Viimeinkin olen päättänyt asentaa Linuxin (Windowsin tilalle
) koneelle, Olen tässä pari viikkoa lukenut ohjeita ja keskusteluja, mutta pari kysymystä olisi. Haluaisin vain tietää, että olen ymmärtänyt asiat oikein.
1, Tarkoituksena tyhjentää kovalevy ja asentaa pelkästään Linux 6.10. Jos haluan joskus windowsin takaisin (jos kone tarvii myydä esim.) niin se onnistuu näin??
- Live cd:llä voi poistaa linuxin ja sen osiot.
- Asennan windowsin takaisin vaikka jollain ei niin laillisella asennus cd:llä
- Koneen mukana tulleella palautus cd:llä voi palauttaa windowsin takaisin.
Onnistuuko näin?
2. Koneena läppäri acer axpire 5024, prossu turion 64. Ehdin jo ladata ubuntu 6.06 desktop 64-bit live cd:n, mutta ymmärsin, että 32-bit olisi toimintavarmempi? Ja edgykin taitaisi olla parempi.?
3. Live cd toimi vain safe modessa. Se taitaa johtua näytönohjaimesta (Ati X700).? Eli asennuksen jälkeen on odotettavissa että X ei toimi heti. Jos asennuksen jälkeen tulee pelkkä musta ruutu, niin Ctrl+alt+fi niin pääsee sisään ja sit asentamaan Atin ajurit.? Kokeilen nyt ensin desktop cd:llä, muuta alternative cd:llä taitaa asennus toimia paremmin.?
4. Tulostimena Canon MP360 monitoimikone, jostain keskusteluista luin että samanlainen on jollain käytössä, mutta toimiiko varmasti? Olikohan jostain SANE:n sivuilta kun luin että skanneria ei tueta. Onko jollain omia kokemuksia toimiiko skanneri ja tulostin.? Ei haluaisi heti ostaa uutta tulostinta.
5. Linuxi taitaa käyttää tiedostojärjestelmänä näitä ext2, ext3.? Mitä eroa niillä on? Onko näillä kans tapana pirstoutua kuten fat ja ntfs? Asentaako Linux oletuksena yhden osion tai tarviiko niitä olla enemmän?
6. Pelkän Linuxin asennushan tyhjentää koko kovalevyn? näin ainakin ymmärsin. Eli ei voi jättää tiedostoja d osioon kuten windowsin uudelleenasennuksen kanssa? (on joutunut muuuutaman kerran asentamaan uudestaan
)
Näihin jos saisi tarkennusta, niin hyvä olisi.