Kirjoittaja Aihe: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti  (Luettu 5796 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« : 30.11.05 - klo:16.47 »
eli joka buutin yhteydessä täytyy mennä asetuksista aktivoimaan eth0 ja sen jälkeen käynnistää pppoe homma.
mistä tai miten saan tuon tekemään asian automaattiseksi? ja että se bootissa käynnistäisi suoraan tuon pppoe:n?

ei iso vika mutta erittäin ärsyttävä ja kun kuitenkin tämä tuli vasta versio päivityksen yhteydessä 5.04->5.10. sitä ennen tuota vaivaa ei ollut.
tai oli mutta sen ratkaisin uudelleen asennuksella mutta sitä rumbaa en jaksaisi tehdä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #1 : 30.11.05 - klo:16.57 »
eli joka buutin yhteydessä täytyy mennä asetuksista aktivoimaan eth0 ja sen jälkeen käynnistää pppoe homma.

miten tuo eth0 pitää aktivoida?

mistä tai miten saan tuon tekemään asian automaattiseksi? ja että se bootissa käynnistäisi suoraan tuon pppoe:n?

eikös sen pitäisi tehdä se automaattisesti muutenkin? kyllä käynnistyksen yhteydessä saa määriteltyä suoritettavaksi omiakin komentoja, mutta nuo nyt ovat niin perustavanlaatuista kamaa, että niiden luulisi toimivan ilman erillistä säätämistäkin.

ei iso vika mutta erittäin ärsyttävä ja kun kuitenkin tämä tuli vasta versio päivityksen yhteydessä 5.04->5.10. sitä ennen tuota vaivaa ei ollut.

eli homma on vielä aiemmin toiminutkin.

tai oli mutta sen ratkaisin uudelleen asennuksella mutta sitä rumbaa en jaksaisi tehdä.

ei siihen välttämättä olet arvettakaan, mutta...

jostainhan tuo nyt johtuu, ettei interface käynnisty automaattisesti. onhan se asetettu käynnistymään bootin yhteydessä?

onhan tiedostossa /etc/network/interfaces rivi auto eth0?
onhan oletuksena käyttävästi runlevel sellainen, että se on verkossa?
Janne

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #2 : 30.11.05 - klo:20.28 »
eli minä olen aktivoinu sen ottamalla ominaisuudet ja sitten asetukset ja sit painan aktivoi nappia.

/etc/network/interfaces rivi auto eth0 löytyy

miten tuon runlevelin voi tarkistaa?
ja mitä voisi tehdä tai mistä etsiä ongelmaa?

marlah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #3 : 30.11.05 - klo:20.59 »
eli joka buutin yhteydessä täytyy mennä asetuksista aktivoimaan eth0 ja sen jälkeen käynnistää pppoe homma.
mistä tai miten saan tuon tekemään asian automaattiseksi? ja että se bootissa käynnistäisi suoraan tuon pppoe:n?

ei iso vika mutta erittäin ärsyttävä ja kun kuitenkin tämä tuli vasta versio päivityksen yhteydessä 5.04->5.10. sitä ennen tuota vaivaa ei ollut.
tai oli mutta sen ratkaisin uudelleen asennuksella mutta sitä rumbaa en jaksaisi tehdä.
Mulla ilmestyi samanlaisia ongelmia. Eli joka kerta kun käynnistän koneen täytyy ajaa tuo pppoeconf. Toimi se kyllä minulla tässä breezyssäkin aikaisemmin. Omasta mielestäni en ole muuttanut mitään verkkoasetuksia. Kerro jos löydät ratkaisun.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #4 : 30.11.05 - klo:22.25 »
eli minä olen aktivoinu sen ottamalla ominaisuudet ja sitten asetukset ja sit painan aktivoi nappia.

ilmeisesti tarkoitat System -> Administration -> Networking sovlluksesta löytyvää aktivoi nappia?

onko siis niin, että jos heti bootin jälkeen komennat:
Koodia: [Valitse]
$ ifconfig
et saa ollenkaan tietoa eth0-interfacesta?

ja kun ajat komentoriviltä:
Koodia: [Valitse]
$ sudo ifup eth0
ja sen jälkeen:
Koodia: [Valitse]
$ ifconfig
niin eth0 on näkyvillä/saatavissa? (eli siis tuo ifup toimii kuten tuo aktivointi josta puhut?)

/etc/network/interfaces rivi auto eth0 löytyy

siinä tapauksessa verkkointerfasea ei jostain syystä käynnistetä :(

miten tuon runlevelin voi tarkistaa?

vaikka näin:
Koodia: [Valitse]
$ cat /etc/inittab | grep initdefault
id:[b]?[/b]:initdefault:

numero tuossa kysymysmerkin paikalla kertoo runlevelin. oletuksena se on 2.

ja mitä voisi tehdä tai mistä etsiä ongelmaa?

kun tiedät, mille runlevelille koneesi boottaa, tarkista löytyykö hakemistosta /etc/rcS.d tai /etc/rc?.d (kysymysmerkki on se sinun runlevelisi) tiedostoa (oikeastaan symlinkkiä) jonka nimessä olisi networking. toisaalta koska minulla ei oile kokemusta pppoe-virityksistä, en tiedä olisiko siellä jotain muutakin joka kiinnostaisi.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #5 : 30.11.05 - klo:23.18 »
joku dhcp palvelin on kaatuillut että semmosta... don´t worry be happy

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #6 : 03.12.05 - klo:10.56 »
järjestelin hiukan uuteen järjestykseen tuon /etc/network/interfaces sen auto eth0:n siirsin hiukan ylös päin kun oli viimeisenä en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta nyt ei tarvii aktivoida mitään, mutta nyt pppd starttaa kahdesti eli ppp0 ja ppp1 ja eihän netti silloin toimi vaan mun pitää komentaa sudo killall pppd ja sit pon dsl-provider (tai miten se nyt meni en ole kotona nyt niin en voi tarkistaa) . niin tuolla komennolla saa pppoe:n päälle ilman että tarvii joka kerta sitä pppoeconf:a ajaa joka kerta, kun joku sen kans tappeli.
jos ei oulussa olis hinta/nopeus suhde oulunpuhelimella mikä on niin vaihtaisin yhteyttä sen verran ärsyttävä tuo pppoe homma on ollu jo winxp ajoista asti.

parempaan suuntaan siis meni mut edelleen ei kaikki toimi oikein mä laitan sen /etc/network/interfaces tiedoston sisällön näkyviin jahka sille koneelle pääsen niin jos joku viisas osais siitä katsoa missä mättää! =)

eli minä olen aktivoinu sen ottamalla ominaisuudet ja sitten asetukset ja sit painan aktivoi nappia.

ilmeisesti tarkoitat System -> Administration -> Networking sovlluksesta löytyvää aktivoi nappia?
juuri sitä nappia tarkoitin, menin sinne samaan paikkaan vain toista reittiä.
« Viimeksi muokattu: 03.12.05 - klo:11.03 kirjoittanut Anssi »

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #7 : 07.12.05 - klo:11.38 »
tässä olis se /etc/network/interfaces sisältö
Koodia: [Valitse]

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp


# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
        script grep
        map eth0


auto dsl-provider
iface dsl-provider inet ppp
provider dsl-provider

pre-up /sbin/ifconfig eth0 up # line maintained by pppoeconf


nyt jos joku viisas osaisi kertoa miten sitä täytyy muuttaa ettei pppd (pppoe) käynnisty kahdesti ja aiheuta sen takia toimimattomuutta.

marlah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #8 : 10.12.05 - klo:18.12 »
Minulla tuo kyseinen tiedosto näyttää tältä:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
   script grep
   map eth0

auto dsl-provider
iface dsl-provider inet ppp
provider dsl-provider

# added by pppoeconf
auto eth0
    iface eth0 inet manual

    pre-up /sbin/ifconfig eth0 up # line maintained by pppoeconf

Käytössä opoy:n toimittama dna laajakaista. Ja nettiyhteys käynnistyy koneen bootin yhteydessä.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #9 : 10.12.05 - klo:21.53 »
miten tuon runlevelin voi tarkistaa?

vaikka näin:
Koodia: [Valitse]
$ cat /etc/inittab | grep initdefault
id:[b]?[/b]:initdefault:

numero tuossa kysymysmerkin paikalla kertoo runlevelin. oletuksena se on 2.

Ei hitto.

Minä luulin että tämä buuttaa ajotasolle 5, niinkuin kaikki muutkin Linuxit mihin olen tähän mennessä tutustunut.
Mutta komennolla runlevel varmistin asian ja todellakin olen ajotasolla 2.

Kiitos Janne. Tämä helpottaa init-skriptien kanssa säätämistä ja niiden ymmärtämistä.
(jouduin esim. käsin asettamaan samban käynnistymään, mutta laitoin sen runlevelille 5. Pitänee korjata tilanne ;))

Mikko

Mikko Saarinen

mick

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: verkko yhteys ei aktivoidu automaattisesti
« Vastaus #10 : 16.01.07 - klo:10.08 »
Samanlaista ongelmaa täälläkin. Eli PPPoE ei käynnisty toisella koneella automaattisesti.
Toinen kone on saman ISP:n eri nettiliittymässä, ja siinä PPPoE käynnistyy automaattisesti. Toisessa ei käynnisty. Sama versio(6.06) molemmissa.
pon dsl-provider -käskyllä saan netin auki. Ongelma on se, että kone sijaitsee vintillä, käynti ulkokautta hataria portaita pitkin... Poikani 1v onnistuu vetäsemään ADSL-modeemin puhelinpistokkeen irti joskus, ja joutuu käymään tuolla vintillä sitten käynnistämässä yhteys uudestaan.

Yhteys ei käynnisty siis koneen käynnistyessä. Mahtava ekstra olisi tuon toimintaan saattamisen lisäksi automaattinen yhteyden uudelleenotto em ongelmatilanteissa... Voisiko jotenkin crontabia käyttää esim? Mitenkähän sen saisi onnistumaan? Osaa tuo kone kuitenkin automaattisesti päivittää DynDNS osoitteen kunhan nettiyhteys on auki, eikö samalla tavalla voisi jotenkin toteuttaa tuota nettiyhteyden avausta?