Kirjoittaja Aihe: XP ja Ubuntu verkkoon  (Luettu 3638 kertaa)

@veccus

  • Vieras
XP ja Ubuntu verkkoon
« : 29.11.05 - klo:23.29 »
Moro

Tästäkin aiheesta on varmaan kirjoiteltu paljon, mutta en ole löytänyt tyhjentävää vastausta.
Eli tavoitteena olisi saada Windows XP Home edition ja Ubuntu  5.10 (breezy) verkkoon keskenään. Olen vasta aloittelija Linuxin kanssa, joten tarvitseisin aika selkeät ohjeet miten koneet saadaan verkkoon. Mahdollisesti jakaisin myös tulostimen.
Rautapuolella on kaikki tarpeellinen, mutta asetuksissa tarvitseisi apua.
Kiitos vastanneille jo etukäteen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: XP ja Ubuntu verkkoon
« Vastaus #1 : 30.11.05 - klo:00.40 »
Tästäkin aiheesta on varmaan kirjoiteltu paljon, mutta en ole löytänyt tyhjentävää vastausta.
Eli tavoitteena olisi saada Windows XP Home edition ja Ubuntu  5.10 (breezy) verkkoon keskenään. Olen vasta aloittelija Linuxin kanssa, joten tarvitseisin aika selkeät ohjeet miten koneet saadaan verkkoon. Mahdollisesti jakaisin myös tulostimen.

riippuu tietysti mitä tarkoitat verkkoon saamisella, mutta alustavasti kuulostaa ainakin siltä, että samban tutkiskelu voisi olla hyvä paikka aloittaa.
Janne

@veccus

  • Vieras
Re: XP ja Ubuntu verkkoon
« Vastaus #2 : 30.11.05 - klo:13.20 »
Eli ajattelin että voisin käyttää toisen koneen kiintolevyllä olevia tiedostoja toisella koneella. Onko se edes mahdollista windows-linux systeemillä?
Lähinnä tarvitseisi siirrellä tekstidocumentteja ja ehkä myös kuvia.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: XP ja Ubuntu verkkoon
« Vastaus #3 : 30.11.05 - klo:15.53 »
Eli ajattelin että voisin käyttää toisen koneen kiintolevyllä olevia tiedostoja toisella koneella. Onko se edes mahdollista windows-linux systeemillä?

on kyllä. juuri tuo mainitsemani samba saattaa sitten olla se mitä haluat. sen avulla voi nähdä windows-koneiden levyjakoja ja toimii se tietysti toiseenkin suuntaan. taisipa tuo jo mainitsemasi tulostimen jakokin olla mahdollista.

Lähinnä tarvitseisi siirrellä tekstidocumentteja ja ehkä myös kuvia.

ihan pelkkään tiedostojen siirtelyyn saattaa toki riittää vaikka ssh-palvelimen pysyttäminen linux-koneelle.

molemmista taitaa olla ainakin jotain juttua foorumilla.
Janne

mikaxxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Re: XP ja Ubuntu verkkoon
« Vastaus #4 : 20.01.06 - klo:09.36 »
Hei itse painin kanssa Ubuntu-serverin saamiseksi näkymään Windows XP pro:ssa joten kirjoittelen tähän samaan ketjuun.

Samban olen asentanut näiden ohjeiden mukaan: http://www.howtoforge.com/samba_setup_ubuntu_5.10_p3 nyt en kuitenkaan pääse serverin jaettuhin tiedostoihin käsiksi windowsista. Ubuntussa kyllä pääsen määrittelemälläni käyttäjätunnuksella ja salasanalla xp:n jaettuihin kansioihin. XP:stä pingi menee servukoneeseen ip:llä ja servun nimellä.

Kun menen xp:ssä käynnistä->asetukset->verkkoyhteydet->verkkoympäristö näkyy vain XP:n jaetut kansiot.

Olen säätänyt xp:ssä Ominaisuudet:Järjestelmä ja välilehdeltä "tietokoneen nimi" "Työryhmä"-kohdan oikeaksi, mutta silti ei lähde verkko pelittämään.

Käytössä on reititin ja reitittimen asetuksien dhcp välilehdeltä olen määrittänyt staattiset kotiverkon ip:t eri koneille eli 192.168.0.12 servulle ja 192.168.0.15 win xp-koneelle.
« Viimeksi muokattu: 20.01.06 - klo:09.41 kirjoittanut mikaxxx »