Kirjoittaja Aihe: Fontit  (Luettu 3537 kertaa)

tmp

  • Vieras
Fontit
« : 13.04.07 - klo:09.34 »
Huh. Onko vihdoinkin tapahtunut se mitä olen jo vuosia odottanut... eli että fontit olisi saatu kuntoon myös Linuxin puolella.
Metrics hinting and kerning do mix
Tähän asti ollut todella PITA kun fontit olleet kiinni toisissaan ja harottaneet miten sattuu. Ainoa toivo ollut kääntää paketteja proprietary-ominaisuuksia päällä eikä siltikään vastannut esimerkiksi Windowssin tasoa.

Todella hieno juttu myös, että QT ja Pango kehittäjät ovat tekemässä jälleen yhteistyötä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Fontit
« Vastaus #1 : 13.04.07 - klo:09.55 »
Huh. Onko vihdoinkin tapahtunut se mitä olen jo vuosia odottanut... eli että fontit olisi saatu kuntoon myös Linuxin puolella.

Ainakin Gnomen puolella fontit ovat olleet kunnossa jo pitkään Bitstream fonttien avulla.

tmp

  • Vieras
Vs: Fontit
« Vastaus #2 : 13.04.07 - klo:10.07 »
Ainakin Gnomen puolella fontit ovat olleet kunnossa jo pitkään Bitstream fonttien avulla.

Itselläni käytössä ja näyttää ihan ok. Mutta jotkut kirjaimet edelleenkin ovat yhdessä. "ed" ja "od" yms. ovat edelleenkin kiinni toisissaan. Ja mielestäni GNOME:ssa pitäisi pystyä käyttämään mitä tahansa fontteja ilman ongelmia, ei ainoastaan niitä kolmea "ihan ok" toimivaa.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Fontit
« Vastaus #3 : 13.04.07 - klo:11.28 »
Mutta jotkut kirjaimet edelleenkin ovat yhdessä. "ed" ja "od" yms. ovat edelleenkin kiinni toisissaan.

Ei minulla, vaikken ole asetuksiin koskenutkaan. Fonttikokoa vain olen pienentänyt.

tmp

  • Vieras
Vs: Fontit
« Vastaus #4 : 13.04.07 - klo:11.42 »
Ei minulla, vaikken ole asetuksiin koskenutkaan. Fonttikokoa vain olen pienentänyt.

Nooh, jos ei kaikilla ole niin sehän on tietysti loistava asia :).
Harottamista kuitenkin esiintyy monilla fonteilla ja olen äärimmäisen iloinen, että parannuksia on fonttien näyttämiseenkin (taas) tulossa. Kyllä tämä vielä tästä... :)

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Fontit
« Vastaus #5 : 13.04.07 - klo:13.41 »
Itse lisäsin kotihakemistoon tällaisen konffitiedoston, joka paransi monien fonttien ulkoasua. Eteenkin pienien.

.fonts.conf

Eli lataa tuo ja kopioi se ~ hakemistoon. Muutos vaikuttaa vasta uusiin sovelluksiin, joten kannattaa käynnistää X uudestaan.

tmp

  • Vieras
Vs: Fontit
« Vastaus #6 : 13.04.07 - klo:15.52 »
Itse lisäsin kotihakemistoon tällaisen konffitiedoston, joka paransi monien fonttien ulkoasua. Eteenkin pienien.

.fonts.conf

Eli lataa tuo ja kopioi se ~ hakemistoon. Muutos vaikuttaa vasta uusiin sovelluksiin, joten kannattaa käynnistää X uudestaan.

Ok, no tuo paransi liimautumis-ongelman Bitstream-fonteilla. Edelleenkin ongelmia joidenkin fonttien kanssa (Ariel, yms.) johon toivottavasti tuo julkaistu patchi sitten auttaisi.

Muoks: no tuli kokeiltua uudella Pangolla, mutta ainakin Ariel fontilla oli liimautumisongelma pienellä fonttikoolla.
« Viimeksi muokattu: 13.04.07 - klo:16.52 kirjoittanut tmp »

AnssiH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Fontit
« Vastaus #7 : 13.04.07 - klo:19.25 »
Itse lisäsin kotihakemistoon tällaisen konffitiedoston, joka paransi monien fonttien ulkoasua. Eteenkin pienien.

.fonts.conf

Eli lataa tuo ja kopioi se ~ hakemistoon. Muutos vaikuttaa vasta uusiin sovelluksiin, joten kannattaa käynnistää X uudestaan.

Kiitoksia. Nyt näyttääkin paljon paremmalta.  :D  Hmm.. en kyllä ymmärrä mitä tuo conffi-tiedosto tekee varsinaisesti, mutta fontit ovat paljon selkeämpiä nyt.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Fontit
« Vastaus #8 : 13.04.07 - klo:22.25 »
Ei minulla, vaikken ole asetuksiin koskenutkaan. Fonttikokoa vain olen pienentänyt.

Nooh, jos ei kaikilla ole niin sehän on tietysti loistava asia :).
Harottamista kuitenkin esiintyy monilla fonteilla ja olen äärimmäisen iloinen, että parannuksia on fonttien näyttämiseenkin (taas) tulossa. Kyllä tämä vielä tästä... :)

Totta kai parannukset ovat hyvä asia. Myös yhteensopivuus muiden systeemien kanssa on aina hyvä.