Kirjoittaja Aihe: RAID-levy ja Ubuntu ??  (Luettu 1380 kertaa)

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
RAID-levy ja Ubuntu ??
« : 15.04.07 - klo:09.38 »
Ihan tarkistuskysymys.

Erään tuttavani kone on aivan sekaisin, nuori nörtti kävi laittaan Windows:n tuunaukseen, eli että voi katsella videoita yms, mitä hän kuvitteli "tarvittavan". Konetta olisi kuitenkin tarkoitus käyttää tekstinkäsittelyyn ja netistä tiedon etsimiseen. 3 tuntia wintoosan kanssa tapeltuani sanoin, että nyt riitti. Windows lähtee. Ainoa mistä en tiedä, on tuo RAID-levy. En tiedä, mistä ovat sen saaneet, mutta ymmärtääkö Ubuntu sitä ilman ongelmia ??? Eli meneekö asennus niin helposti kuin minulla mennyt peruskoneelle sekä kannettavalle ???


Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: RAID-levy ja Ubuntu ??
« Vastaus #1 : 17.04.07 - klo:04.36 »
Tähän kysymykseen ei oikein voi vastata kyllä tai ei. Sanoisin että riski on lähinnä se, että levyllä oleva data menetetään. Ota tiedostoista varmuuskopiot ja kokeile - en mä sitä epäile etteikö Ubuntu asentuisi ja saa sen RAIDinakin toimimaan. Levyllä olevien tiedostojen säilyminen asennuksen yli taas riippuu siitä onko aikaisempi RAID muodostettu; softa vai laitteistopohjaisesti ja onko se tyyppiä 0, 1, 5 jne. Live cd:llä kokeilemalla varmasti selviää miten Ubuntu levyt näkee (Itse varmuuskopioisin silti ennen kuin tekisin mitään).