Kirjoittaja Aihe: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA  (Luettu 3504 kertaa)

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Olen tässä tutulla asentamassa Ubuntua ja jos koskaan, niin nyt tarvitsen kipeästi apua!

Mulle kävi näppihäiriö chown käskyn kanssa, eli tämmöinen:

sudo chown krister:krister / /home/krister/Omat\ kuvatiedostot

Eli tarkoituksena oli muokata Omat kuvatiedostot kansiolle itselleni oikeudet, koska ne olivat rootin nimissä, mutta kuten näkyy tuonne tuli väliin ylimääräinen / kenoviiva, joka muutti oikeudet minulle koko kovosta ja sen jälkeenhän ei tietysti enää mikään toiminut  :-[

Noh yritin korjata ongelman root tunnuksen kautta (grubista recovery mode) käskyllä:
sudo chown root:root /
Ideana oli tosiaan, että tuon jälkeen olisin voinut sitten muokata /home/krister kansion uusiksi itselleni ja nyt jälkikäteen  ;D ajateltuna tuo oli maailman idioottimaisin tempaus  :'(

Pääsen tosiaan Ubuntuun sisään rootilla ja voin tehdä muutoksia sillä.

Voisiko/pystyisikö joku auttamaan minua, että saisin oikeudet kuntoon  ???

Tämä on tärkeää, koska minulla loppuu aika kesken ja en saa tätä valmiiksi huomisen aikana tai sitten menee todella tiukille...

peran

  • Vieras
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #1 : 31.03.07 - klo:03.32 »
Tällaisia tilanteita varten on varmuuskopiot - onhan ?

Jos ei ole varmuuskopioita, kannattaneen asentaa Ubuntu uusiksi. (Voit esim. kokeilla asentaa ilman formatoimista vanhan päälle. Ei tosin ole henk. koht. kokemusta onnistuuko se).

Ehkä muitakin vaihtoehtoja on, mutta menee ainakin minulla mielessä olevat niin kikkailuksi, että en edes kehtaa ehdottaa.

Mutta ei toi ole pahin nappihäiriö, mutta pahimpia. sudoilu on vaarallista.

ighea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Linux Power since 2001
    • Profiili
    • blogi&ks
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #2 : 31.03.07 - klo:09.17 »
Kirjoitappa piruuttasi vapaavalintaiseen terminaaliin komento:
Koodia: [Valitse]
ls -l / -dNiin nähdään voiko tuon pikakorjata.
Real Unix/Linux men, do not use Emacs, neither vi, neither ed
They use cat, and get it right the first time

Pikaruokaa.fi - Vatsantäytettä vaikka kotiovelle kuljetettuna

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #3 : 31.03.07 - klo:10.29 »
Varmuuskopioita ei ole, eli minulla on koneessa kokonaan toinen kovalevy sisällä, joten tämän voi toki laittaa uusiksikin, mutta ongelmana on nyt se aika jota on vain tämä päivä ja hieman huomista.
Olin kato jo valmiiksi asentanut kaikki valmiiksi toisessa rungossa ja ideana oli suurinpiirtein vain kiinnittää levy kiinni tähän koneeseen.

Otan ensin alternative imagen netistä cd:lle ja sitten voin antaa tuon ls -l / -d käskyn tulosteen

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #4 : 31.03.07 - klo:18.42 »
Olen tässä tutulla asentamassa Ubuntua ja jos koskaan, niin nyt tarvitsen kipeästi apua!

Mulle kävi näppihäiriö chown käskyn kanssa, eli tämmöinen:

sudo chown krister:krister / /home/krister/Omat\ kuvatiedostot

Jos kirjoitit täsmälleen noin eikä mukana ollut rekursiivisuuden parametria "-R" niin silloin tuon korjaamisessa ei mielestäni pitäisi olla mitään ongelmaa...

Lainaus
Noh yritin korjata ongelman root tunnuksen kautta (grubista recovery mode) käskyllä:
sudo chown root:root /

...ja tuon olisi pitänyt korjaantua tällä komennolla.

Jos taas oikeudet muutettiin rekursiivisesti juuresta lähtien niin siihen olen nähnyt ennenkin suositeltavan uudelleenasennusta helpoimpana tapana korjata ongelma.
« Viimeksi muokattu: 31.03.07 - klo:18.44 kirjoittanut mgronber »

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #5 : 01.04.07 - klo:21.26 »
Minulla oli se -R käytössä ja minulla jäi aikaa sen verran vähän jäljelle, että tiputin pakan uudestaan ja sain sen kuntoon ajoissa  :)
Kiitoksia teille avusta vaikka en pystynytkään käyttämään sitä tällä kertaa, eli jäädään odottelemaan uusia ongelmia :)

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Pahin näppihäiriö mitä voi sattua!!! HELP APUA
« Vastaus #6 : 04.04.07 - klo:19.25 »
..., eli jäädään odottelemaan uusia ongelmia :)

Positiivinen elämänasenne? :)
[/OT]
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi