tiedättekö miten terminaalin(gnome-terminaalin tai konsolen) saa näyttämään vain ja ainoastaan nykyisen kansion, jossa ollaan(esim. "tyokansio:~$". Tällä hetkellä terminaalit näyttävät koko hakemistopolun, joka epäselkeyttää terminaalin käyttöä huomattavasti(esim. /roskaa/roskaa/roskaa/roskaa/roskaa/tyokansio/kayttaja@koneen-nimi:~$".
no, siis tuohan ei ole lainkaan teminaalin vaan shellin ominaisuus. ubuntussa ja aika monessa muussakin linuxissa oletusshell on
bash ja
bash lukee asetukset tilaneteen mukaan joko tiedostosta
~/.bashrc tai/ja
~/.bash_profile.
ubuntun
.bashrc:ssa näkyy olevan promptin valintaan sen mukaan mitä terminaaliemulaattori/virtuaaliterminaali ilmoittaa
TERM-muuttujan arvoksi. ubuntun terminaali kertoo olevansa
xterm ja sen mukaan em. tiedostosta valitaan promptiksi:
# If this is an xterm set the title to user@host:dir
case "$TERM" in
xterm*|rxvt*)
PROMPT_COMMAND='echo -ne "\033]0;${USER}@${HOSTNAME}: ${PWD/$HOME/~}\007"'
;;
jotta siis vaan sitten puukottamaan, vaikka näillä ohjeilla:
http://tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/henkilökohtaisesti kuitenkin pidän siitä, että promptissa lukee käyttä@koneen nimi koska minulla on useita etäyhteyksiä ja näen promptista helposti millä koneella olen. lisäksi minulla on root-terminaali auki ja näen siitä käteväsi, että en säädä mitään varallista pääkäyttäjän oikeuksin. se nimi vaan on helpompi nähdä kuin $ tai #.
hakemisto puolestaan... no, koko polun näkyminen kertoo yksiselitteisesti missä ollaan. voi olla aika merkityksellistä onko hakemistossa /usr/bin, /usr/local/bin vai ~/bin.
Lisäkysymyksenä kysyn vielä, miten taskbar :ssa majailevan tekstieditorin kuvakkeen tekstin saa näyttämään aukiolevan tiedoston nimen, esim "foo.txt"? Tällä hetkellä kaikissa auki olevissa ja taskbar :ssa näkyvissä tekstieditoreissa lukee esim. "emacs@koneen-nimi".
tuo taitaa olla jossain määrin editorikohtainen juttu, mutta komentorivieditorien kohdalla esim. gnome.-terminalin asetus
Dynamically-set title saattaa hyvinkin olla merkityksellinen.