Kirjoittaja Aihe: Feisty testissä - näinkö helppoa?!  (Luettu 1583 kertaa)

Miraakkeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Feisty testissä - näinkö helppoa?!
« : 24.04.07 - klo:21.53 »
o/ Ilmoittaudun mukaan Ubuntu perheeseen.

Olen Ubuntu foorumeja selaillut useamman päivän ja kauhistellut kuinka vaikeaa on päästä win puolen tiedostoihin käsiksi. Tuo olisi minulle kuitenkin ehdoton edellytys että voisin siirtyä täysin pois xp:stä. Nyt ajan Ubuntua cd:ltä ja winkkarin asemat (disk ja disk-1) ja tiedostot näkyvät suoraan ilman mitään kikkailuja päätteellä. Miksi se oli noin helppoa?  :o  :D Muuttuuko tilanne siinä vaiheessa kun asennan Ubuntun koneelle kokonaan uusien osioiden kera? 

Osioiminen hieman pelottaa. 250gt kovoni on jaettu c ja e asemiksi, c:llä xp ja hyödylliset roinat, e:llä pelit, musat jne. Vapaata tilaa on varmaan 100gt yhteensä. Eheytykset ja varmuuskopioinnit ennen osioimista, sen tiedän. Onko osiointi syytä tehdä xp:ssä erillisellä softalle, ubuntussa testi cd:n kautta ennen asennusta vai asennusohjelmalla? Helpoin ja nopein tapa ei ole hakusessa, vaan varmin tapa, niin ettei tarvitse asentaa sekä xp:tä että Ubuntua uudestaan. Xp:n sorvaaminen nykyiseen muotoonsa kaikkine ohjelmineen on ollut niin kovan työn takana etten halua tehdä sitä uudestaan.


Pohjalta ponnistan, joten ei haittaa vaikka vastaukset/selitykset olisivat rautalangasta väännettyjä.  ;)

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Feisty testissä - näinkö helppoa?!
« Vastaus #1 : 24.04.07 - klo:21.59 »
Itse en jostain syystä luota Ubuntun asennusohjelman osiointiohjelmaan, se tuntuu joillekin tekevän aivan kummallisuuksia (toisaalta saattaa olla aloittelevien käyttäjien oma vika myös).

Jos joutuisin osioimaan kovon (itse hommasin pienen 80 GB:n kiintolevyn linuxia varten alussa), niin varmaan pienentäisin XP:ssä jotain osiota, ja jättäisin osioimatonta tilaa, jota käsittelisin sitten ubuntun asennusohjelmassa.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Feisty testissä - näinkö helppoa?!
« Vastaus #2 : 24.04.07 - klo:22.05 »
Muuttuuko tilanne siinä vaiheessa kun asennan Ubuntun koneelle kokonaan uusien osioiden kera? 
Ei pitäisi, se cd:llä pyörivä systeemi on juuri se sama, joka sinne kiintolevylle päätyy.
Lainaus
Osioiminen hieman pelottaa. 250gt kovoni on jaettu c ja e asemiksi, c:llä xp ja hyödylliset roinat, e:llä pelit, musat jne. Vapaata tilaa on varmaan 100gt yhteensä.
Ei sano minulle mitään nuo asematunnukset, ymmärrän enempi sudo fdisk -l komennon tulosteesta. Sitä tuskin kumminkaan tarvitaan.
Lainaus
Eheytykset ja varmuuskopioinnit ennen osioimista, sen tiedän. Onko osiointi syytä tehdä xp:ssä erillisellä softalle, ubuntussa testi cd:n kautta ennen asennusta vai asennusohjelmalla?
Ubuntun asennusvaiheessa sillä asennusohjelman osiointityökalulla, helpompaa ja varmempaa.
Lainaus
Helpoin ja nopein tapa ei ole hakusessa, vaan varmin tapa, niin ettei tarvitse asentaa sekä xp:tä että Ubuntua uudestaan. Xp:n sorvaaminen nykyiseen muotoonsa kaikkine ohjelmineen on ollut niin kovan työn takana etten halua tehdä sitä uudestaan.
Laitat sinne peli ja musa osiolle, jos sieltä pystyy tarvittavan määrän tilaa lohkaisemaan, XP eri osiolla, joten sille ei käy mitään edes pahimmassa tapauksessa.

Tuo Regelin idea toisesta kovosta on pomminvarma. Itse olen muutaman kerran saanut erinäisillä ntfs-shrinkeillä osiotauluja rikki, joten varma on aina varmaa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Feisty testissä - näinkö helppoa?!
« Vastaus #3 : 24.04.07 - klo:22.59 »
Suosittelisin kyllä myös tuota Regelin keinoa. Jos olet ummikko jne., asialla ei ole päivän päälle kiire ja haet varmaa ratkaisua niin osta pieni mikkihiirilevy linuxsille.

Tässä esim. pari kanditaattia:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=52386249
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=51457115

Suosittelen.

juyli

  • Vieras
Vs: Feisty testissä - näinkö helppoa?!
« Vastaus #4 : 24.04.07 - klo:23.20 »
Itse en jostain syystä luota Ubuntun asennusohjelman osiointiohjelmaan,

Olen joutunut vierestä seuraamaan, kuinka Ubuntun (6.10) hoiti homman kotiin kannettavassa Ubuntu-festivaaleilla tuossa taannoin.
Aina osio-taulua käpistellessä pitäisi varmuuskopiot olla ajantasalla. Oli käyttöjärjestelmä mikä tahansa - tai ohjelma suurella rahalla maksettu tai ei.
Omalla kohdallani levyiltä aina löytyy osio tai useampi, jolle järjestelmä on asennettavissa (ja varmuuskopio järjestelmästä tallella).