Kirjoittaja Aihe: GNOME:n tulevaisuus  (Luettu 4675 kertaa)

tmp

  • Vieras
GNOME:n tulevaisuus
« : 28.03.07 - klo:14.57 »
Noniin... vihdoinkin pientä heräämistä havaittavissa GNOME kehittäjien keskuudessa GNOME:n tulevaisuudesta.
Jono Bacon kirjoittelee aiheesta: Organic interface design for GNOME

Itse olen muutaman viikon ajan käyttänyt Gimmie:tä, mutta se ei ole kyllä oikein vielä vakuuttanut. Vie paljon tilaa ja himpun verran liian monimutkainen makuuni.

Mielenkiintoista seurata mihin GNOME on menossa... ja milloin.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #1 : 28.03.07 - klo:23.58 »
Itse en näe järkeä tuoda fyysisen maailman ongelmia digitaaliseen ympäristöön. Viittaan siis tuohon ideaan, että tiedostoja pinottaisiin kasoihin ja järjesteltäisiin jotekin luontevammalla tavalla. Mielestäni digitaalisuuden vahvuus on juuri se, että tiedostot pysyvät järjestyksessä "itsestään" ja jos jotakin pitää löytää niin se voidaan hakea nopeasti työpöytähaulla.

On kyllä kinkkinen aihe tämä käytettävyys. Yksi merkittävä osa käytettävyyttä on myös se mihin on tottunut ja miten ajattelee asiat. Itse olen niin tottunut ajattelemaan widgettejä, komentorivejä ym. että ne tuntuvat todella käytettäviltä. Yksi asia mitä käytettävyys mielestäni tarkoittaa on mahdollisimman pitkälle viety automatisointi. Eli esim. langattoman verkon automaattinen toiminta ilman säätöjä ja asetuksia tai vaikkapa valokuvien lisäämien web-galleriaan nappia painamalla.

Ihan mielenkiintosia juttuja pojat pohtivat...

tmp

  • Vieras
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #2 : 29.03.07 - klo:09.56 »
Itse en näe järkeä tuoda fyysisen maailman ongelmia digitaaliseen ympäristöön. Viittaan siis tuohon ideaan, että tiedostoja pinottaisiin kasoihin ja järjesteltäisiin jotekin luontevammalla tavalla.

Olen kyllä samaa mieltä. Tai ainakin se tuntuu tällä hetkellä huonolta idealta.
Moni on tämän videon varmasti nähnytkin, mutta tässä "fyysinen työpöytä": http://www.youtube.com/watch?v=RK_WLVO-TgA
Hienolta näyttää, mutta ei mielestäni käytettävältä.

On kyllä kinkkinen aihe tämä käytettävyys. Yksi merkittävä osa käytettävyyttä on myös se mihin on tottunut ja miten ajattelee asiat. Itse olen niin tottunut ajattelemaan widgettejä, komentorivejä ym. että ne tuntuvat todella käytettäviltä.

Helpostihan sitä ajattelee, että mitä turhia enää uutta koittaa keksiä, kun nykyinenkin niin hyvä. Mahdollisesti kukaan ei parempaa tule edes keksimään, mutta mielestäni on todella tärkeää ainakin kokeilla.

Itse olen äärimmäisen tyytyväinen GNOME:n, enkä tavallaan keksi asiaa mikä siinä käyttöliittymän osalta mättäisi pahasti. Salamannopea haku olisi ok (Tracker?) ja file-dialog on joskus tuskastuttava, ehkä ainoat joihin törmännyt.

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #3 : 29.03.07 - klo:13.01 »
Helpostihan sitä ajattelee, että mitä turhia enää uutta koittaa keksiä, kun nykyinenkin niin hyvä. Mahdollisesti kukaan ei parempaa tule edes keksimään, mutta mielestäni on todella tärkeää ainakin kokeilla.

Itse olen äärimmäisen tyytyväinen GNOME:n, enkä tavallaan keksi asiaa mikä siinä käyttöliittymän osalta mättäisi pahasti. Salamannopea haku olisi ok (Tracker?) ja file-dialog on joskus tuskastuttava, ehkä ainoat joihin törmännyt.
Joo, toki parannettavaa aina löytyy enkä sitä tarkoittanutkaan, että tutkimus olisi turhaa. Kyllä monia hyviä ideoita on tullut vielä viime vuosinakin. Monesti vain tuntuu, että käytettävyyden mittana käytetään reaalimaailmaa. Mitä "aidommalta" jokin tuntuu sen käytettävämpi se on, ei vain mielestäni pidä paikkaansa. Usein myös unohdetaan, että tietokoneet ovat todella monimutkaisia laitteita ja sen vuoksi niitä ei voi ohjata yhtä nappia painamalla. Harva meistä osaisi jumbojettiäkään lentää vaikka ohjaamo olisi kuinka käyttäjäystävällinen. Perustaidot pitää olla hallussa, jos meinaa pärjätä.

FileDialog on tosiaan tuskastuttava jos haluaa tallentaa dokumentin johonkin muualle kuin noihin "vakio paikkoihin".

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #4 : 29.03.07 - klo:16.41 »
...
http://www.youtube.com/watch?v=RK_WLVO-TgA
Hienolta näyttää, mutta ei mielestäni käytettävältä.
...

Näytti omasta mielestänikin - jos nyt ei käytännölliseltä, niin - mielenkiintoiselta ja inspiroivalta.
Siksipä mietityttääkin hieman että mille käyttöjärjestelmälle kyseinen virike on :)

[OT]
Kateus on kavala tauti, väittävät, ja voin kyllä myöntää että Vistalla on tällä hetkellä joitain ominaisuuksia, joita haluaisin omalle työpöydällenikin mm. "Vista Spotlight" (En ole kyllä yrittänytkään hankkia haluamiani ominaisuuksia :) ). Vistaa kokeillessani oletin tietysti että silmiämiellyttävä Aero™ pitäisi sisällään beryl-tyyliset letkutukset, mutta kun ikkunoita siirtelin niin yllätyin aika tavalla.
[/OT]


Varsinaisesta aiheesta sen verran, että puhtaassa asennuksessa GNOME näyttää pitkälti siltä millaiselta sen haluankin näyttävän asennuksen jälkeen. Tietysti Torvaldsinkin kritisoima hiiren oikean näppäimen menun muokkaaminen, palkkien piilotukseen käytettyjen painikkeiden alfa-kanavan puute ja am. "FileDialog" ovat pikkuasioita, joista voi jo nenäänsä nyrpistellä.

"Iso kokonaisuus on kunnossa, onko siis jo varaa valittaa pikkuasioista." :)
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

tmp

  • Vieras
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #5 : 29.03.07 - klo:22.17 »
Joo, toki parannettavaa aina löytyy enkä sitä tarkoittanutkaan, että tutkimus olisi turhaa. Kyllä monia hyviä ideoita on tullut vielä viime vuosinakin.

Ja uskoisin, että tulossa paljon lisääkin nyt kun kehittäjille on annettu aivan uusia mahdollisuuksia mahdollistavat välineet.
Microsoftin WPF ja KDE 4:n OpenGL yms. ominaisuudet.
GTK+ on valitettavasti siinä mielessä jäljessä, että siinä ei 3D ole vielä mahdollista ilman erillistä laajennusta. Mielestäni oli kyllä puhetta, että laajennus olisi tulossa "pian" osaksi GTK+:aa.

tmp

  • Vieras
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #6 : 05.04.07 - klo:09.45 »
Noniin... alkoi GNOME:n tulevaisuus puhuttamaan:
GNOME Online Desktop
Big Board and Your Personal Stock

Täällä myös mielenkiintoisia käyttöliittymiä:
Look lively boy!

Tässä esimerkkiä millaisia käyttöliittymiä Vistalla on mahdollisuus tehdä:
http://www.podtech.net/home/technology/2597/thirteen23-demo-with-scoble-at-sxsw
Toivoisin kyllä, että samanlaisia olisi mahdollisuus tehdä myös Linuxilla tulevaisuudessa.


moonstone

  • Vieras
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #7 : 05.04.07 - klo:11.13 »
Tässä esimerkkiä millaisia käyttöliittymiä Vistalla on mahdollisuus tehdä:
http://www.podtech.net/home/technology/2597/thirteen23-demo-with-scoble-at-sxsw
Toivoisin kyllä, että samanlaisia olisi mahdollisuus tehdä myös Linuxilla tulevaisuudessa.

http://macslow.thepimp.net/?p=114

Tuossa on jotain vastaavaa.

tmp

  • Vieras
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #8 : 05.04.07 - klo:11.23 »
http://macslow.thepimp.net/?p=114

Tuossa on jotain vastaavaa.

Jeeps, tuota en aikaisemmin ollut nähnytkään. Ihan hyvältä näyttää. Kyllä välineet paranevat hiljalleen... hyvä hyvä.

Olin eilen lukevinani jutun missä sanottiin, että kunnon kiihdytyksiä työpöydille voi odottaa vasta ensi vuonna. Veikkaan että Jyrinki osaisi kertoa Glitzin yms. tilanteista paremmin...

Nyrkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #9 : 17.04.07 - klo:08.31 »
Gnome on mielestäni selkeämpi ja nopeampi kuin Kde. Parantamisen varaa on, mutta tyytyväinen olen tähän 2.18 versioon.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #10 : 17.04.07 - klo:09.55 »
Tuo fyysinen työpöytä on kyllä jotain minkä en toivo ainakaan pian yleistyvän käyttöjärjestelmiin. Karkkia, vaan kuinka käytännöllistä.
Tietysti jos työpöytä automaattisesti niputtaa esim. audio tiedostot yhdeksi pinkaksi, tekstifilut toiseksi ja näitä "nippuja" klikkaamalla sitten aukeaisi ko. nippu yksittäistä tutkimista varten olisi ihan pop. Mutta ei niiden tiedostojen pomppia ja heilua tarvitse. Toisaalta jotkut pitävät karkista.

Moraalinvartija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Xubuntu Edgy
    • Profiili
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #11 : 17.04.07 - klo:12.21 »
Tietysti jos työpöytä automaattisesti niputtaa esim. audio tiedostot yhdeksi pinkaksi, tekstifilut toiseksi ja näitä "nippuja" klikkaamalla sitten aukeaisi ko. nippu yksittäistä tutkimista varten olisi ihan pop.
Niitä nippuja kutsutaan näin tietokonepiireissä kansioiksi  :D
[Oscar Wilde -sitaatti]

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: GNOME:n tulevaisuus
« Vastaus #12 : 17.04.07 - klo:13.26 »
Niin. Mutta jospa onkin kansio josta löytyy 10^10 eri tiedostoa ja niiden pitäisikin olla siellä ja 3D härpäke desktop sitten lajittelisi nuo eri tiedostomuodot "nippuihin" kun siellä nautiluksella selaisi ;)