Kirjoittaja Aihe: Fedora  (Luettu 30085 kertaa)

evil terrorist

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #20 : 03.06.07 - klo:10.31 »
Ainakaan fedora kolmosen aikoihin en mitään rpm-helvettiä huomannut, vaan pakettienhallintaohjelma osasi asentaa riippuvuudet automaattisesti.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #21 : 03.06.07 - klo:10.45 »
RPM:llä on aikaisempien ongelmien takia huono maine, mutta nykyään kyllä ihan turhaan. Fedoran käyttämä Yum vastaa toiminnoiltaan hyvin pitkälle Ubuntun Apt -pakettienhallintaohjelmistoa.

esim:
Koodia: [Valitse]
apt-get install paketti                          =>  yum install paketti
apt-get remove paketti                           =>  yum remove paketti
apt-get update && apt-get upgrade                =>  yum update
apt-cache search hakusana                        =>  yum search hakusana
apt-cache show paketti                           =>  yum info paketti
Ohjelmia asennettaessa Yum hakee riippuvuudet aivan samoin kuin Apt-get tekee. Ohjelmien tuloste on toki hieman erilainen, mutta samoja asioita siinä silti tapahtuu.

Fedoran pakettivarastoissa ei ole aivan yhtä paljon ohjelmia kuin Ubuntun vastaavissa, mutta toisaalta minun mielestäni pakettien laatuun ja valintaan on kiinnitetty paremmin huomiota. Erittäin harvoin tulee tarvetta kääntää mitään lähdekoodeista itse.

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

juyli

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #22 : 03.06.07 - klo:17.34 »
pakettien asentelu vielä sitä ns. RPM helvettiä?

Oikeasti mitään RPM-helvettiä ei ole koskaan ollutkaan. Aiemmin, kun "korkeamman tason" paketinhallintatyökaluja ei ollut käytettävissä, saattoi riippuvuuksien asentelussa olla omat kommervenkkinsä.
Näin myös kaikissa muissakin jakeluissa, joissa ohjelma riippuvuuksineen asennettiin yksittäisistä paketeista
dpkg:llä, pkgtools:lla tai rpm:llä.

RPM-helvetillä tarkoitettiin siis sitä, että ohjelma A ei asennu, jos kirjasto B ei ole asennettu. Kirjastoa B:tä ei voinut asentaa ennenkuin paketti C oli asennettu. Paketti C ei asennu, joka ohjelma A puuttuu.
RPM:ssä on kuitenkin mm. vipunen --force (ei suositeltava), jolla paketit voitiin pakottaa asentumaan.

Yhä tähän ongelmaan voidaan törmätä, kun ohjelmia poistellaan tarpeettomina, jolloin ohjelma riippuvuuksiakin halutaan poistaa melkoisesti. Tämähän on tuttua myös deb-jakeluissa kuten Ubuntu, jossa firefoxin poistaminen poistaa melkoisen joukon muutakin tavaraa (oletuksena), joiden ei toivottaisi poistuvan.

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #23 : 03.06.07 - klo:18.46 »
No tämä selvä. Mutta entäs sitten se myytti että yum olisi hidas? Ts. hitaampi kuin esim. Apt?

MaXXus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #24 : 04.06.07 - klo:02.07 »
No tämä selvä. Mutta entäs sitten se myytti että yum olisi hidas? Ts. hitaampi kuin esim. Apt?

Hyvin tuo tuntuu toimivan.

1360x768 reso muuten toimi ensimmäisestä bootista lähtien,toisin kuin lukuisissa muissa jakeluissa joita on tullut kokeiltua.Positiivinen yllätys.
« Viimeksi muokattu: 04.06.07 - klo:02.09 kirjoittanut MaXXus »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11467
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Fedora
« Vastaus #25 : 04.06.07 - klo:08.22 »
Mitenkäs tuo liittyi paketin hallintaan? ???
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

PkT

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #26 : 04.06.07 - klo:12.34 »
Mitenkäs tuo liittyi paketin hallintaan? ???

Ei mitenkään ja tartteeko sen nyt oikeastaan liittyäkkään,koska alunperäinen aihekaan ei ollut pakettien hallinnasta :)
Oli ihan kivan tuntuinen toi Fedora 7,kun sitä tossa testailin.Ei ehkä taida enään osata vaihtaa Ubuntua pois,kun tottunut käyttämään sitä. Mutta eiköhän senkin käytön oppis äkkiä uudelleen :)

MaXXus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #27 : 04.06.07 - klo:13.13 »
Mitenkäs tuo liittyi paketin hallintaan? ???

Siis tarkoitin sillä "Hyvin tuo tuntuu toimivan" virkkeellä,että omasta mielestä yum ei vaikuta hitaammalta kuin apt.
Pahoittelen epäselvää ilmaisua,mutta nukkumatti koputteli jo kalloon  :)

juyli

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #28 : 05.06.07 - klo:13.54 »
myytti että yum olisi hidas? Ts. hitaampi kuin esim. Apt?

P*skan marjat - ihan roskapuhetta. Tuo nopeus riippuu tietenkin mm. ohjelmalähteistä eli tiedostopalvelimista.
Mm. yummin fastestmirror-plugin valitsee nopeimmat palvelimet - vastaavahan on ollut myös tarjolla Debianiin.
Tuollaiset urbaanit legendat jääköön omaan arvoonsa tai sodat-palstoille.
Olen käyttänyt kaikki Fedora-versiot ja ennen sitä lukuisia RedHat-versioita. Eikä niistä ole sanottavissa pahaa sanaa. RedHat lienee yhä suurin yritys Linux-jakelijana.

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #29 : 18.06.07 - klo:13.09 »
Noniin... nyt on Fedoran GTK+/Metacity (Clearlooks) teemat vihdoinkin menossa vaihtoon.

http://fedoraproject.org/wiki/MartinSourada/NodokaDraft
Mielestäni tuolla ei mitään huikeaa vielä, mutta muutama hyvä ehdotus jo löytyy.

Fedora maskotti on myös kehitteillä:
http://fedoraproject.org/wiki/Artwork/Mascot

Joten innokkaat ja graafisesti lahjakkaat/taitavat Fedora fanit ottakaa osaa ja vaikuttakaa! :)

Credo

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #30 : 21.06.07 - klo:23.21 »
tmp kerrotko mulle,että toimiiko toi Fedora KDE:llä hyvin?Vai kannattaako noin vakaus mielestä käyttää Gnomea.Itse oon Gnomen ystävä,mutta moni erittäin hyvä ohjelma on KDE:lle ja ei huvita sekoitella eri X:n(vai mikä se onkaan) ohjelmia sekaisin.Fedoraa oon käyttänyt sen verran että 3 ja 4 on tuttuja.Kubuntu on alla ja vähän väliä,kun pitäis saada sudo käyttöön,niin bugittää ja muu ei auta kuin ulos kirjautuminen jos sekään. adept ja automaattinen sisään kirjautuminen tuottaa ongelmia ja toi adept on aika tärkee kuiteskin ja v***n hidas hakemaan mitään.Lineoxissa oli käytössä Synaptic onko Fedorassa?

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #31 : 21.06.07 - klo:23.35 »
tmp kerrotko mulle,että toimiiko toi Fedora KDE:llä hyvin?

En valitettavasti tiedä. Olen itse GNOME käyttäjä, enkä oikein siedä KDE:tä. Kovat odotukset kuitenkin KDE4:sta ja uskon sen olevan melkoisen hyvä. Toivon kiristävän "GNOME vs KDE" mittelöä entisestään ja uskon sen niin myös tekevän.

Lineoxissa oli käytössä Synaptic onko Fedorassa?

Ei oletuksena, mutta voi senkin asentaa. En koskaan tuota Fedorassa käyttänyt, joten en osaa sanoa miten hyvin toimii, mutta en nyt keksi mitään syytä miksi se toimisi huonosti.

Jos käytät suljettuja formaatteja ja ajureita (MP3, fglrx, yms.) niin Fedoran asentamista kannattaa miettiä tarkasti. Toki saa asennettua myös Fedoraan, mutta joutuu näkemään jo hieman vaivaa, eikä ole mielestäni "Fedoran juttu". Fedora on mielestäni loistava, jos haluaa käyttää ja tukea avoimen lähdekoodin projekteja ja käyttää uunituoreita ominaisuuksia. Ohjelmia päivitetään usein myös uusimpiin versioihin.

Credo

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #32 : 22.06.07 - klo:01.48 »
Eiköhän se livna ja muut hoida noi suljetut.alanpa tässä poltella tiedostot levylle ja jätän Ubuntun/kubuntun Taakse.Asennus DVD on valmiina,mutta ei oo tohtinut testailla vielä.Eiköhän se KDE Fedora käytössä ilmene sitten kun kokeilee :) Gnomen asennan nyt ensimmäisenä :) ja KDE:n viereen katellaan sitten.Jotenkin tuntuu että Gnome vie kuiteskin voiton toimivuudellaan ja vakaudellaan.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #33 : 22.06.07 - klo:11.54 »

Jos käytät suljettuja formaatteja ja ajureita (MP3, fglrx, yms.) niin Fedoran asentamista kannattaa miettiä tarkasti. Toki saa asennettua myös Fedoraan, mutta joutuu näkemään jo hieman vaivaa, eikä ole mielestäni "Fedoran juttu". Fedora on mielestäni loistava, jos haluaa käyttää ja tukea avoimen lähdekoodin projekteja ja käyttää uunituoreita ominaisuuksia. Ohjelmia päivitetään usein myös uusimpiin versioihin.

Kyllä Livnasta saa asennettua kaikennäköistä siinä missä Ubuntun Multiversestakin.

Synapticia ei Fedorassa kannata minusta käyttää sen Apt -pohjaisuuden vuoksi (Yum on Fedorassa oletus) , mutta varsin käyttökelpoiset graafisetkin työkalut pakettienhallintaan siinä tulee mukana. Ubuntussa on kyllä monipuolisemmat, mutta ainakin omaan käyttööni Fedoran työkalut sopivat erinomaisesti.

KDE toimii kait ihan mukavasti, itse en kovin paljoa ole käyttänyt. Moni muu Fedora-käyttäjä kyllä käyttää.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #34 : 22.06.07 - klo:12.11 »
Hirvittää vähän tuo maskottitouhu... Kunhan ei nyt tulisi mitään ärsyttäviä papukaijoja, herhiläisiä tai muita häiriköitä oletusgrafiikoihin poseeraamaan. Itse pidän ainakin neutraalimmasta ja ikäänkuin ammattimaisemmasta, siististä ulkoasusta. Jossain mainoksissa toivottavasti mieluummin noita otuksia käyttäisivät.

Vaikka tuskin niitä kovin herkästi tulee. KDE:ssakin on se lohikäärme kohtuuharvassa.

Teemauudistus vaikuttaa ihan lupaavalta, vaikka vähän kirkkaita värejä käytetäänkin. Echo -kuvaketeemasta kai on aika paljon otettu.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #35 : 22.06.07 - klo:12.50 »
Hirvittää vähän tuo maskottitouhu... Kunhan ei nyt tulisi mitään ärsyttäviä papukaijoja, herhiläisiä tai muita häiriköitä oletusgrafiikoihin poseeraamaan. Itse pidän ainakin neutraalimmasta ja ikäänkuin ammattimaisemmasta, siististä ulkoasusta. Jossain mainoksissa toivottavasti mieluummin noita otuksia käyttäisivät.

Juu, en itse kyllä tiedä mihin maskottia ollaan viemässä, mutta toivottavasti ei työpöydälle. Fedoran logo on mielestäni kyllä tyylikäs, joten toivottavasti maskottikin tulee olemaan hieno, mihin sitä koskaan sitten käytetäänkään.

Olen tyytyväinen, että teema menee vaihtoon. Fedora 7 näyttää mielestäni todella hienolta, mutta Metacity/GTK+ teema on ankea, eikä sovi muuten hienoon ulkoasuun. Itse toivon, että teema pysyisi kuitenkin simppelinä ja "gnomemaisena", eikä mitään ökyvärimaailmaa käytettäisi.

Fedoran artwork-postituslista on myös mukavan aktiivinen.

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #36 : 24.06.07 - klo:09.58 »
Noh... käyttääkö täällä Fedoran käyttäjät myös Mugshot-palvelua?
Itse käytän ja olen siihen äärimmäisen tyytyväinen. Fedora 8 pitäisi sisältää muiden hienojen ominaisuuksien lisäksi myös tuollaisen Online-Desktop ominaisuuden. Mielestäni vaikuttaa todella mielenkiintoiselta projektilta.

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #37 : 24.06.07 - klo:10.28 »
PulseAudio on se, jota itse odotan eniten.
http://fedoraproject.org/wiki/Releases/FeaturePulseaudio

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Fedora
« Vastaus #38 : 25.06.07 - klo:11.01 »
Mitenkäs tuo PulseAudio sitten on pätvämpi kuin ESD?
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

moonstone

  • Vieras
Vs: Fedora
« Vastaus #39 : 25.06.07 - klo:11.19 »
Mitenkäs tuo PulseAudio sitten on pätvämpi kuin ESD?

Joka asiassa! :)