Kirjoittaja Aihe: feistyn network manager  (Luettu 7939 kertaa)

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
feistyn network manager
« : 27.03.07 - klo:21.52 »
Miten saisi feistyssä salatun wlan verkon pysymään mielessä? Ainakun koneen käynnistää niin pitää ottaa yhteys verkkoon manuaalisesti, eli kirjoittaa kaikki uudestaan. Joka kerta kone ei suostu edes kirjautumaan enää tuohon verkkoon?

Pitääkö wlan laittteen asetuksissa matkatila olla käytössä?

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: feistyn network manager
« Vastaus #1 : 29.03.07 - klo:10.39 »
Saako tuon network managerin poistettua?
Synaptic- yrittää samalla poistaa sellaista kuin ubuntu destop? Onko vaarallista poistaa??

Ilkka

• Vieras
« Vastaus #2 : 29.03.07 - klo:10.52 »
Saako tuon network managerin poistettua?
Synaptic- yrittää samalla poistaa sellaista kuin ubuntu destop? Onko vaarallista poistaa??
Jos poistat tuon ubuntu desktop, niin työpöytäsi lakkaa toimimasta. näin luulisin ainakin. Itsellä kävi

Dapperin kanssa, että poisti työpöydän ja piti asentaa uusiksi.

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.03.07 - klo:12.04 »
Miten saisi feistyssä salatun wlan verkon pysymään mielessä? Ainakun koneen käynnistää niin pitää ottaa yhteys verkkoon manuaalisesti, eli kirjoittaa kaikki uudestaan. Joka kerta kone ei suostu edes kirjautumaan enää tuohon verkkoon?

Pitääkö wlan laittteen asetuksissa matkatila olla käytössä?
ei minulla edgyssä tarvitse kirjoittaa tietoja uusiksi yhdistääkseni jo ennestään yhdistettyyn verkkoon ja eikä muihinkaan liityttäessä ainoastaan ekalla kerralla salaus tiedot, mutta en sitten tiedä miten paljon tuo ohjelma on muuttunut version vaihdon yhteydessä, tosin minulla ei ole mitään matkatilaa siinä ohjelmassa, joten todennäköisesti se on aika paljon muuttunut.
Tuo kirjautumis ongelma on minullakin, mutta se ei johdu tuosta ohjelmasta vaan todennäköisesti vanhasta Wlan kortista, koska tuo ongelma oli jo ennen network manager:n asennusta.

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.03.07 - klo:12.16 »
Voiko se johtua siis vanhasta pcmcia wlan kortista? Kortti on lucentin orinoco wlan kortti.

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 30.03.07 - klo:13.24 »
Voiko se johtua siis vanhasta pcmcia wlan kortista? Kortti on lucentin orinoco wlan kortti.
ei välttämättä... mutta mulla tuo ongelma on ainoastaan suojattujen verkkojen kanssa ja kortilla oli sama ongelma winXp koneessakin, joten ongelma voi olla vain tässä yhdessä kortissa tai tukiasemassa... minulla on niin vähän kokemusta näistä että en tämän yhden perusteella osaa sanoa mistä se muilla johtuu.

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 30.03.07 - klo:13.27 »
mikä olis sitten sellainen hyvä ja toimiva wlan kortti pcmcia paikkaan?

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 30.03.07 - klo:14.14 »
siis korjattakoon että minulla ei ole sama kortti vaan Cisco:n kortti...

TP-linkin  kortteja jotkut on suositellut, mutta en sitten tiedä kun ei ole omakohtaista kokemusta.

tosin tuo sinun ongelma voi olla hyvin myös ohjelmasta johtuva, mutta tietysti, jos on mahdollista kokeilla toista korttia niin kannattaa kokeilla, mutta jos joutuu ostamaan niin sitten varmaan kannattaa ensin kokeilla jotain muuta ratkaisua ongelmaan ettei maksa turhasta...

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.03.07 - klo:21.04 »
Kysymys, kun itselläni ei ole vielä feistyä vaan edge...
onko tämä network manager se miksi minä olen sitä luullut eli tämä?

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 01.04.07 - klo:11.09 »
Joo tuo se on.

Edgyssäkin mulla oli tuo asennettuna, mutta siinä minulla oli juuri sama ongelma. Edgyssä sen sai sentään asennettua pois, mutta feistyssä näköjään ei kovin helposti.

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.04.07 - klo:12.35 »
Joo tuo se on.

Edgyssäkin mulla oli tuo asennettuna, mutta siinä minulla oli juuri sama ongelma. Edgyssä sen sai sentään asennettua pois, mutta feistyssä näköjään ei kovin helposti.
no jos ongelma on ainoastaan tuon softan kanss niin silloin ei kannata ostella uusia kortteja.

jos poistaminen ei onnistu niin saisiko sen pois käytöstä eli toimisiko tuon ohjeen kääntäminen toisinpäin eli lisäämällä tuonne listaan verkkon tiedot jne...
mitenkähän tuon saisi tunnistamaan tuon eth1:sen?
Selvitin sitten itselleni ja nähtävästi myös sinulle, miten homma hoituu...  :) Rupesin kannettavalla testaamaan tuota network-manageria, niin minullakaan ei löytänyt eth1-laitetta.
Apu löytyi täältä
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=156319&highlight=network+manager
Vika oli /etc/network/interfaces tiedostossa. Kannattaa lukea tuo linkki ja toimia sen mukaan. Minulla ei ollut kiinteitä ip-osotteita yms. niin kommentoin tiedostosta kaikki muut paitsi loopback-osoitteen eli tiedostoon jäi vain
Koodia: [Valitse]
auto lo
iface lo inet loopback
Sen jälkeen käynnistin koneen uudelleen. Sitten klikkasin network-manager appletin ikonia, ja sieltä ne langattomat verkot sitten löytyivät, eli tuo näyttää skannaavan kaikki mahdolliset langattomat verkot.

EDIT: Tässä vielä tietoa, mitä network-manager tekee ja miten sitä käytetään. Aika pätevältä ja yksinkertaiselta tuo vaikuttaa. Osaa esimerkiksi yhdistää automaattisesti tunnettuihin verkkoihin, kun singnaali löytyy.
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/users/

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.04.07 - klo:17.02 »
Tuo kortin vaihto autto asiaa, mutta nyt ongelma hieman pahentui......
Tällä uudella kortilla kone ei suostu millään kirjautumaan tuohon salattuun wlan verkkoon. Käynnistyksen yhteydessä löytyy nyt tuo salattu verkko hienosti automaattisesti, mutta en saa millään kirjautumaan konetta siihen verkkoon. Saako nuo netti asetuksen jotenkin nollattua, jos tuon vanhan kortin asetuksen häiritee tuon uudenkin kortin ajatuksia

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.04.07 - klo:19.04 »
Tuo kortin vaihto autto asiaa, mutta nyt ongelma hieman pahentui......
Tällä uudella kortilla kone ei suostu millään kirjautumaan tuohon salattuun wlan verkkoon. Käynnistyksen yhteydessä löytyy nyt tuo salattu verkko hienosti automaattisesti, mutta en saa millään kirjautumaan konetta siihen verkkoon. Saako nuo netti asetuksen jotenkin nollattua, jos tuon vanhan kortin asetuksen häiritee tuon uudenkin kortin ajatuksia
mitä salausta käytät?
ja mikä kortti?

kuten sanoin jo aiemmin itselläni on juuri tuo ongelma eli salattuihin verkkoihin ei halua kirjautua, jos on vapaa tarjolla. oma korttini ei tue vissiin kuin web salausta niin sitä itse käytän... en tiedä mitä salauksia tuo ohjelma tukee.

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.04.07 - klo:19.16 »
tp-linkin kortti on se mitä nyt kokeilin ja sillä en ole päässyt vielä salatuun verkkoon. Mutta sen salatun verkon network manager löytää, vaikka se ei ole koskaan siihen vielä päässytkään.

Orinocon kortilla verkkoon pääsee heti kirjautumaan, mutta network manager unohtaa aina sen kirjautumisen.......

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.04.07 - klo:19.17 »
Niin ja käytössä wep salaus. En tiedä auttaisiko wpa salaukseen siirtyminen

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.04.07 - klo:19.46 »
tp-linkin kortti on se mitä nyt kokeilin ja sillä en ole päässyt vielä salatuun verkkoon. Mutta sen salatun verkon network manager löytää, vaikka se ei ole koskaan siihen vielä päässytkään.

Orinocon kortilla verkkoon pääsee heti kirjautumaan, mutta network manager unohtaa aina sen kirjautumisen.......

onpas kinkkinen juttu... jospa täällä joku viisaampi feistyn asentanut osaisi neuvoa... ja itseni kyllä kiinnostaa onko tuosta tp-linkin kortista mihinkään, kun sen meinasin hommata itsellekin.
jotenkin kummastuttaa tuo sinun "vanhan" kortin toiminta jos kortti kerran toimii, mutta ohjelma unohtaa tiedot kun se on paikallaa. pystytkö vaihtamaan wlan:n asetuksia verkkokaapelia käyttäen? mietin vain että jos kokeilet tuota wpa:ta ettei homma mene kokonaan käsille... tietysti jos tuo sinun entinen kortti tukee wpa:ta niin sitten ei ole ongelmaa.
Näissä wlan hommissa tuntuisi hiukan olevan kehittämistä vielä linux:ssa.

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.04.07 - klo:21.45 »
Sen takia olen joutunut käyttämään wep salausta kun tuo vanha kortti ei ole sitä tukenut.

Olen ollut linuxiin vaihdon jälkeen todella tyytyväinen. Onhan tätä vähän joutuntu opettelmaan, mutta en kadu.
Ainut mikä todella vähän on aihettanut harmaata hiuksia on tämä wlan. Avoimet verkot toimivat loistavasti, mutta salattujen kanssa joutuu konstailemaan

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 05.04.07 - klo:09.09 »
Tp-linkin kortin sai toimimaan salattun verkon kanssa täydellisesti kun aluksi laittoi sid lähetyksen näkymään, mutta miksi verkkoon ei pääse kirjautumaan jos sitä ei lähetetä?
« Viimeksi muokattu: 05.04.07 - klo:09.13 kirjoittanut Topelius »

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.04.07 - klo:10.56 »
Tp-linkin kortin sai toimimaan salattun verkon kanssa täydellisesti kun aluksi laittoi sid lähetyksen näkymään, mutta miksi verkkoon ei pääse kirjautumaan jos sitä ei lähetetä?
tuo voi olla jokin network manager:n "ominaisuus".
oletko kokeillut toimiiko tp-linkillä wpa salaus suoraan tuolla network manager:lla?

Topelius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 05.04.07 - klo:13.54 »
wpa ja wep salaus toimii jos vaan sidiä lähetetään. ja jos sidiä ei lähetetä niin network manager kyllä muistaa sen verkon, mutta ei jostain syystä pääse kirjautumaan..