minä kyllä toivon moonstonen kanssa, että tuo kaupallinen tuki ottaa tuulta alleen. eikä tuo kaupallsituminen ole sinänsä paha asia linuxille, jos homma pysyy siitä huolimatta vapaana. se vaan on niin, että firmojen tuki käyttikselle tietää pitkällä tähtäimellä parempaa rautatukea (speksejä saatavilla, referenssiajureita valmsitajilta, jne.) ja nykyistä enemmän niitä joidenkin kaipaamia kaupallisiakin softia. aika harva firma haluaa tarjota softalleen kaupallista tukea ympäristöön joka ei itse ole kaupallisesti tuettu.
Joo - ajattelinkin ääneen [ts. kirjallisesti] yksittäisen käyttäjän tilannetta - tottahan tuo, etteivät firmat siirry Linuxiin ilman olemassaolevaa ja takuuvarmasti toimivaa tukea ja siitä seuraa kyllä tuo mainitsemasi parempi rautatuki. Se hinnasto, minkä laitoin, oli muuten juuri yksityishenkilöille ...
niin saa ja se onkin hemmetin hyvä asia, kotikäyttäjälle. yksikään (ei atk) firma ei kuitenkaan ala asentamaan itselleen järjestelmää johon saa tukea vain jostain foorumilta, josta sekään ei ole varmaa. firmat haluavat, että heillä on joku jonka puoleen kääntyä ongelmatilanteissa ja ovat valmiita maksamaan siitä. toki yritykset joilla on oma asiantunteva atk-osasti, ei tarvitse välttämättä tuollaista ulkopuolista tukea, mutta silloin yrityksenkin koko alkaa olemaan hieman eri luokkaa.
Varmankin noin - poikkeuksena itse Linuxiin ja sen sovellusohjelmiin erikoistuneet firmat
Näissä ne osaajat ovat jo oman talon väkeä.
ei olekaan, mutta ei ole mikään muukaan työ. ainakaan minä en misään nimessä haluaisi alkaa jonkun yrityksen mikrotueksi ilman mitään korvausta. yksityisten loppukäyttäjien auttaminen on ihan toinen juttu.
Viittaan taas siihen mainitsemaani ääneenajatteluun yksityiskäyttäjän näkökulmasta. Jos olisin Linux-guru ja työskentelisin ko. alalla, odottaisin myös saavani palkkaa työstäni ... Nämä foorumit ovat siten nimenomaan yksityisten kanavia ongelmien ratkomisiksi ja hyvä näin.
saakos sinulta sitten tulevaisuudessa ilmaista puhelintukeakin, vaikka keskellä yötä?
- luultavasti ei, koska kännykkäni on äänettömänä yöaikaan - ei ole kivaa herätä virheellisesti näppäillyn numeron takia ...
Jostain merkillisen käsittämättömästä syystä omalla työpaikallani ollaan taas sitoutumassa wintoosaan entistä pahemmin ... ote sähköpostista :
Vanha GommunigatePro palvelu päättyy periaatteessa 15.12. Sitä ennen henkilökunnan postitilit siirretään uuteen palveluun niiden
osalta, joiden postitilit eivät vielä ole uudessa järjestelmässä. Tässä
kohtaa voi siis vielä vaikuttaa milloin tämä tapahtuu.
AIKATAULU
1. xyz:n postitilit siirretään tiettynä valittuina yhtenä tai kahtena
päivänä. Ehdotan toiseksi päiväksi 5.12. Toinen voisi olla 12.12.
***Siirron aikana ei saa olla positohjelmia auki.***
...........
........... [wintoosapalvelimen ylistystä]
...........
MIKÄ MUUTTUU
- IMAP protokollan käyttäjät (vain sähköposti)
Periaatteessa sähköpostiohjelman käytön osalta ei mikään.
Asiakasohjelmaan, Thunderbird, Netscape, Eudora, Outlook, ohjelmassa
määritellään IMAP-palvelimeksi owa.xxx.yyy postinsiirron jälkeen.
- POP protokollan käyttäjät
Tätä vaihtoehtoa ei käsittääkseni enää ole tarjolla.
- MAPI, käyttäjät Outlook.
Saadaksesi koko MS Exchangen järjestelmän edut
ryhmätyömahdollisuuksineen ja kalentereineen, on hyvä päivittäää
koneeseen uusi Office 2003 ja sopia Outlookin virittämisestä koneeseen.
Ilmoita päivityshalustasi erikseen.[/i]
Ilmankos työkoneeni Firestarterin lokissa on talon sisältä tulleita yhteydenottoyrityksi runsaasti -> ilmeisesti koitetaan edästi päivittää wintoosaa, vaan ei Ubuntu huoli niitä...