Pitäisikö luottaa WLANiin, vai johdottaa jokainen huone erikseen?
En nyt varmaksi sano, mutta eikös kutakuinkin kaikki nykyiset sähkösuunnitelmat sisällä myös datakaapeloinnin uusissa taloissa?
Onko RJ45-kaapeli vielä tulevaisuutta(kin)?
Kyllä se aika pitkälle riittää, mutta kuten mainittua niin ihan ehdottomasti laadussa ei kannata tinkiä ja itse vaatisin myös Power over ethernet asennuksen. Tuo helpottaa tosiaan merkittävästi kameroiden asennusta jos niitä pitäisi asentaa. On varsin kankeaa ja myös suhteellisen kallista tehdä erilliset sähkösyötöt moniin paikkoihin vain kameratarpeen kannalta.
Erillinen masto äkkiseltään kuulostaa minusta hiukan erikoiselta vaihtoehdolta jos kyseessä ei ole aivan välttämätön pakko. Tarkoitan siis, että kantavuus pääsääntösesti on merkittävästi parempi jo omakotitalon katon harjan tuntumassa. Varsinkin jos kyseessä on kaksikerroksinen talo. Toki tietysti lähimaasto voi vaatia jopa mastoratkaisun.
Jos tuolle mastolinjalle lähtee, niin sen toteutukseen nyt tuskin valtavasti rahaa kannattaa laittaa kiinni. Olettaisin että masto kuitenkin tulisi hyvin lähelle asutusta. Tosin jos DSL on mahdollista saada, niin en kyllä näe järjen häivääkään mastorakenteluissa. Saa siihen rakenteluun kuitenkin poltettua helposti kytkentämaksut ja lukuisien kuukausien liittymämaksut. Jos asukas on vähänkään tietotekniikkaan ja mukavuuteen taipuvainen, niin valokuitu on tietysti hyvä lisä ja uuden talon hinnassa sen kytkentä ei kyllä enää paljoa tunnu. Itse ainakin laittaisin heti valokuidun jos rakentaisin talon. Tietystikään sitä ei jokapaikkaan ole saatavilla.
*Lisäys*
Itse panostaisin kaikkien päätelaitteiden asennuspaikkohin mahdollisimman paljon. Eli haluaisin että tekniikka olisi mahdollisimman helposti päivitettävissä, koska tunnetusti tekniikat vanhenee suhteellisen nopeasti. Vanhoissa rakennuksissa se on monesti yllättävän iso homma. Eli tarkoitan siis juuri DSL, keskitin, wlan laitteiden mahdollisia asennuspaikkoja.