Hei, minulla on vanha itse kasaamani kone jossa ASUS A7V-133C emolevy sekä Nvidian Club geforce 6200 näytönohjain. Ongelma on siinä että koneen käynnistyessä näytönohjain ei käynnisty lainkaan, edes tekstitilassa tai recovery-tilassa ei kirjautuminen onnistu vaan näyttötila jää jotenkin "jumiin". Koneen saa kyllä käynnistymään siten että kun näyttö on jumissa niin reset-nappulalla kone alkaa uuden käynnistymisen ja sen jälkeen näyttö käynnistyy ihan OK.
Mutta "kylmäkäynnistys" kun koneesta on virta kokonaan ollut esim yön yli pois aiheuttaa tuon näytön hyytymisen, ja toimiakseen siihen täytyy kone vielä kertaalleen resetoida (sanotaan nyt vaikka "soft boot") niin homma toimii. Aika ärsyttävä piirre.
Käyttöjärjestelmänä Dapper 6.06, ja sama ilmiö on vaikka näytönohjaimen vaihtaisikin, kokeiltu 3:lla ei näytönohjaimella joista 1 on aivan upouusi eli pakasta vedetty.
Maalaisjärjellä pohdittuani tuli mieleen että ehkä BIOS:in paristo olisi päässyt loppumaan (on jo 7 vuotta vanha), näin ollen Bios ei ehkä talleta näytönasetuksia pysyvästi muistiin kun koneesta katkaistaan virta. Uudelleenkäybbistys eli "soft boot"
ilmeisesti lataa kiintolevyltä asetukset jotka viimeksi toimivat (muistaakseni Windows tekee juuri näin).
Olen itse asentanaut netistä Nvidian ajurit asettanut asetukset säädöt jne jne kohdalleen ja kaikki tuntuu muuten toimivan, glxinfo antaa ihan OK ilmoituksen ja GLXgears pyörittää hammasrattaat oikeinkin joutuisasti. Mutta nämä asetukset tosiaan palautuvat vasta kertaalleen buutatun koneen resetoinnin jälkeen.
Eli osaako joku sanoa onko Dapperissa joku tällainen bugi eli kannattaako päivittää uudempaan versioon esim heti feistyyn, vai lähteä kauppaan hakemaan uutta paristoa tai emolevyä?
Vielä sen verran että eri ubuntu versioita testattuani toisella koneellani kyseiseen ongelmaan en ole kertaakaan törmännyt, siksi tuli mieleen joku yhteensopivuusongelma Dapperin ja laitteistoni kanssa.
Antikas