Kirjoittaja Aihe: Uusi kohnottaja  (Luettu 21096 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Uusi kohnottaja
« : 06.08.05 - klo:13.34 »
Jepa, winshit lähti ja pysyvästi. Minen jassa enää tapella.
Tosin linux on mulle yhtä tuttu kuin vuosikertaviini jota en ole maistanut.

Joten helkutisti on tiedossa "miten tää toimii", "en mää tajua", "ei helkkari miksei tää pelitä" jne. juttua tiedossa meikäläisen suunnalta  ;D

Kuitenkin, on hienoa nähdä paikka jossa saada puhua suomea.
Ylläpidolle tiedoksi, paikka jossa uudet voisivat sanoa moi, olisi kiva nähdä.


JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #1 : 06.08.05 - klo:15.39 »
Ylläpidolle tiedoksi, paikka jossa uudet voisivat sanoa moi, olisi kiva nähdä.

Eiköhän tämä thread sovi siihen tarkoitukseen.

Parin viimeisen kuukauden aikana on tullut testattua eri Linux-versioita (Suse, Mandrake...) varakoneellani ja vihdoin päädyin Ubuntuun, jonka olen nyt asentanut pääkoneelleni. Asennus sujui ongelmitta ja muutaman lisäpalikankin (Soikko, Pan...) olen onnistunut asentamaan. Ensitunnelmat ovat siis varsin positiivisia. Tarkoitus ei ole hylätä WinXP:tä. Se puörii nyt varakoneella, mutta eipä tuota ole juurikaan tullut käytettyä viimeisen viikon aikana. Muutama kysymyskin olisi, mutta yritän ensin itse selvittää niihin vastaukset. Jos en onnistu, niin sitten kiusaan foorumin tietäjiä.

JC

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #2 : 06.08.05 - klo:19.55 »
Tervetuloa joukkoon iloiseen  ;)

Itsekin vasta jokin aika sitten otin uuden yrityksen linuxin parissa, parisen vuotta sitten asensin Red Hatin jonkun version. Silloin homma ei käynnistynyt mitenkään hyvin ja koko linux asia jäi. Nyt siis Ubuntun kanssa,  joka vaikuttaa todella näppärältä ja suhteellisen n00b_friendlyltä distrolta. Lisäksi isona plussana hyvät foorumit ja ystävälliset neuvojat.

Olisipa vielä kyllä mukava kuulla miksi ihmiset täällä foorumilla ovat valinneet juurikin Ubuntun ja miksi siirtyneet linuxiin ja ehkäpä jopa vierottautuvat kokonaan windowsista?

Henk. koht. kiinnostus säätämiseen ja python-ohjelmointiin saivat jälleen asentamaan linuxin. Linuxissa kun python skripteillä tuntuu olevan enemmän mahdollisuuksia... Winukkaa käytän oikeastaan enää pelaamiseen, sitäkin yritän kyllä winen tms. softan kautta heti kun saan kaikki muut tärkeämmät asiat järjestykseen.

Siis tyhmiä kysymyksiä kehiin, mitä enemmän sitä parempi. Ne samat kysymykset kun ovat varmaankin aika monen muunkin mielessä, mutta kukaan ei kehtaa kysyä  :P  Tai näin ainakin mulla tuppaa joskus olemaan.
-V-

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #3 : 06.08.05 - klo:21.34 »
Minullakin toinen yritys linuxin kanssa. Ensimmäinen oli tuossa n.2v sitten mandraken kanssa.
Toimi hitaammin kuin silloin käytössä ollut xp joten palasin w98:n.

Nyt kuulin ubuntusta ja kun se tuntui sopivalta mitä tehon tarpeisiin jne. tulee niin siirtyminen siihen oli suht helppoa.

Helppoa siis poistaa se winshit mutta pakko myöntää jotta tämä linux vaatii käytännön näpyttelemistä roimasti enemmän kuin mihin olen tottunut.

Tosin kun on tullut noiden ohjelmointikielien kanssa näprättyä kaikkia ikuisuusprojekteja niin se näpyttely lähinnä kuuluu asiaan  ;D

Victorin luoma FreeBasic kun on vielä alusta vapaa niin siirtyminen ei aiheuttanut tuskaa ollenkaan. Pelata voi pleisteissönillä, käytetään tietokonetta sitten siihen mitä sillä pleikkarilla ei voi tehdä.

p.s pakollinen mainos tietysti tähän väliin  ;D www.ascii-world.com

Piilukirves

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #4 : 08.08.05 - klo:13.30 »
Hianoa ku o tämmöttii foorumi, ku ite aattelin tällä viikolla ku tulloo tuo uus prossu nii vaihtaa kanssa ubuntuu.
Ja het ekaa kymysystä pelii, jos joku kehtais tehä iha vasta alkajalle simppelit ohjeet mite saan NTFS osio liitettyä et saan kaikki ajurit sun muut hianoudet mitkä oon nyt imutellu valmiiks.

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #5 : 08.08.05 - klo:13.36 »
NTFS osiota ei saa yhdistettyä varsinaisesti linuxiin, mounttaaman pystyy kyllä. Ja ajurit ja hienoudethan löytyy jo jakelusta suoraan tai ainakin helposti apt-getillä repositoryistä...
-V-

Piilukirves

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #6 : 08.08.05 - klo:13.41 »
Hmm no onkos mahdollista saaha Ubuntu mounttaamaan NTFS osio automaattisesti käynnistyksessä?

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #7 : 08.08.05 - klo:15.48 »
Lainaus
Hmm no onkos mahdollista saaha Ubuntu mounttaamaan NTFS osio automaattisesti käynnistyksessä?

On. http://www.ubuntuguide.org/#automountntfs
-V-

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #8 : 08.08.05 - klo:21.56 »
Itselläkin on Linux-taivalta takana vasta muutama tunti. Viime viikonloppuna otsin projektiksi asentaa vanhaan koneeseen uusiksi windows 2000:n, mutta asennus jumiutui aina siihen, ettei asennusohjelma tunnistanut kovalevyä. Pari päivää siinä sitten tahkosin ja etsiskelin ajureita, mutta sitten oli pakko luovuttaa. Muistin kuitenkin lukeneeni tästä Ubuntusta ja ajattelin kokeilla sen asennusta. Ja sehän sujuikin kuin tanssi. Olin lukenut kaikenlaista Linuxin asennuksesta ja säätämisestä ja ennakkoluulot oli aika vahvoja, mutta enpä ole noin helposti ja täsmällisesti asentanut käyttistä koskaan! Nyt tässä sitten otetaan vähän tuntumaa Linux-maailmaan ja so far, so good!

Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

torax

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #9 : 09.08.05 - klo:21.12 »
Hermot paloi windowsin kanssa ja asensin ubuntun josta olen paljon kuullut.

Erittäin hyvät foorumit ja ubuntuguide sivusto auttoivat hyvin alkuun.

Windows on vielä kovalevyn nurkassa, mutta vain sen takia että välillä on kiva relaksoitua pelien parissa  ;)

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #10 : 09.08.05 - klo:22.08 »
XP pidettävä koska en ole keksinut yksinkertaista sekä 100 varmaa tapaa muuttaa ulkoisen kovon tiedostojärjestelmää Linuxin ymmärtämään (kirjoitus&lukeminen) muotoon tuhoamatta tiedostoja....niin tilaa ei ole noita muualle laittaa muutoksen ajaksi.

Piilukirves

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #11 : 09.08.05 - klo:23.05 »
Lainaus
Hmm no onkos mahdollista saaha Ubuntu mounttaamaan NTFS osio automaattisesti käynnistyksessä?

On. http://www.ubuntuguide.org/#automountntfs
Kiitoksia paljon nyt tuo ubuntun käytön alottaminene helpottuu huomattavasti

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #12 : 15.08.05 - klo:11.12 »
Moi vaan.

Itse tutustuin ensi kertaa Linuxiin jonkin lehden mukana tulleen SuSE 8.2:n myötä, mutta tuntui aika vaikealta ilman ohjeita.
Sitten ostin SuSE 9.1 Pron jossa tuli 800 sivua manuaaleja ja DVD-levyllinen ohjelmia ja sillä tiellä ollaan... Ubuntuun vaihdoin koska toi SuSEn versio alkoi olla vanha ja halu kokeilla jotain uutta oli kova.

SuSEn kanssa mulla oli WinME koneella, mutta kun olin todennut Ubuntun toimivaksi, niin osioin levyn uusiksi ja Windowsia ei enää ole. Eipä mulla mitään sitä vastaan ole, mutta on se aika kankea ja kun mulla oli nettiyhteys GPRS-puhelimen varassa, niin sen toimimattomuus sai aikaan sen, että oli buutattava kone pari kertaa uudelleen, ennen kuin sitä pystyi käyttämään mihinkään muuhunkaan, niin hermot meni. Eipä tuota helppo ollut Linuxinkaan kanssa saada toimimaan, ennen kuin löysin GPRS Easy Connectin, mutta eipä ollut koko kone tiltissä jos yhteyttä ei saatu syntymään.

Eli tervetuloa joukkoon mukaan  :D

Mikko

Mikko Saarinen

PeteR66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #13 : 15.08.05 - klo:22.51 »
Mro,

Mulle pääpointti siirtymiseen oli ilman muuta tähän hätään riittävä hardistuki läppärilleni HP nc4000: tässä toimii näyttö, muut rensselit ja verkkoyhteydet paremmin kuin aiemmin kokeilemissani SuSissa.  Nyt veivataan vielä asioita oman tietohallinnon kanssa jotta saadaan kaikki tuotantokäytössä tarvittava verkkoinfra myös tukemaan tätä siirtymistä.

Ubuntu on nyt myös lasten ( 9 ja 11 v) koneella. Ne on ihan veksissään suomeksi toimivasta helppokäyttöisestä läppäristä ja poika on alkanut jo elvistelemään kaverilleenkin linux- kokemuksillaan!) Tästä se lähtee...

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #14 : 16.08.05 - klo:09.38 »
Ubuntu on nyt myös lasten ( 9 ja 11 v) koneella. Ne on ihan veksissään suomeksi toimivasta helppokäyttöisestä läppäristä ja poika on alkanut jo elvistelemään kaverilleenkin linux- kokemuksillaan!) Tästä se lähtee...

Morjens Petri ja tervetuloa sinullekin. Kotoistusta se on tällaisten keskustelualueidenkin perustaminen ;)

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Uudempi kohnottaja
« Vastaus #15 : 18.08.05 - klo:12.25 »
Tervehdys kaikille.

Ajattelin että turha luoda uutta threadia, eli taas on yksi veli kääntynyt uskoon ja linuxin kanssa touhuuminen on alkamassa  :D
Aikaisempaa kokemusta linuxista mulla ei ole, muuta kuin pari vilkasuu muutamii live-cdihin. Wintoosan parissa touhunnu jokusen vuoden mutta eiköhän noi pahat tavat pikkuhiljaa kuoriudu pois... Tyhmiä kysymyksiä saatan sillon tällön tänne heitellä mutta sitä vartenhan nämä foorumit on, eikö? :)
Tänään illalla olis tarkotus siis asennus suorittaa. En odota mitää ongelmia mut saa nähdä. Ilmottelen miten edistyy muutaman päivän sisällä...
New is now and will never be the same again...

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #16 : 19.08.05 - klo:10.07 »
Joo mojres vaan kaikille!

En nyt tarkkaan enää muista koska aloin linuxia käyttämään mutta se tais olla tuolla 90 luvun alkupuolella. Aluksi käyttö kyllä tapahtui ihan telnetin välityksellä mutta myöhemmin kokeilin omassa Amiga:ssa watchtower linux distribuutiota. Kerneli tais olla siihen aikaan 0.8.jotain :) Sittemmin pc koneisiin siirytmisen jälkeen tullut kokeiltua aluksi red hat 6 ja jälkeläisiä aina fedoraan asti. Kyllästyin kuitenkin ns. rpm helliin ja aluksi siirryin käyttämään debiania. Tuossa keväällä jostain bongasin ubuntun ja asensin sen pääkoneelleni testatvaksi. Aikani tätä käyteltyä tulin siihen tulokseen että WinXP saa lähteä mäkeen. Muutoin olen ollut tyytyväinen, mutta välillä kyllä himottaisi pelailla, onneksi siihen voi suuret tärinät iskiessä käyttää vaimokkeen konetta :)


CP-Geek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #17 : 22.08.05 - klo:08.01 »
Töttöröö.

Yksi uusi kohnottaja lisää. Wanha debianin käyttäjä, tosin vain komentorivillä. (Who needs Windows?)
Tuli yhtäkkiä hinku saada pingviini ikivanhalle läppärille, ja nyt on kokeiltu debian, slackware ja ubuntu. Ongelmana oli D-Linkin wlan, joka aukoi päätänsä sen verran että se toimi vain ubuntussa. Joka taas ei osannut laittaa näytön resoa oikeaksi. Jospa iltapuhteiksi kokeilisi piruuttaan kubuntua, minä kun en tuosta gnomesta liiemmin pidä, joten saapahan taas leikkiä hetken aikaa...

CP :)

PS: Myrtti, susta ei sitten pääse eroon millään? Aina löytyy joka paikasta  ;D

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #18 : 22.08.05 - klo:14.56 »
mutta välillä kyllä himottaisi pelailla, onneksi siihen voi suuret tärinät iskiessä käyttää vaimokkeen konetta :)

Osta pleisteissöni  ;) :D

Ei vaine, itsekin tykkäisin toisinaan noita pelejä pelailla. Tosin koneeni on sen verran vanha raato, ettei tällä paljoa mitään enää pelaillakaan. Joitain strategia pelejä kylläkin, mutta kun jaksaa etsiä niin löytyy niitä varsin kelpoisia linukallekin. NFSU (toinen intohimoni) ei suoraan linukalle ole saatavilla, winen kautta ehkä toiminee mutta kuten jo totesin niin ei toivoakaan saada tällä rotiskolla sitä pyörimään.  UT99 myös aikanaan oli varsin addiktoiva, tosin sen pitäisi löytyä linux versionakin, ja sepä jopa toimisi vielä tälläkin koneen härpäkkeellä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Uusi kohnottaja
« Vastaus #19 : 23.08.05 - klo:10.26 »
mutta välillä kyllä himottaisi pelailla, onneksi siihen voi suuret tärinät iskiessä käyttää vaimokkeen konetta :)

Osta pleisteissöni  ;) :D

Ei vaine, itsekin tykkäisin toisinaan noita pelejä pelailla. Tosin koneeni on sen verran vanha raato, ettei tällä paljoa mitään enää pelaillakaan. Joitain strategia pelejä kylläkin, mutta kun jaksaa etsiä niin löytyy niitä varsin kelpoisia linukallekin. NFSU (toinen intohimoni) ei suoraan linukalle ole saatavilla, winen kautta ehkä toiminee mutta kuten jo totesin niin ei toivoakaan saada tällä rotiskolla sitä pyörimään.  UT99 myös aikanaan oli varsin addiktoiva, tosin sen pitäisi löytyä linux versionakin, ja sepä jopa toimisi vielä tälläkin koneen härpäkkeellä.

Ps2 kyl löyty. Mutta kas kummaa, meikäläinenkin jos pelaa niin pelaa juurikin tuota UT GOTY ... Sain sen asennettua Loki installerilla omilta (orig.) levyiltä. Toimii jotenkuten eli aika paskasti 640x480 resossa mitä isompi reso sitä suurempi lagi on hiiren liikutuksen ja ruudun päivityksen välilä :). Näytönohjaimena on Ati 9600 pohjanen kortti, windows puolella pyörii loistavasti yli kilon resoissa.

Oletko ite saanut linux versiota toimimaan järkevästi ?