Ei se Synaptic sinänsä valehtele. Siinä vissiinkin oletetaan, että käyttäjä tietää mitä on tekemässä. Kuten itsekin tuossa huomasin, se on tosiaan vahva työkalu, hyvässä ja pahassa.
Kylläpä vain Synaptic tässä tapauksessa valehtelee. Näet ubuntu-docs deb-paketin debian/control tiedostossa annetaan asennetun paketin koko väärin! Paketinhallintaohjelmat ilmoittavat asennetun paketin viemän tilan juuri control-tiedoston perusteella. Miksi tällainen virhe on päässyt syntymään Ubuntun pakettienrakennussysteemissä, selitetään tässä bugiraportissa:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pkgbinarymangler/+bug/451764Avoimessa järjestelmässä on niin helppoa tarkistaa itse paketin todellisuudessa viemä tila ilman sen asentamista; ladataan jostain kyseinen deb-tiedosto, joka itse asiassa on pakattu tar-arkisto ja tutkitaan sitä jollain tareja aukovalla ohjelmalla, esimerkiksi Pakettienkäsittelyohjelmalla (file-roller).
Nähdään, että arkiston tiedostojen yhteiskoko purettuna on noin 6 MB. Kuitenkin todellisuudessa purkamisen jälkeen levytila pienenee noin 13 megatavulla, koska paketti sisältää tuhansia pieniä tiedostoja, jotka käsittääkseni vievät aina vähintään yhden varausyksikön verran (4 KB oletusarvoisesti).
Voimme siis päätellä, että ubuntu-docsin poistamalla saadaan 13 MB lisää levytilaa.
Ubuntu-docsin riippuvuuksia (yelp, scrollkeeper, gnome-user-guide) ei poisteta missään tapauksessa, koska toisetkin (perusasennukseen kuuluvat) paketit ovat niistä riippuvaisia.
Mulla sekä poisto että kokonaan poisto näyttää poistavan 270M. Tämän jälkeen kun ajaa päätteessä
Koodia:
sudo apt-get clean
niin tilaa vapautuu.
Aptin archivessa on sattunut olemaan ollut 270 MB verran debejä, jotka clean poisti. Ei johdu ubuntu-docsin poistamisesta.