Olen jo aika pitkään tapellut Xubuntu 6.10:n asentamisen kanssa. En vain saa live-cd:tä käynnistymään loppuun asti. (Sama vika uusimmilla Ubuntulla ja Kubuntullakin). Itse cd-levyssä ei varmasti ole vikaa, koska sen avulla olen aikanaan asentanut Xubuntun Wintoosaan VMwaren alle virtuaalikoneeksi. VMwarelle xubuntu toimii hyvin. Luulenkin, että live-cd:n ajamisessa ongelmaksi nousee jokin hardware komponenttini. Itse epäilen, että syynä on aataminaikainen näytönohjaimeni: PCI-väylässä oleva Matrox Millenium II. Koneena on muuten PIII 800 MHz ja 512 Mb muistia, kone on koottu komponenteista.
Mitkä on siis oireet? Live-cd lähtee hyvin käyntiin. Valitsen alkuvalikosta live-cd:n ajamisen jolloin Xubuntu alkaa latautua. Kun cd on aikansa pyörinyt niin ruutu pimenee kokonaan ja cd:n pyöritys loppuu. En siis koskaan pääse itse X:n aloittamiseen asti. Kone myös menee jumiin, koska ctrl + alt + F1:llä en pääse komentotilaan. Bootatessa nacpi nolapi ei auta...
Mikään *buntu ei siis koneellani suostu pyörimään. Knoppix sen sijaan lähtee nätisti käyntiin. Siinä on kyllä virkitystaajuus aluksi huono, mutta löysin boottiparametrin, jolla Knoppix lataa oikean mga-ajurin ja virkitystaajuuskin on silloin hyvä.
Yllätykseni oli iso, kun koitin Xubuntua kaverin koneessa, joka on 1MHz pentium, sellainen Compaqin halpahallipakettimalli. Siinä oli täysin samat oireet kuin omalla koneellani. Vielä yllättävämpää oli, ettei tuossa Compaqissa edes Knoppixkaan toiminut.
Eli nyt siis läjä kysymyksiä:
Kuka, mitä ja hä?
Kuulostaako nämä oireet nimenomaan hardiksen tunnistusongelmilta? Löytyisikö jostain netistä kattava lista kaikista xubuntun boottiparametreista niin että voisin koittaa käynnistellä ilman eri asioiden tukea ja/tai vaihtoehtoisilla asetuksilla? Xubuntun ohje nimittäin antaa aika rajallisen määrän boottiparametrivinkkejä...
Vinkeistä kiitollisena,
Olli