äänetön.
(Et kertonut kummassa moodissa sinun Prism-tuuletin on. Sen kyljessä on pieni liukukytkin, jolla on kaksi asentoa: hiljaisempi ja äänekkäämpi. Minulta jäi aluksi tuo kytkin huomaamatta.)
Ilmeisesti 85 astetta on AMD:n mukaan suorittimen suurin hyväksyttävä lämpötila, joten ei sen pitäisi hajota siitä. Luulisi, että prosessori/emolevy osaisi tiputtaa prosessorin taajuutta pienemmäksi, jos lämpötilat nousevat yli turvallisen. (Ainakin eräs vanhempi AMD koneeni teki niin VRM:n lämpötilan noustessa liikaa). Henkilökohtaisesti en kyllä haluaisi lämpötilojen olevan noin korkealla pidempiä aikoja, vaikka en tiedäkään onko sillä mitään käytännön merkitystä prosessorin eliniän kannalta.
Noctuan huippumalli on luultavasti parempi kuin minun Thermalright. Suosittelen katsomaan vain malleja, joissa on vähintään 120mm tuuletin. Jos et raaski ostaa Noctuaa, Scythen jäähdytyssiilit voivat olla myös hyviä ja edullisempia. Noctuan etuna on hyvät tiedot siilien yhteensopivuudesta eri emolevyjen kanssa sekä kiinnitysmenetelmä, jossa ei ole riskiä ylikiristämisestä.