Kirjoittaja Aihe: Lukijoita, kukaan...?  (Luettu 4852 kertaa)

bomanizer

  • Vieras
Lukijoita, kukaan...?
« : 19.11.05 - klo:22.11 »
Opiskelijana tulee luettua paljon, joskus aika lailla aiheen vierestä, koska yleensä se, mikä ei ole pakollista, kiinnostaa enemmän  ;D Lempilukuaiheeni on ollut aina moderni fysiikka, tosin siihen ei kuulu mitkään tieteelliset julkaisut, enemmänkin tuollaiset yleisteokset, kuten "Ajan lyhyt historia". Nyt kun tuo aihepiiri on aika lailla loppunkaluttu olen siirtynyt, hm... muualle. Työn alla on Mikko Välimäen väitöskirja "The Rise Of Open Source Licensing - A Challenge To The Use Of Intellectual Property In The Software Indusrty". Tämä on saatavilla ekirjana suoraan osoitteesta www.valimaki.org. Toinen samaan aihepiiriin kuuluva teos On "The Cathedral And The Bazaar", suosittelen lämpimästi.
Välimäen teos onnistuu loistavasti (tähän mennessä, s.86) kuvaamaan lisenssikäytäntöjä, ennenkaikkea ekonomisesta näkökulmasta. Valitettavasti raha edelleen ratkaisee tietyissä asoissa, joten tätä näkökulmaa on mahdotonta ohittaa. Varsinkin insinööriopiskelijana taloudelliset asiat ovat lähellä omaa osaamistani. Yksi kysymys kaikesta minussa olevasta avoimuudesta ja sen kannatuksesta huolimatta odottaa vastausta: olenko valmis antamaan omat hengentuotteeni vapaaseen jakeluun? Olen kuitenkin käyttänyt opiskeluun suurimman osan elämästäni hankkien sitä osaamista, jolla voin vihdoin lopettaa suoritustason työn (mitä on ollut PALJON) ja en haluaisi antaa ns. palaa itsestäni ilmaiseksi. Toisaalta, niinkin laaja kenttä kuin open source antaa paljon vaihtoehtoja. Yksinkertaisesti OS ohjelmistojen käyttö edesauttaa niiden tunnettavuutta ja tunnistettavuutta mikä edelleen (toivottavasti) lisää käyttäjien määrää.
Yksi asia mitä olen ajatellut paljon on palvelukeskeisyys. OS maailmaan se sopii kuin nyrkki silmään. Mutta miten se sopii karuun yritysmaailmaan? Tuntuu, että koko konseptin tulee ylittää jonkinlainen kriittinen piste, ennenkuin se leviää laajaan käyttöön. Tässä asiassa Microsoft taisi onnistua aikanaan, eikä siinä mitään. Mutta kuinka pitkälle voidaan mennä tuotteen myynnissä, joka kertoo suurelle massalle mitä ATK on? Jos haluaa kokoelman kansainvälisesti hyväksyttyjä standardeja kannattaa tutustua ISO-järjestelmään, ei MS-tuoteperheeseen.

Näin tälläkertaa. Juttua piisaisi enemmänkin, mutta väsymys ja portviini vie voiton.


.. niin että oliko niitä lukijoita  ;)

moonstone

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #1 : 24.11.05 - klo:10.49 »
Yksi kysymys kaikesta minussa olevasta avoimuudesta ja sen kannatuksesta huolimatta odottaa vastausta: olenko valmis antamaan omat hengentuotteeni vapaaseen jakeluun? Olen kuitenkin käyttänyt opiskeluun suurimman osan elämästäni hankkien sitä osaamista, jolla voin vihdoin lopettaa suoritustason työn (mitä on ollut PALJON) ja en haluaisi antaa ns. palaa itsestäni ilmaiseksi. Toisaalta, niinkin laaja kenttä kuin open source antaa paljon vaihtoehtoja. Yksinkertaisesti OS ohjelmistojen käyttö edesauttaa niiden tunnettavuutta ja tunnistettavuutta mikä edelleen (toivottavasti) lisää käyttäjien määrää.

Jos ajattelit tehdä itse jonkun ohjelman ja sitten myydä sitä on ehkä parempi niin, että julkaiset myös koodin ja pyydät maksua tuesta, palvelusta ja ylläpidosta, mutta et itse ohjelmasta.
Voithan myös tehdä ohjelmia suoraan jollekkin yritykselle tilaustyönä ja julkaista sitten koodin. Yritykset nimittäin hyötyvät siitä, että koodi jää heille tulevaisuutta ajatellen. Täälläkin on sellainen tilanne, että on tehty ohjelmia 6v sitten eikä enää niitä sourceja saa mistään. Kyllä ketuttaa sellaisten kanssa pyöriä kun uutta samanlaista ohjelmaa ei tule eikä vanha toimi enää windows xp:ssä.

Pelkäätkö sinä, että sinun koodisi tai ideasi varastetaan?

bomanizer

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #2 : 27.11.05 - klo:22.47 »
Pelkäätkö sinä, että sinun koodisi tai ideasi varastetaan?

Hmm..en välttämättä "pelkää" mitään varastamista. Jutun juoni on siinä, että en ole ohjelmoija, mutta oma alani sivuaa ja joillain osa-alueilla riippuu paljon IT-alan kehityksestä. Olen vain pähkäillyt sitä, että miten open source tulee vaikuttamaan omaan alaani ja kannattaako minun itse lähteä siihen maailmaan mukaan. Oman alani (logistiikka) IT-ympyrät pyörivät suurimmilta osin rautapuolen valmistajien patenttien ympärillä ja tämän kapean alan softapuoli menee käsikynkkää siinä mukana. Kysymys on siis IT-ratkaisuista jotka tuovat yritykselle ennenkaikkea lisäarvoa tuotteisiin, eli suomeksi rahaa. Jos vaikka open source hyppää todenteolla työpöytämaailmaan niin se on vasta jäävuoren huippu. Kulissien takana ovat kuitenkin aina yritysten ja julkisen sektorin IT-ratkaisut. Eli kyse on siitä, jos minä olen mukana omalla henkisellä pääomalla ja työpanoksella jonkun ratkaisun toteuttamisessa, niin olenko minä valmis julkaisemaan työni esim. GPL:n alla? Tässä ei ole enään kyse koodista, vaan siitä mallista josta sovellus tehdään. Tämän alan sovelluksille on hyvin tyypillistä se, että suurin työ on jo tehty ennenkuin ainoatakaan koodiriviä on kirjoitettu. Joten jos minä olisin tämän esityön tekijä, niin minua ei kauheasti kiinnosta onko siitä tehty sovellus open source vai ei, siis näin periaatteen kannalta. Sen vain tulee toimia, piste.

Toivottavasti onnistuin selventämään jotenkin... vaikka rupean pikkuhiljaa ymmärtämään näitä kuvioita, niin toinen vuosi kuitenkin on vasta menossa......  :-\

AD/HD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #3 : 28.11.05 - klo:08.23 »
kuhan nyt eka valmistut ja pääset kortistoa pidemmälle ni vasta sen jälkeen kannattaa vaivata päätään moisella

lukeminen suxx

bomanizer

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #4 : 28.11.05 - klo:13.40 »
kuhan nyt eka valmistut ja pääset kortistoa pidemmälle ni vasta sen jälkeen kannattaa vaivata päätään moisella

Kiitos huolenpidosta, mutta en koe asiaa päänvaivaksi, jos se on mielenkiintoinen...

lukeminen suxx

Niin, miksi turhaan lukea kun on olemassa google?

Ilemies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #5 : 30.11.05 - klo:16.35 »
Kyllähän tuota tulee luettua kaikenlaista. Viimeisimpänä Naomi Kleinin "No logo" ja "Vastarintaa ja vaihtoehtoja". Pistivät taas kovin vihaksi, joten hyviä olivat ja suosittelen.

 Fiktiiviseltä puolelta kaikki Dune menee (niin vanhemman kuin nuoremman Herbertin), samoin kaikki kyberpunk mitä vastaan on tullut (karmeaa huomata kuinka sen maailma toteutuu koko ajan ympärillä). "Rikos ja rangaistus", "Paradise lost", Andy McNabin kirjat. Aika laaja  skaala. :)

Yleisinä teemoina dystopiat ja muuten vaan kyyniset ja "häiritsevät" tarinat menevät kaikkein parhaiten. Kierot loput ovat suuri iloni. Pitäisi Gaimanin "Unohdetut jumalat" lukea tuossa joulun aikana.

JPK1990

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #6 : 30.11.05 - klo:22.48 »
Ois vallan hienoa jos ohjelmistot pystyttäisiin ostamaan source muodossa ja sitten pystyisi kääntämään mille tahansa alustalle. Toisaalta joku muu voi käytää koodia hyväksi!?!?

moonstone

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #7 : 01.12.05 - klo:09.01 »
Toisaalta joku muu voi käytää koodia hyväksi!?!?

Ei voi jos vaikka tuplalisenssoi sen. Eikös näin ole tehty apachen ja mysql:än kanssa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #8 : 01.12.05 - klo:13.24 »
Toisaalta joku muu voi käytää koodia hyväksi!?!?

Ei voi jos vaikka tuplalisenssoi sen. Eikös näin ole tehty apachen ja mysql:än kanssa.

ei nyt ihan noinkaan. siis jos lisenssi (esim. GPL) asettaa ehtoja, että koodin käyttäjä joutuu muuttamaansa ohjelmaa levittäessään julkaisemaan myös muutoksen lähdekoodina, ei kukaan periaatteessa voi tehdä avoimesta ohjelmasta suljettua. aivan yhtä lailla avoimessa lähdekoodissa pätee tekijänoikeudet kuin missä tahansa muussa, tekijä on vain antanut luvan levittää lähdekoodia teityin ehdoin.

tuplalisesiointi mahdollistaa sen, että yritys voi maksaa lähdekoodin oikeuksien omistajille ja saada näin oikeuden käyttää ja muuttaa koodia julkaisematta siihen tekemiään muutoksia tai linkittämänsä sovelluksen lähdekoodia.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Lukijoita, kukaan...?
« Vastaus #9 : 01.12.05 - klo:13.40 »
tuplalisesiointi mahdollistaa sen, että yritys voi maksaa lähdekoodin oikeuksien omistajille ja saada näin oikeuden käyttää ja muuttaa koodia julkaisematta siihen tekemiään muutoksia tai linkittämänsä sovelluksen lähdekoodia.

Ahaa.. fiksusti suunniteltu lisenssi.