Kirjoittaja Aihe: Outo ongelma netin kanssa *ratkaistu?*  (Luettu 1914 kertaa)

barbwire

• Käyttäjä
    • Profiili
Outo ongelma netin kanssa *ratkaistu?*
« : 25.03.07 - klo:20.46 »
Heipä hei,

Olen paininut suhteellisen oudon ongelman kanssa, joka on hidastanut omalla tavallaan netin käyttöä huomattavasti.

Eli ongelma on seuraavanlainen: nettisivuja ladattaessa (vaikkapa www.yle.fi) ensimmäinen yhteydenotto sivustolle kestää n. 10-15 sekuntia. Mutta sitten... jos vaikka selaan sivuston uutisia, niin lataus on _välitön_. Mistä tämänkaltainen ongelma voisi johtua? Modeemista, koneen asetuksista vai mistä? Oheinen kaavio toistuu kymmenillä muillakin sivuilla, joten kyseessä ei voi olla sivustokohtainen juttu.

Nettinä on Elisan ADSL, ja olen määrittänyt oman koneen ip:n ihan staattisella ip:llä... Ohessa vielä kuva konfiguratiosta: http://img129.imageshack.us/img129/8029/asetuksetml0.png. Haluan vielä tähdentää, että netti toimii, mutta tosiaan selailu on melkoisen tahmeaa.

Voi olla, että kyse on myös modeemista, sillä modeemin buuttaus yleensä auttaa tähän ongelmaan väliaikaisesti. Olen kuitenkin alkanut epäilemään, että voisiko silti ongelma olla jotenkin "minussa" ja koneen asetuksissa.

Kyse ei voi myöskään olla DNS:stä, sillä latausaika (12-13 ms) ei millään voi selittää 10-15 sekunnin kestoa itse sivuston lataamiseen pääsemisessä. Ohessa vielä varmistus asiasta:
Koodia: [Valitse]

barbwire@ubuntu:~$ dig www.yle.fi

; <<>> DiG 9.3.2 <<>> www.yle.fi
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 56880
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.yle.fi.                    IN      A

;; ANSWER SECTION:
www.yle.fi.             3061    IN      A       194.252.88.100

;; Query time: 11 msec
;; SERVER: 192.168.254.254#53(192.168.254.254)
;; WHEN: Sun Mar 25 20:43:16 2007
;; MSG SIZE  rcvd: 44

Auttakaa nyt miestä mäessä... Mistä moinen ongelma voisi johtua?

edit:

Taisin ratkaista ongelman siten, että laitoin modeemin (Speedstream 5450) siltaavaksi. Nyt ainakin näyttää hyvältä.... Mutta palaan asiaan, mikäli edellämainitut oireet palaavat!
« Viimeksi muokattu: 25.03.07 - klo:21.06 kirjoittanut barbwire »

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Outo ongelma netin kanssa *ratkaistu?*
« Vastaus #1 : 28.03.07 - klo:07.55 »
Yleisin ongelma taitaa olla, että oma purkki ei tajua ipv6:sta. Ainaki itellä tuo piti ottaa pois (sama modeemi), nii joha lähti viiveet. Firefoxis tuon voi muokata asetuksista kirjoittamalla osoitepalkkiin :
Koodia: [Valitse]
about:config
ja etsimällä vaikka "ipv6" hakusanalla asetusta. Jos taas käytät jotain muuta selainta, niin ilmeisemmin pitää ottaa koko ipv6 pois päältä. Täällä ohje.