Kirjoittaja Aihe: Asennus ja Windows 2000  (Luettu 2284 kertaa)

jannen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Asennus ja Windows 2000
« : 11.04.07 - klo:10.57 »
Hjelp! Arvostan kovasti apuanne! Olen yrittanyt loytyaa vastausta taalta, mutten kyllin selkeaa... (minulle aloittelijalle!)

Eli: Mulla on läppäri jossa uusi 80GB kovalevy. Se on tällä hetkellä osioitu siten, että on käytössä C: ja D:. Cllä on windows käyttis ja D:llä kuvat, musa ym. C: on noin 30%, D: 70% (kumpikin FAT ymmartaakseni) kovalevyn tilasta.

Haluan nyt asentaa Ubuntun koneelleni, siten että voin vielä jatkossa käyttää Windows 2000tta, ja jos mahdollista, jättää omat jutut kuten kuvat jne omalle osioilleen.

Pitääkö mun osioida Ubuntulle nyt oma osio, vai annanko asennuksen automaattisesti tehdä kaikki?

THANKS!!!!

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Asennus ja Windows 2000
« Vastaus #1 : 11.04.07 - klo:11.17 »
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas_6.06

Valitse kohta "Muokkaa itse osiotaulua".
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Asennus ja Windows 2000
« Vastaus #2 : 11.04.07 - klo:13.33 »
Haluan nyt asentaa Ubuntun koneelleni, siten että voin vielä jatkossa käyttää Windows 2000tta, ja jos mahdollista, jättää omat jutut kuten kuvat jne omalle osioilleen.

Pitääkö mun osioida Ubuntulle nyt oma osio, vai annanko asennuksen automaattisesti tehdä kaikki?

Kun kerran haluat säästää molemmat osiot, tulee jompaakumpaa pienentää.

Lainaus asennusoppaasta:

Lainaus
7-2. Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa. Jos haluat säilyttää entisen käyttöjärjestelmäsi ja/tai olemassa olevalla osiolla olevat dokumenttisi ja muut tiedostot. Liukusäätimellä valitaan pienennettävän osion uusi koko (Ubuntulle annetaan jäljelle jäävä tila), prosentteina osion nykyisestä koosta. Sen voi asettaa esimerkiksi puoleen väliin (50%). Automaattista osion koon muuttoakin käytettäessä tulee virhetilanteiden varalta kaikki tärkeä olla valmiiksi varmuuskopioituna.

Ubuntun asennus siis osaa pienentää windowsin osioita. Tätä ennen suositellaan windowsin puolella ajettavaksi levyn eheytys. Tietenkin osiota voidaan pienentää vain suhteessa vapaaseen tilaan, ja pitäähän sinne jäädä vähän varaakin. Pienennöksen jälkeen voit antaa Ubuntun asentua vapatuneeseen tilaan automaattisesti tai jakaa tilan esimerkiksi kolmeen osioon (juuri /, kotikansio /home ja /swap). Automaattiosiointi luo juurelle ja swapille osiot.

jannen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Asennus ja Windows 2000
« Vastaus #3 : 12.04.07 - klo:14.04 »
Kysyn vielä...

Mulla on tällä hetkellä siis kovalevy jaettu C: ja D: osioihin.

Jos asennan nyt Ubuntun D:lle esimerkiksi, tuleeko sinne jatkossa E:, F: ja G: osio? Ohjeitten mukaan Ubuntu tarvitsee nuo kolme osiota. Tähän kaipaisin vähän valaistusta!

Kiitos vielä!

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Asennus ja Windows 2000
« Vastaus #4 : 12.04.07 - klo:14.26 »
 Ei tule vaan linuxin omia linux ei tunne ( C:\  D:\ )  ym.  Vaan  "/" liitospiste ,ext3,swap ja  (home) jos sellaisen tekee mutta linuxissa asemat on hda,hdb hdc jne.
 Tai saat tietysti tulemaan alustamalla tai asentamalla wintoosan uusiksi. Mutta tarkoituksesi ei varmaan ole heittää linuxia menemään. ??
 Sorry jos windows puolelta katsot saattaa sinne yksi osio ilmaantuakin, mutta muuten kuin yllä ei vaan enään muista kun ei käytä wintoosaa. 
 Piti oikein testata Tomppeli on oikeassa ei ilmesty (D:n) jälkeen mitään eli win ei näe linuxia.
« Viimeksi muokattu: 13.04.07 - klo:14.02 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asennus ja Windows 2000
« Vastaus #5 : 12.04.07 - klo:17.55 »
Mikä osio se olisi? ??? Ei minun tietääkseni nimittäin sinne mitään ilmesty. :-\
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.