Kirjoittaja Aihe: yhteys ubuntusta windowsiin  (Luettu 2502 kertaa)

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
yhteys ubuntusta windowsiin
« : 13.04.07 - klo:11.03 »
Kaveri teki windows xp:ssä jonkinlaisen kansiojaon verkkoon ja sanoi että siihen saa yhteyttä ftp:tä käyttäen.
Itse en saa siihen yhteyttä mutta muut windows- koneet saavat. Miksiköhän näin? Käyttääkö windows kansion jaossa jotain omaa windows standardia niin että muut käyttikset ei voi siihen ottaa yhteyttä. Itse en tiedä oikein mitään tuosta windows xp:n kansion jaosta.

Yritin ottaa yhteyttä palvelimeen selaimien, nautiluksen ja gFtp:n kautta mutta mikään ei saanut yhteyttä.
Käsittääkseni ubuntussa on mukana jonkinlainen säädin verkkoyhteyksillä joita sitten voi säätää esimerkiksi firestarter- ohjelman avulla. Kokeilin tuota firestarteria mutta se ei oikein helpottanut mitään kun meni esim. gaimin toimivaksi saamiseen aikaa 20 min. Poistin sitten tuon firestarterin. Voiko ubuntu:n vakio porttiasetukset jollain tavalla häiritä tuota yhteyttä? Vai millä sen yhteyden oikein saisi aikaiseksi.

Kiitos kaikille vastaajille.

Muuten hieno juttu tämä ubuntu. Vaikkakin olen itsekin vielä hieman noviisi näissä hommissa niin olen asentanut jo siskolle ja veljelle ubuntut ja kaikki osaa käyttää niitä perusjuttuja mitä tehtiin windowsillakin.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #1 : 13.04.07 - klo:11.22 »

Mulla on tuo toiminut ihan hyvin näin:

Sijainnit > Yhdistä palvelimeen > Tyypiksi Windows-jako ja Palvelimeksi kaverin koneen IP. Tämä luo työpöydälle kuvakkeen, jota hakkaamalla yhteys avataan. Tunnukset ja salasanat voi antaa silloin.

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #2 : 13.04.07 - klo:11.45 »
Kun teen tuon operaation niin typöydälle avautuu linkki mutta kun klikkaan sitä niin vähän ajan päästä tulee teksti "Kansion sisällön näyttäminen ei onnistu. Ei voinut näyttää kohteen "Windows-verkko: **.***.**.**" kaikkea sisältöä."

Käytin käyttäjätunnusta, mutta tuossa windows jaossa ei ollut kenttää johon olisi voinut kirjoittaa salasanan.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #3 : 13.04.07 - klo:11.52 »

Hmm. Töissä olen kirjoittanut myös win-domainin nimen kohtaan Aluenimi. Kotikoneessa se tarkoittaisi ko. tietokoneen nimeä... Salasanaa tämä yhteys kysyy vasta, kun sitä avataan.

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #4 : 13.04.07 - klo:12.10 »
kaverini käytti kyseistä ohjetta jaon muodostamiseksi. Käytti ilmeisesti zilezilla ohjelmaa. http://www.nefernetti.com/ftp-palvelin.htm



Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #5 : 13.04.07 - klo:12.55 »

Ahaa eli kyseessä ei olekaan windows-jako. Unohda mun viestit tätä koskien. En tiedä miksi ei toimi, mm. nautiluksen pitäisi osata tuollaiset.

peran

  • Vieras
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #6 : 15.04.07 - klo:15.12 »
En ihan tarkkaan ymmärtänyt kysymystä, mutta nautilus-käy ftp-clientistä myös.

Päätteessä:
Koodia: [Valitse]
nautilus ftp://käyttäjätunnus@serverinosoite_tai_IP_osoite

Kysyneen salasanaa.

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: yhteys ubuntusta windowsiin
« Vastaus #7 : 16.04.07 - klo:14.00 »
Kaveri asensi zilezilla- palvelin ohjelmiston ja asensi/määritteli tämän ohjelman avulla jonkinlaisen windows kansion jota muut voivat käyttää verkon yli.
En tiedä kuinka tuo filezilla toimii, mutta arvaisin, että se käyttää jotenkin windowsin verkkojakoa, johon otetaan yhteys ftp- siirto protokollalla. (asiantuntemukseni asian suhteen on aika hatara, joten voin hyvin olla väärässäkin)
Nyt yritän yhdistää ubuntusta tuohon jaettuun kansioon, mutta jostain syystä yhteys ei onnistu.

Epäilen, että ubuntun palomuuri oletusasetuksilla estää pääsyn tuohon jaettuun kansioon. Nyt on vain pienimuotoinen opiskelu edessä, että miten muuttaa noita asetuksia.
Esimerkisi asia olisi helposti testattavissa jos palomuuriin voisi määritellä siten, että se hyväksyy kaikki portit jostain tietystä ip-osoitteesta molempiin suuntiin.