Hei!
Olen saanut haltuuni todella vanhan Compaqin läppärin jossa ei tällä hetkellä ole käyttistä lainkaan,
(ei siis minkään näköistä, ainakaan tietääkseni, sillä käynnistyksessä kone antaa virheen: Non-System disk or disk error/ Replace and press any key when ready) Olen nyt jonkun aikaa opiskellut ubuntun käyttöä ja muuntanut vanhoja iMacceja linux koneiksi, jotta ne voidaan 'fuusioida' uuden pc-maailman kanssa, joten perus asennus sun muut hommat on kyllä helppoja ja kiitos em. mäkkien olen myös joutunut tutustumaan konsolin käyttöön ja muuhun virittämiseen mitä kummallisenpien ongelmien takia.
No asiaan:
Eli tämä käyttiksetön läppäri kaipaisi hieman ehostusta ja luulenpa, etten enää jaksa palata DOS:n tai windows 3.11
(voi olla, että 95 toimisi en tiedä vielä, koska en ole saanut koneen tietoja.. Luultavasti pentium I ja vähän muistia, iän perusteella voisi näin olettaa) kanssa leikkimään, kun nuo jo aikanaan tulleet turhankin tutuiksi, niinpä ajattelin virittää laitteeseen linuxin.
iMökkeihin olen ubuntun edgyä tunkenut ja se on toiminut aloittelevalle lunixistille, kuten olen, varsin mainiosti, niinpä ubuntu olisi paras valinta myös Compaqiin. Eli, miten saan siihen ubuntun survottua, kun siinä on korppuasema ja cd-asema
( cd-aseman toiminnasta ei ole mitään tietoa), mutta ainakaan Ubuntu-alternate
(taitaa olla vain mökkeihin?) levy ei sano ei sitten niin sanaakaan. BIOS:iin kone ei minua jostain, luoja tietää mistä, syystä päästä, joten luulenpa, että ensisijainen asennus tapa olisi korppu, mikäli se on edes mahdollista?
Muuten pitänee ensin jollain DOSsin 6.11 levyllä
(ainut mikä minulla on vielä jälellä) herätellä tämä vanhus ensin henkiin ja sitten suunnitella ubuntun asennusta, vai onko jokin toinen keino? Live-cd kenties?
(en ole vielä sitä koittanut, mutta koitan kunhan saan haettua levyn)