Kirjoittaja Aihe: Javan etc asennus. [RATKAISTU]  (Luettu 1779 kertaa)

Kohvi

• Käyttäjä
    • Profiili
Javan etc asennus. [RATKAISTU]
« : 24.04.07 - klo:18.15 »
Eli pitäisi saaha Java toimimaan.
Olen toki etsinyt tietoa miten tämä tehdään, mutta kun en Linux-ummikkona todellakaan tajua.
Saan tiedoston ladattua, siinä se. Tiedosto on BIN muodossa, enkä tiedä miten sen saisi auki ja siitä javan asennettua.
Oletusasetuksella tiedosto avautuu tiedostoselaimessa, joka herjaa
Kohdetta "/home/käyttäjännimi/jre-6u1-linux-i586-rpm.bin" ei voi näyttää.
Sijainti ei ole kansio.

Tällaista tämä on kun olen koko pienen aikani mitä olen käyttänyt viettänyt Wintoosaa käyttäen.  :'(
Eli todella aivan kädestäpidelty ohje tarvittaisiin, mitä pitää tehdä ;)

Kiitos kummallekin auttamisesta ! ;)
« Viimeksi muokattu: 24.04.07 - klo:19.33 kirjoittanut Kohvi »

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Javan etc asennus.
« Vastaus #1 : 24.04.07 - klo:18.26 »
Kirjoita komentoriville:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin
Lue tämä ensin

Saan tiedoston ladattua, siinä se. Tiedosto on BIN muodossa, enkä tiedä miten sen saisi auki ja siitä javan asennettua. Tällaista tämä on kun olen koko pienen aikani mitä olen käyttänyt viettänyt Wintoosaa käyttäen.
Sinä sen sanoit, olet tottunut käyttämään widowsia (kuten minäkin). Asiat tehdään linuxissa eri tavalla:

"Windowsissa uudet ohjelmat otetaan käyttöön asennusohjelmalla (esim. install.exe, setup.exe tms.). Ohjelmat asennetaan joko cd:ltä tai haetaan ohjelman nettisivuilta. Ubuntussa voit unohtaa tämän, sillä ohjelmat on keskitetty Internetissä oleviin ohjelmavarastoihin (=pakettivarastot, repositories). Ubuntussa yksittäiset ohjelmat on pakattu ohjelmapaketteihin, jotka noudetaan näistä ohjelmavarastoista..."

"Vaikka Ubuntun ohjelmavarastot ovat hyvin kattavia, ei kaikkia kuviteltavia ohjelmia niissä kuitenkaan ole. Tällöin yksittäisen, esim. Internetistä itse ladatun Ubuntulle tehdyn ohjelmapaketin voi asentaa myös erikseen. Ja mikäli sopivaa ohjelmapakettiakaan ei ole saatavilla, niin edistyneempi käyttäjä voi kääntää ohjelman suoraan lähdekoodista."
« Viimeksi muokattu: 24.04.07 - klo:18.31 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

pjotr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.04.07 - klo:18.31 »
Linuxissa ei yleensä haeta miltään epämääräisiltä nettisivuilta ohjelmia, vaan käytetään jakelun omia ohjelmalähteitä.

Eli laita ensin ohjelmalähteet kuntoon:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot#Lis.C3.A4.C3.A4_ohjelmavarastoja_k.C3.A4ytt.C3.B6.C3.B6n

ja sitten asennat paketit sun-java6-jre ja sun-java6-plugin joko Synaptikilla tai avaamalla Sovellukset->Apuohjelmat->Pääte ja kirjoittamalla sinne

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

pjotr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.04.07 - klo:19.33 »
Mitään ei kuulukaan ilmestyä, mutta järjestelmä ottaa silti kirjoittamasi merkit vastaan.

Eli kirjoitat vain salasanasi ja painat enter.
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Jussi52

• Käyttäjä
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.04.07 - klo:19.34 »
Jos tarkoitat sitä että päätteessä ei näy salasanasta jälkeäkään, niin ei pidäkään näkyä.
alkaa se kokemus karttua tästäkin