Äänestys

Tarvitaanko yrittäjille oma keskustelualue Ubuntu-foorumilla?

Kyllä, ehdottomasti!
13 (23.2%)
Kaiketi
19 (33.9%)
Kaiketi ei
13 (23.2%)
Ei kuuna kullan valkeana!
3 (5.4%)
Ei osaa sanoa
8 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 53

Kirjoittaja Aihe: Tarvitaanko yrittäjille oma keskustelualue Ubuntu-foorumilla?  (Luettu 22133 kertaa)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Eikö yleensä yrittäjät ole riittävän älykkäitä, että he osaisivat laittaa ohjelmistokysymyksensä/-vastauksensa lähinnä sopivaan keskustelualueeseen.
Saattavat ollakin; sitähän me emme tiedä, kun kyselijät harvoin kertovat akuutissa ongelmassa epäoleellista yrittäjyyttään.
Koska aktiivinen ja asiallinen tukifoorumi on tärkeä syy, miksi Ubuntua pidetään aloittelijalle helpoimpana Linuxina, ei mielestäni haittaisi vihjata etusivulla, että onpa Ubuntussa tarjona yrittäjällekin. (jos on)
Tämän tarjonnan voisi joku innokas kerätä Ubuntun wikiin samaan tapaan kuin siellä on esim. luettelo ohjelmista multimediaan tai virtualisointiin.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Jotenkin näistä vastauksista haiskahtaa tappiomieliala - "ei siihen Ubuntuun mitään ammattiohjelmia kuitenkaan saa ja vaikka saisikin niin ei niistä kukaan ole kiinnostunut"  ja "jos ei OpenOffice ja GIMP riitä, niin ei niistä muista kannata mitään keskustella".

Minusta taas tässä keskustelussa on vähän sellaista nettiadressin makua, eli halutaan suurella innolla tehdä jotain "hyvän asian puolesta", mutta ei kuitenkaan olla valmiita oikeasti tekemään mitään konkreettista, joten tyydytään johonkin näyttävään nollatoimenpiteeseen, kuten uuden keskustelualueen perustamiseen.

Olisihan se ihan kiva jos saataisiin kerättyä yhteen paikkaan tietoa siitä miten Ubuntua voi hyödyntää yrityskäytössä, mutta tämä vaatisi sen että olisi oikeasti yrittäjiä joilla on kokemuksia joita he voivat jakaa, ja että heillä olisi tähän aikaa. Pelkkä asiaa tuntemattomien hyväntahtoinen innostus harvoin riittää mihinkään.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Keskustelupalstan toimintaperiaatteeseen kuuluu että jos haluat tietää jotain niin aloitat hyvin otsikoidun keskustelun, ja toivot että palstaa lukevat, asiasta tietävät, henkilöt vastaavat sinulle. Uusi keskustelunavaus ei häviä sivulle 443, vaan se pääsee ensimmäisen sivun ykköspaikalle.

Kuulostaa jossain määrin itseään toteuttavalta järjestelmältä. Nimittäin asiasta tietävien vastaaminen edellyttää, että asiasta tietäviä on paikalla.

Minusta taas tässä keskustelussa on vähän sellaista nettiadressin makua, eli halutaan suurella innolla tehdä jotain "hyvän asian puolesta", mutta ei kuitenkaan olla valmiita oikeasti tekemään mitään konkreettista, joten tyydytään johonkin näyttävään nollatoimenpiteeseen, kuten uuden keskustelualueen perustamiseen.

Olisihan se ihan kiva jos saataisiin kerättyä yhteen paikkaan tietoa siitä miten Ubuntua voi hyödyntää yrityskäytössä, mutta tämä vaatisi sen että olisi oikeasti yrittäjiä joilla on kokemuksia joita he voivat jakaa, ja että heillä olisi tähän aikaa. Pelkkä asiaa tuntemattomien hyväntahtoinen innostus harvoin riittää mihinkään.

Niin, kyllähän tässä promootio mielessä on. Ajatushan on se, että näitä asiasta tietäviä saisi käymään alueella.

Se, mistä tuossa keskustelualueessa on kyse, on olla helposti lähestyttävä tapa itse jakelua kohtaan.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Niin, kyllähän tässä promootio mielessä on. Ajatushan on se, että näitä asiasta tietäviä saisi käymään alueella.

Ongelma vaan on siinä että miksi kukaan kävisi keskustelualueella jolla ei ole mitään sisältöä? No, se sisältö tietenkin muodostuisi sitten kun ihmiset alkaisivat käymään siellä, mutta miksi kukaan alkaisi käydä siellä jos siellä ei ole mitään sisältöä? Kuulostaa itseään toteuttavalta järjestelmältä, ja sitä se onkin, mutta vasta kun se sisältö ensin saadaan jostain.

Promootio on hyödyllistä vasta sitten kun on joku tuote tai palvelu jota voi myydä tai tarjota. On ehdotettu että Ubuntun etusivulle laitettaisiin linkki "Ubuntu yrittäjille/yrityskäyttöön" tms., mutta mihin tuo linkki johtaisi? Tämä on se ydinkysymys. On helppo äänestää nettiäänestyksessä maailmanrauhan tai kissanpentujen (tai yrittäjien) puolesta, ajatellen "mjoo, toi ois tosi hyvä juttu", mutta vähemmän helppoa on tehdä jotain mistä on oikeasti hyötyä. Kaikki sisältö on tännekin tullut siten että joku henkilö on kertonut tietojaan, yleensä vielä siten että kyseisellä henkilöllä on omakohtaista kokemusta aiheesta, ja sitten muita on tullut tämän sisällön houkuttelemina.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Niin, kyllähän tässä promootio mielessä on. Ajatushan on se, että näitä asiasta tietäviä saisi käymään alueella.

Ongelma vaan on siinä että miksi kukaan kävisi keskustelualueella jolla ei ole mitään sisältöä? No, se sisältö tietenkin muodostuisi sitten kun ihmiset alkaisivat käymään siellä, mutta miksi kukaan alkaisi käydä siellä jos siellä ei ole mitään sisältöä? Kuulostaa itseään toteuttavalta järjestelmältä, ja sitä se onkin, mutta vasta kun se sisältö ensin saadaan jostain.

Promootio on hyödyllistä vasta sitten kun on joku tuote tai palvelu jota voi myydä tai tarjota. On ehdotettu että Ubuntun etusivulle laitettaisiin linkki "Ubuntu yrittäjille/yrityskäyttöön" tms., mutta mihin tuo linkki johtaisi? Tämä on se ydinkysymys. On helppo äänestää nettiäänestyksessä maailmanrauhan tai kissanpentujen (tai yrittäjien) puolesta, ajatellen "mjoo, toi ois tosi hyvä juttu", mutta vähemmän helppoa on tehdä jotain mistä on oikeasti hyötyä. Kaikki sisältö on tännekin tullut siten että joku henkilö on kertonut tietojaan, yleensä vielä siten että kyseisellä henkilöllä on omakohtaista kokemusta aiheesta, ja sitten muita on tullut tämän sisällön houkuttelemina.

Tottakai sisältö on olennainen osa. Itse olen lähtenyt vasta siitä liikkeelle, että olisiko tuollainen "yrityskäyttö" alue hyvä idea vai ei. Sisältöhän ajan kanssa tulee "itsestään" (jos on tullakseen), kunhan joku vain pystyy potkaisemaan homman käyntiin. Aikaahan se joka tapauksessa vie jonkin verran.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Niin, kyllähän tässä promootio mielessä on. Ajatushan on se, että näitä asiasta tietäviä saisi käymään alueella.

Ongelma vaan on siinä että miksi kukaan kävisi keskustelualueella jolla ei ole mitään sisältöä? No, se sisältö tietenkin muodostuisi sitten kun ihmiset alkaisivat käymään siellä, mutta miksi kukaan alkaisi käydä siellä jos siellä ei ole mitään sisältöä? Kuulostaa itseään toteuttavalta järjestelmältä, ja sitä se onkin, mutta vasta kun se sisältö ensin saadaan jostain.

,,,

Tuosta on yllä esitetty jo ihan konkreettinenkin esitys, joka pohjautuu osin nykyisten keskustelualueiden loogisempaan rakenteeseen. Sikäli sisältöä on jo nyt.

Se, että onko tuota sisältöä tarpeeksi vai ei, se on Ubuntu Suomen ongelma. Asiaa eivät edistä keskustelun nimeäminen nollavaihtoehdoksi keskustelupalstalla. yleisen keskustelun nimittely "kansalaisadressiksi kissanpentujen puolesta" eikä kirjoittajien luokittelu hyväntahtoisiksi asiaantuntemattomiksi - tuollaiset ajatusmallit eivät ole aivan tätä päivää julkisessa yhdistyselämässä. Tuollaiset ajatusmallit kuuluvat aivan muualle, jos minulta kysytään - ja vaikkei kysyttäisikään sillä tämä on "Yleisen Keskustelun" - alla.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Keskustelualueiden jakoa on ihan hyvä miettiä, mutta se tulee tehdä sen perusteella mitkä ovat nykyisen keskustelun tarpeet, ei sen perusteella mitkä ovat keskustelun tarpeet kuvitteellisessa tulevaisuudessa.

Sisältö ei tule "ajan kanssa itsestään", vaan sisältö tulee tekijöiltä, ja tekijät tulevat sisällön perässä. Ubuntu Suomen keskustelualueet eivät alkaneet siitä että ensin perustettiin tyhjä keskustelupalsta ja pikkuhiljaa tänne alkoi tulla keskustelijoita jotka tekivät sisällön. Nämä keskustelualueet alkoivat siitä että ensin oli firma jonka työntekijät olivat tehneet linux-jakelun, ja tämän tuotteen eli sisällön perässä tulivat keskustelijat. Kysyn uudelleen että jos Ubuntu Suomen etusivulle laitetaan linkki "Ubuntu yrittäjille" tai "Ubuntu yrityskäytössä", niin mille tai minkälaiselle sivulle tuo kyseinen linkki johtaa?

Omaa asiantuntevuuttaan voi miettiä seuraavien kysymysten kanssa:
Onko sinulla nyt oma yritys?
Onko sinulla joskus ollut oma yritys?
Suunnitteletko oman yrityksen perustamista?
Onko sinulla muuta kautta kokemusta yrityksen pyörittämisestä?
Onko sinulla kokemusta linuxin käytöstä yritystoiminnassa?

Jos vastaa 'ei', niin silloin on tässä yritysasiassa asiaa tuntematon (hyväntahtoisuuteen ei oteta kantaa). Tällainen asiaa tuntematon ei oikein voi neuvoa mahdollista yrittäjää joka kysyy Ubuntun käytöstä nimenomaan yrityskäyttöön. Asiaa tuntematon ei esim. osaa suositella ohjelmia laskutukseen jos ei ole niitä koskaan käyttänyt, eikä tiedä mitkä ominaisuudet ovat yrityksen arjen pyörittämisessä tärkeitä.

Jos vastaa 'kyllä', niin silloin on asiaa tunteva, ja voi myös neuvoa muita samassa tilanteessa olevia. Tällöin voisi myös aktiivisesti tarjota omaa tietämystään yleisölle, esim. avata keskustelu jossa kertoo omista kokemuksistaan, tai kirjoittaa artikkeli wikiin tai blogiin, esim. jonkinlainen tapaustutkimus jossa kerrotaan miten on Ubuntua hyödyntänyt, selitetään käyttöönottoprosessi, ja mainitaan mahdollisista vaikeuksista ja miten ne voi kiertää. Esim. kaikki Ubuntu Suomen wiki-artikkelit on tehty tällä tavalla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Jos vastaa 'kyllä', niin silloin on asiaa tunteva, ja voi myös neuvoa muita samassa tilanteessa olevia. Tällöin voisi myös aktiivisesti tarjota omaa tietämystään yleisölle, esim. avata keskustelu jossa kertoo omista kokemuksistaan, tai kirjoittaa artikkeli wikiin tai blogiin, esim. jonkinlainen tapaustutkimus jossa kerrotaan miten on Ubuntua hyödyntänyt, selitetään käyttöönottoprosessi, ja mainitaan mahdollisista vaikeuksista ja miten ne voi kiertää. Esim. kaikki Ubuntu Suomen wiki-artikkelit on tehty tällä tavalla.
Vähän huono yleistys tuo kaikki, mutta osa on kyllä. Ainakin Asmo:n tekstit ovat (jossain määrin) noita. Omani eivät niinkään (vai?).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vähän huono yleistys tuo kaikki, mutta osa on kyllä. Ainakin Asmo:n tekstit ovat (jossain määrin) noita. Omani eivät niinkään (vai?).

Tarkoitin siis että kaikki artikkelit ovat asiaa tuntevien tekemiä, eivät välttämättä juuri tapaustutkimuksia, mutta voisi vielä lisätä että tapaustutkimukset toimivat todennäköisesti paremmin markkinointitarkoituksessa kuin pelkät how-to ohjeet. Tarkoituksena oli sanoa että ulkopuolinen asiaa tuntematon ei oikeastaan voi pelkän innostuksen voimalla tehdä paljon mitään hyödyllistä. Ennemmin kannattaa keskittyä niille alueille mitkä tuntee, tai sitten kehittää itselleen sitä asiantuntemusta.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ehkäpä klassinen keskustelufoorumin väärinymmärrys. Tässä on kaksi eri keskustelua menossa: alkuperäiseen kysymykseen vastaaminen ja se mihin tämä keskustelu on edennyt.

Yrityspalstaa ei mielestäni (en halua tunkea sanoja kenenkään suuhun) ole juurikaan puolustettu toisen sivun tuon säikeen jälkeen:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35346.msg277444#msg277444
« Viimeksi muokattu: 18.09.10 - klo:18.01 kirjoittanut Ganymedes »

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Mutta siis kaikki nämä ammattiohjelmat ovat käsittääkseni ihan on-topic tuolla alueella, paitsi jos ovat multimediaa tai grafiikkaa, tai ovat palvelimien asentamista tai virtualisointia.

Tosin vähääkään "erikoisempi" aihe sitten häviääkin sivulle 443 josta sitä ei kukaan huomaa.
Jos esim. etsisin Microsoftin AD:lle OSS korvaajaa niin täällä tod.näk. ei kovinkaan montaa asiasta tietävää löytyisi.

Aiheen erikoisuus ei vaikuta aiheen häviämiseen, vaan ihan mikä tahansa aihe häviää aikaa myöten kun uusia keskusteluja aloitetaan. Tämän takia on olemassa haku-toiminto, mutta sittenkään keskustelupalsta ei ylipäätään ole välttämättä paras kanava osaamisen välittämiseen, kuten aiemmin esitin. Keskustelupalstan toimintaperiaatteeseen kuuluu että jos haluat tietää jotain niin aloitat hyvin otsikoidun keskustelun, ja toivot että palstaa lukevat, asiasta tietävät, henkilöt vastaavat sinulle. Uusi keskustelunavaus ei häviä sivulle 443, vaan se pääsee ensimmäisen sivun ykköspaikalle.

Tuolla hain vähän sitä takaa, että jos se pienyrittäjä ei oikein tiedä mitä tarkalleen hakee joten hakusanojen kehitteleminen voi olla hieman vaikeata (kun se jo monelle netti käyttävälle teinille onkin saati sitten varttuneemmille).
Ja IMHO yrittäjille tärkeät aiheet katoavat alasivuille, kun suurin osa keskustelusta on kaikkea muuta sekä uutta topiccia tulee varsin usein.

Tässä kannattaa muistaa, että ei se pientä yritystä pyörittävä henkilö ole välttämättä mikään nörtti saati sitten hakkeri joka osaa sitä tietoa kaivaa vaan ihan toisen alan osaaja jolle ATK on enemmänkin välttämätön paha

Mutta mutta... ei tuolla alueella minulle mitään henk.koht. tarvetta ole joten jos sellaista ei nähdä tarpeelliseksi niin sitten ei nähdä eikä sitä perusteta ja sillä selvä =)

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Aiheen erikoisuus ei vaikuta aiheen häviämiseen, vaan ihan mikä tahansa aihe häviää aikaa myöten kun uusia keskusteluja aloitetaan. Tämän takia on olemassa haku-toiminto,

Tuolla hain vähän sitä takaa, että jos se pienyrittäjä ei oikein tiedä mitä tarkalleen hakee joten hakusanojen kehitteleminen voi olla hieman vaikeata (kun se jo monelle netti käyttävälle teinille onkin saati sitten varttuneemmille).
Ja IMHO yrittäjille tärkeät aiheet katoavat alasivuille, kun suurin osa keskustelusta on kaikkea muuta sekä uutta topiccia tulee varsin usein.

Jos ei tiedä mitä hakee niin silloin voi aloittaa uuden keskustelun jossa kysytään muilta neuvoa. Uudella avauksella pääsee huomion keskipisteeksi ensimmäiselle paikalle. Tietenkin jos kaikki asiasta tietävät katosivat sivustolta vuonna 2008 niin uuteen avaukseen ei välttämättä saa vastauksia, jolloin joudutaan turvautumaan hakuun, mutta toisaalta jos viimeisin kirjoitus aiheesta on vuodelta 2008, niin sillä ei välttämättä vuonna 2010 ole paljon virkaa. Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu hyviä ja huonoja puolia, jonka takia wikit tai vastaavat ovat moneen asiaan keskustelupalstaa parempia.

Näistä tapaustutkimuksista vielä, liittyen ihan muuhunkin kuin yritys- tai ammattikäyttöön, että homosapiens on hyvin vahvasti muiden toimintaa matkiva eläin, joten toimintatapojen leviäminen edellyttää että kyseisen lajin edustaja näkee lajitoverinsa tekevän jotakin. Tästä syystä olisi hyvä jos ihmiset kirjoittaisivat ohjelmien käyttöohjeiden lisäksi jonkinlaisia kuvauksia siitä mitä näillä ohjelmilla tekevät. Usein on olemassa vasara, ja vasaran käyttöohjekirja, mutta apina alkaa tosissaan käyttää vasaraa vasta kun näkee mitä toinen apina vasaralla tekee. Ubuntun asentamiseen ja ohjelmien käyttöön on olemassa kaikki ohjeet valmiina, mutta käyttäjien saavuttamiseksi voisi olla tärkeämpää että olisi artikkeli jossa kerrotaan kuinka ostettiin 50 eurolla vanha tietokone, asennettiin siihen Ubuntu, ja nyt voi selata nettia, tehdä tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa ja pelata pasianssia, eikä aikaakaan kulunut kuin pari tuntia.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Keskustelualueiden jakoa on ihan hyvä miettiä, mutta se tulee tehdä sen perusteella mitkä ovat nykyisen keskustelun tarpeet, ei sen perusteella mitkä ovat keskustelun tarpeet kuvitteellisessa tulevaisuudessa.

Tai mihin suuntaan keskustelua halutaan ohjata.

Se, minkä suhteen asiaa pitäisi katsoa, on (oletetun) hyödyn suhde haittoihin.

Sisältö ei tule "ajan kanssa itsestään", vaan sisältö tulee tekijöiltä, ja tekijät tulevat sisällön perässä. Ubuntu Suomen keskustelualueet eivät alkaneet siitä että ensin perustettiin tyhjä keskustelupalsta ja pikkuhiljaa tänne alkoi tulla keskustelijoita jotka tekivät sisällön. Nämä keskustelualueet alkoivat siitä että ensin oli firma jonka työntekijät olivat tehneet linux-jakelun, ja tämän tuotteen eli sisällön perässä tulivat keskustelijat.


Varmasti näin, ja tätä samaahan se "yrittäjäaluekin" hakisi takaa. Tuote on olemassa, mutta sitä markkinoidaan huonosti jollekin, kenelle siitä olisi hyötyä.

Ja keitä luulisit tälle yrittäjäalueelle ensimmäiseksi ilmaantuvan; ihmisiä keillä ei ole asioista hajuakaan, vai ihmisiä jotka jo käyttävät Ubuntua?

Kysyn uudelleen että jos Ubuntu Suomen etusivulle laitetaan linkki "Ubuntu yrittäjille" tai "Ubuntu yrityskäytössä", niin mille tai minkälaiselle sivulle tuo kyseinen linkki johtaa?

Niin, hyvä kysymys. Tässä kohtaa se keskustelualue varmaan olisi kätevä antamaan sen vastauksen.

Omaa asiantuntevuuttaan voi miettiä seuraavien kysymysten kanssa:
Onko sinulla nyt oma yritys?
Onko sinulla joskus ollut oma yritys?
Suunnitteletko oman yrityksen perustamista?
Onko sinulla muuta kautta kokemusta yrityksen pyörittämisestä?
Onko sinulla kokemusta linuxin käytöstä yritystoiminnassa?

Jos vastaa 'ei', niin silloin on tässä yritysasiassa asiaa tuntematon (hyväntahtoisuuteen ei oteta kantaa). Tällainen asiaa tuntematon ei oikein voi neuvoa mahdollista yrittäjää joka kysyy Ubuntun käytöstä nimenomaan yrityskäyttöön. Asiaa tuntematon ei esim. osaa suositella ohjelmia laskutukseen jos ei ole niitä koskaan käyttänyt, eikä tiedä mitkä ominaisuudet ovat yrityksen arjen pyörittämisessä tärkeitä.

Jos vastaa 'kyllä', niin silloin on asiaa tunteva, ja voi myös neuvoa muita samassa tilanteessa olevia. Tällöin voisi myös aktiivisesti tarjota omaa tietämystään yleisölle, esim. avata keskustelu jossa kertoo omista kokemuksistaan, tai kirjoittaa artikkeli wikiin tai blogiin, esim. jonkinlainen tapaustutkimus jossa kerrotaan miten on Ubuntua hyödyntänyt, selitetään käyttöönottoprosessi, ja mainitaan mahdollisista vaikeuksista ja miten ne voi kiertää. Esim. kaikki Ubuntu Suomen wiki-artikkelit on tehty tällä tavalla.

Tuolla logiikallahan koko foorumi muuttui juuri täysin tarpeettomaksi -> kirjoita wikiin jos tiedät jostain jotain. Muutoin ajatus tuosta omien kokemusten jakamisesta on kyllä hyvä.

Periaatteessahan kyse on siitä, että apua tarvitseva tuntee osan tarvitsemistaan ohjelmista, mutta osan kanssa on ongelmia.

Asiantuntemuksen osalta; yrittäjät tarvitsevat samoja ohjelmia kuin mitä työn orjatkin käyttävät työssään.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Keskustelualueiden jakoa on ihan hyvä miettiä, mutta se tulee tehdä sen perusteella mitkä ovat nykyisen keskustelun tarpeet, ei sen perusteella mitkä ovat keskustelun tarpeet kuvitteellisessa tulevaisuudessa.

Tai mihin suuntaan keskustelua halutaan ohjata.

Käytännössä keskustelun ohjaus on kuitenkin yksisuuntaista, eli epätoivottua keskustelua on helppo karsia, mutta toivottua keskustelua on käytännössä mahdoton ulkoapäin synnyttää, vaan se riippuu täysin siitä mistä keskustelijat haluavat keskustella.

Ja keitä luulisit tälle yrittäjäalueelle ensimmäiseksi ilmaantuvan; ihmisiä keillä ei ole asioista hajuakaan, vai ihmisiä jotka jo käyttävät Ubuntua?

Ihminen joka käyttää Ubuntua ei kuitenkaan välttämättä tiedä mitään yritystoiminnasta ja sen vaatimuksista.

Kysyn uudelleen että jos Ubuntu Suomen etusivulle laitetaan linkki "Ubuntu yrittäjille" tai "Ubuntu yrityskäytössä", niin mille tai minkälaiselle sivulle tuo kyseinen linkki johtaa?

Niin, hyvä kysymys. Tässä kohtaa se keskustelualue varmaan olisi kätevä antamaan sen vastauksen.

Paitsi että keskustelualue ei yksinään anna vastauksia, vaan siihen tarvittaisiin ne keskustelijat. Sisältö ei synny itsestään.

Asiantuntemuksen osalta; yrittäjät tarvitsevat samoja ohjelmia kuin mitä työn orjatkin käyttävät työssään.

Ja siltä osin kuin he käyttävät samoja ohjelmia kuin kaikki muutkin, he eivät tarvitse mitään erillistä yrittäjien osiota. Erikseen yrittäjille kohdistetut sisällöt ovat merkityksellisiä vain jos ne ovat nimenomaisesti yritystoimintaa koskevia.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 895
    • Profiili
Myönnän etten ole lukenut läpi koko viestiketjua ja jos joku on jo ehdottanut niin +10 pistettä; mutta olisiko hyvä Hyötyohjelmat. Eli sen alle esimerkiksi kaikki OO:ta  ja niitä yritysjuttuja  käsittelevät.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Myönnän etten ole lukenut läpi koko viestiketjua ja jos joku on jo ehdottanut niin +10 pistettä; mutta olisiko hyvä Hyötyohjelmat. Eli sen alle esimerkiksi kaikki OO:ta  ja niitä yritysjuttuja  käsittelevät.

Periaatteessa juuri tuolta pohjalta olen ehdottanut. Ehdotukseni kattaa myös nykyisten säikeiden modifioinnin koska ne ovat mielestäni lievästi epäloogisia. Joka tapauksessa ehdotuksesi kaltainen otsikko puuttuu. Tuossa on ehdotukseni ja osa perusteluista.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35346.msg277669#msg277669

Eli tiivistettynä:

nykyinen - Ubuntun peruskäyttö - Ubuntuun sisältyvien ohjelmien käyttö. (ei tarvitse mitään selitystä koska jokainen tietää mitä ne ovat)

nykyinen, mutta sisällön laajuus muutettu - Ubuntu kehitystyössä - Ohjelmointi, ... (tarvitaanko mitään muuta?)

uusi, osa sisällöstä nykyisestä alueesta - Ubuntuun saatavat yritys-, yhteisö- ja palvelinohjelmistot - Virtualisointi, luokkahuonekäyttö (tms, expertit kertokoot otsikon), palvelimet, taloushallinnon ohjelmistot, suunnitteluohjelmistot, ...


OO:n käytön suhteen (Open Office, oletan) ei mielestäni tarvitse tehdä mitään erityismainintaa. Nykyiset säikeetkin toimivat verrannollisesti niin, että "Peruskäytössä" voi keskustella GIMPistä jotakin, mutta kehittyneemmät asiat jokainen älyää laittaa spesiaalisäikeen: "Multimedian" alle.

EDIT: Oikeastaan tuossa voisi olla tuo "yhteisö" sanakin mukana, siitähän on ollut puhetta aiemminkin. Lisätty.
« Viimeksi muokattu: 20.09.10 - klo:11.55 kirjoittanut Ganymedes »