@ Qwertyy - No ainakin minusta medibuntu.org osoitteessa käytetty logo näyttää erehdyttävästi 1/3 osalta Ubuntun 'Circle of Friends' logosta, mutta jos sinä näet tuon toisin, niin hyvä on. Mitä taasen tulee BUNTU päätteen käyttämiseen Multimedia, Entertainment & Distractions In Ubuntu nimestä käytetyssä lyhenteessä, niin lainattakoon tässä Ubuntu tavaramerkkiohjetta, jotta sitä ei tarvitse mainitsemastani osoitteesta erikseen etsiä:
Restricted use that requires a trademark license
Permission from us is necessary to use any of the Trademarks under any circumstances other than those specifically permitted above. These include:
...
Use of a name which includes the letters BUNTU in relation to computer hardware or software.
Eli suomeksi: Lupa tarvitaan, jos aikoo käyttää kirjainyhdistelmää BUNTU tietokoneittein tai ohjelmien yhteydessä. Vaan voihan olla, että projektilla on Ubuntun lupa. Tuolloin ihmettelen, miksei projektia mainita Ubuntun virallisilla sivuilla.
Mitä tulee mainitsemaasi eeebuntu esimerkkiin, niin itse asiassa eeebuntu jakelu esiintyy edelleen tuolla nimellä. Se oli 'Ubuntu eee' joka vaihtoi nimeä ja logoa, ja tuo nimi on nyt 'Easy Peasy'. Toinen vastaava tapaus viime syksyltä on ollut 'Ubuntu-Lite' joka vaihtoi nimeksi 'U-Lite'. Näiden molempien projektien vetäjät ovat itse päättäneet julkaista verkossa Ubuntu Canonicalilta saamansa varsn ystävällisen kehotuskirjeenn ja toimineet tuon jälkeen aivan itse kiitettävällä nopeudella asian korjaamiseksi. Canonical ei siis ole toistaiseksi toiminut mitenkään agressiivisesti tavaramerkkiväärinkäytösten korjaamiseksi.
Vaan mitä tulee eeebuntuun, Medibuntuun ja muutamaan muuhunkin, joiden nimessä esiintyy BUNTU, niin ehkä he ovat myös saaneet kirjeen Canonicalilta. Mistäs tuon voi tietää, jos he eivät missään mainitse asiaa eivätkä reagoi asiaan millään lailla. Voi myös olla, että Canonical on nyt ottanut vasta nuo kaksi tapausta käsittelyyn ikäänkuin ennakkotapauksiksi.
Ja viimein tuosta Medibuntun sivujen sisällöstä. Miten minä tämän nyt sanoisin tarpeeksi selkeästi? Sivujen sisällössä, koko nimessä ja projektin toiminnassa ei ole mitään vikaa. Kyse on siitä, että sisältöä tarjotaan erehdyttävästi BUNTU kirjainyhdistelmää ja logon osaa käyttäen, jolloin tyhmemmille saattaa tulla se käsitys, että on kyse virallisesta Ubuntu-sivustosta. Siinä on tismalleen samasta kyse kuin piraattipaitojen myymisestä Lacoste-logo rintapielessä. Paitoja saa kyllä myydä, on ne sitten punaisia, napapaitoja tai reikäpaitoja, mutta toisen nimen käyttäminen niiden mainostamiseksi on väärin ja epäeettistä.
Mutta jos tämä ei tästä vieläkään selvinnyt, niin antaa olla. Tarkoitukseni oli vain osoittaa, miten Ubuntun nimeä käytetään väärin. Toiminnassa ei ole mitään vikaan, vaan siinä, että toimitaan toisen nimissä.