Kirjoittaja Aihe: ADSL-modeemi-ongelma  (Luettu 2138 kertaa)

mobyduck

• Käyttäjä
    • Profiili
ADSL-modeemi-ongelma
« : 09.03.07 - klo:17.13 »
Vaihdoin ADSL-modeemin Telewell TW-EA501:een.  Internet-yhteyden käyttöönotto sujui suuremmitta ongelmitta.  Mutta sellainen omituisuus ilmaantui, että joka kerta koneen käynnistyksen jälkeen yhteys puuttuu.  Sen saa taas toimimaan kun menee verkkotyökaluihin, valitsee oikean verkkolaitteen, menee asetuksiin ja sanoo ok.  Mitään ei tarvitse muuttaa, mutta ilman tätä jumppaa ei toimi.  Mikäköhän tuossa voisi olla vikana?  Ja minneköhän nuo asetukset tallentuvat?  Jos pääsisi vertaamaan mikä tuon ok:n painalluksessa muuttuu...

kasleht

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: ADSL-modeemi-ongelma
« Vastaus #1 : 09.03.07 - klo:18.42 »
Miulla on kanssa samo ongelma, minun ADSL modeemi on TW- EA500. Minä joudun tekemään saman tempun mitä sinäkin teet. Lisäksi minulla on emossa 2 verkkokorttia integroituna, voisiko ongelma olla että minulla ainakin että se yrittää väärää korttia. Mistä sen saa lukittua että se käytää netin moudostukseen vain sitä toista.

mobyduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.03.07 - klo:19.04 »
Mielenkiintoista, minullakin on koneessa kaksi verkkokorttia (pci-väyläisiä) aikaisempien viritelmien jäljiltä.  Taidanpa ensin vain sanoa sille ylimääräiselle verkkoasetuksissa 'Poista käytöstä', ja jos ei auta, niin tuonhan voi fyysisestikin poistaa.  Tosin aiemmalla modeemilla ei tällaista ongelmaa ollut.  Silloin toinen kortti oli internet-yhteyttä varten ja toinen yhteyden jakoon lähiverkkoon.

kasleht

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.03.07 - klo:19.14 »
hupsista ei sillä olekaan väliä kumpi kortti on valittu kokeilin juuri ja kummallakin toimi yhtä hyvin. Kokeilut jatkuu...

mobyduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.07 - klo:20.45 »
Kokeilin poistaa käytöstä (ohjelmallisesti) ylimääräisen verkkokortin.  Yllättäen seuraavan käynnistyksen jälkeen yhteyttä ei enää saanut päälle kirveelläkään ja verkkoasetuksissa ei näkynyt tätä toista korttia enää ollenkaan.  Olisi luullut että se olisi ollut siellä disabloituna, ihan ei nämä Gnomen graafiset työkalut vakuuta..  No siihen auttoi kyllä jonkun conffaustiedoston editointi, olisiko ollut /etc/network/interfaces.  Mutta toimimaan yhteyden sain vasta kun vaihdoin verkkokortin asetuksiin DHCP:n tilalle kiinteän ip-osoitteen (192.168.0.100) ja yhdyskäytäväksi 192.168.0.254, joka on modeemin ip.  Tosin tämäkin viritys eilen illalla kerran tippui pois päältä, mutta näyttäisi kuitenkin pääsääntöisesti toimivan.  Olisi kyllä kiva ymmärtää näitä vähän paremminkin..