Kirjoittaja Aihe: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon  (Luettu 3931 kertaa)

Mikko Leho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« : 12.04.07 - klo:12.33 »
Minä olisin toivonut Gorillaa, mutta onneksi kyseessä on sentään toinen kädellinen:

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2007-April/000276.html

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #1 : 12.04.07 - klo:15.14 »
Cooleja tavoitteita ainakin.

Varsinkin jos ne oikeesti toteuttaa ton ultra-orthodox free software - jutun ni saa multa pointsit. :)

moonstone

  • Vieras
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #2 : 12.04.07 - klo:15.30 »
Varsinkin jos ne oikeesti toteuttaa ton ultra-orthodox free software - jutun ni saa multa pointsit. :)

Joo, mutta sitten tippuu jotain mukavaa kuten 3D kiihdytys ja jotkin wlan ajurit. (siis itse pystyn kyllä elämään ilman niitäkin)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #3 : 12.04.07 - klo:18.40 »
Mikä ihme tuo ultra-orthodox free software on? Ilmeisesti sellainen että kaikki ajurit ovat avoimia. Onko se pakollinen juttu asennettavaksi tai silleensä että saa vaihtaa vaikkapa näytönohjaimen ajurit avoimiksi eikun suljetuiksi jotka tukevat 3D:tä?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1260
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #4 : 12.04.07 - klo:19.34 »
Aina on tietysti lupa asentaa mitä ohjelmia tahansa, "vapaus käyttää ohjelmia haluamallaan tavalla". Mutta joka tapauksessa, yksi lisää U/Ku/Xu-buntuperheeseen, oli sitten nimeltään mitä vain. Lähinnä kyse on puhtaasti kernel-tason ajureista ja fimware-blobeista (jotka taas useimmille ihmisille merkkaa lähinnä WLANiin liittyviä asioita). Tavallisessa Ubuntussa ne sitten edelleen majailee siellä restrictedissä. Mahdollisesti tarkemmin syynätty jako tuosta seuraa tavalliseenkin Ubuntuun, eli että main:n kernelistä voi siirtyä muutama tiedosto lisää restricted-puolelle.

Juuri muita en näe tuohon lukeutuvan, äänet ja kuvamateriaali on mm. käsittääkseni kauttaltaan lähinnä CC BY-SA -lisenssillä, mutta myös joillain muilla vapailla lisensseillä.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #5 : 12.04.07 - klo:23.21 »
Varsinkin jos ne oikeesti toteuttaa ton ultra-orthodox free software - jutun ni saa multa pointsit. :)

Joo, mutta sitten tippuu jotain mukavaa kuten 3D kiihdytys ja jotkin wlan ajurit. (siis itse pystyn kyllä elämään ilman niitäkin)

3d? Nvidialla lähinnä käsittääkseni?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #6 : 13.04.07 - klo:00.15 »
Joo, mutta sitten tippuu jotain mukavaa kuten 3D kiihdytys ja jotkin wlan ajurit. (siis itse pystyn kyllä elämään ilman niitäkin)

3d? Nvidialla lähinnä käsittääkseni?

minusta nvidialle oli tekellä vapaat, myös 3d:tä tukevat, ajurit.
Janne

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #7 : 13.04.07 - klo:02.42 »
Joo, mutta sitten tippuu jotain mukavaa kuten 3D kiihdytys ja jotkin wlan ajurit. (siis itse pystyn kyllä elämään ilman niitäkin)

3d? Nvidialla lähinnä käsittääkseni?

minusta nvidialle oli tekellä vapaat, myös 3d:tä tukevat, ajurit.

Uu niinpä näyttää:
http://www.pledgebank.com/nouveaudriver
http://nouveau.freedesktop.org/wiki/

http://www.freesoftwaremagazine.com/blogs/more_3d_desktops :
Lainaus
On the functionality front, right now, they are working on the memory manager—so as to provide reliable context switching and back/front buffer blipping on all cards—and mapping newer cards’ hardware instructions. Once those are done, textures can be used. By the end of the year, it may be able to run all cards on all platforms with 2D EXA and 3D acceleration.
Eli vuoden lopussa voimme ehkä odottaa vapaata 3d -ajuria(öhh itselleni on hieman epäselvää mikä toi nv ajuri on, olen saanut sen käsityksen että se on nouveaun 2d -runko, ja että nouveau on nv:stä erillään oleva ajuri)...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Feisty + 1 = Gutsy Gibbon
« Vastaus #8 : 13.04.07 - klo:11.25 »
Joo, mutta sitten tippuu jotain mukavaa kuten 3D kiihdytys ja jotkin wlan ajurit. (siis itse pystyn kyllä elämään ilman niitäkin)

3d? Nvidialla lähinnä käsittääkseni?

minusta nvidialle oli tekellä vapaat, myös 3d:tä tukevat, ajurit.

Niin, muttei ne vielä toimi. Sitten kun ne saadaan valmiiksi.. ah onnea. :)