Kirjoittaja Aihe: Fedora 7  (Luettu 2931 kertaa)

tmp

  • Vieras

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Fedora 7
« Vastaus #1 : 03.03.07 - klo:07.33 »
Mie olen tässä koekäytellyt tuon Test2:n livecd:tä, ja kyllä se ainakin minusta vaikuttaa aika hyvältä. Ubuntun tyyliin Fedoran voi ilmeisesti nykyään myös asentaa livecd:ltä, mutta sitä ei nyt onnistu kokeilla. Koneena on tämmöinen Fujitsu-Siemensin puolitoista vuotta vanha läppäri. Kaikki osat langatonta verkkoa lukuunottamatta näyttäisivät toimivan, mutta niinhän ne nykyään tekevät hyvinkin usealla distrolla. Mitään pahaa kaatuilua ei ole vastaan tullut, vaikka esim. Gnome on vielä betaversiona mukana.

Eniten uudistuksia Fedoran seiskaversiossa on itse projektin sisällä. Aikaisemmat Fedora Core- ja Fedora Extras -pakettivarastot on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi, aikaisemminhan niillä oli erilliset ja keskenään epäyhteensopivat infrastuktuurit. Lisäksi uutta tulevat olemaan nämä livecd:t, samoin kuin hieman uudella tavalla järjestetyt varsinaiset asennuslevyt.


Itse olen Fedora Core 6:a käyttänyt sen julkaisusta asti pääkoneeni ykköskäyttiksenä, ja hyvin tyytyväinen olen itse ollut. Seiskaversio vaikuttaisi oikein lupaavalta, saa taas uuden Gnomen ja sen mukana jo paljon parannuksia. Lisäksi uskoisin esim. virtualisointiominaisuuksien paranevan.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 7
« Vastaus #2 : 04.03.07 - klo:15.20 »
Mie olen tässä koekäytellyt tuon Test2:n livecd:tä, ja kyllä se ainakin minusta vaikuttaa aika hyvältä

Mitäs pidät uusista kuvakkeista ja teemasta? Kuvakkeet tosin vielä keskeneräiset.
http://www.phoronix.net/image.php?id=653&image=fedora_7t2_01_lrg

Toivottavasti vaihtavat nykyisen Clearlooks GTK teeman johonkin parempaan. Nyt se näyttää karulta muuten (mielestäni) kohtuullisen komeassa ympäristössä.

Itse olen Fedora Core 6:a käyttänyt sen julkaisusta asti pääkoneeni ykköskäyttiksenä, ja hyvin tyytyväinen olen itse ollut. Seiskaversio vaikuttaisi oikein lupaavalta, saa taas uuden Gnomen ja sen mukana jo paljon parannuksia. Lisäksi uskoisin esim. virtualisointiominaisuuksien paranevan.

YUM nopeutunut huomattavasti. Fedoran kehittäjän mukaan jäi vielä paljon optimoitavaa, joten nopeutta tulossa lisää tulevissakin julkaisuissa.

Virtualisointiominaisuuksista: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=656&num=1

Kaiken kaikkiaan olen todella vakuuttunut Fedora 7:sta. Itse toivoisin, että Fedora siirtyisi käyttämään ainoastaan täysin vapaita ohjelmia.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Fedora 7
« Vastaus #3 : 04.03.07 - klo:19.04 »
Mie olen tässä koekäytellyt tuon Test2:n livecd:tä, ja kyllä se ainakin minusta vaikuttaa aika hyvältä

Mitäs pidät uusista kuvakkeista ja teemasta? Kuvakkeet tosin vielä keskeneräiset.
http://www.phoronix.net/image.php?id=653&image=fedora_7t2_01_lrg

Toivottavasti vaihtavat nykyisen Clearlooks GTK teeman johonkin parempaan. Nyt se näyttää karulta muuten (mielestäni) kohtuullisen komeassa ympäristössä.

Aika hirveät kuvakkeet, verrattuna mihin tahansa.

GTK-clearlooks on ehkä rennoin gtk-teema mitä on, ja onhan ubuntulookskin lähes sama, scrollbareja lukuunottamatta.. en vaihtaisi jos minä noista päättäisin.

tmp

  • Vieras
Vs: Fedora 7
« Vastaus #4 : 04.03.07 - klo:23.09 »
Aika hirveät kuvakkeet, verrattuna mihin tahansa.

Suosin itse GNOME:n omia kuvakkeita, mutta omasta mielestäni uudet Fedoran kuvakkeet ovat ihan ok ja sopivat yleiseen teemaan. Kärsii kyllä samasta ongelmasta kuin lähes kaikki muutkin distrot, eli monia kuvakkeita ei ole ja tuloksena ikävä sekamelska. Tuossa screenshotissakin on ainakin kolmea eri kuvakelajia.

GTK-clearlooks on ehkä rennoin gtk-teema mitä on, ja onhan ubuntulookskin lähes sama, scrollbareja lukuunottamatta.. en vaihtaisi jos minä noista päättäisin.

Sopii mielestäni hyvin vaikkapa serveriin, mutta mielestäni ankea esimerkiksi Fedora 7:n taustakuvan ja uusien kuvakkeiden kanssa. Ovat kyllä tekemässä uutta teemaa, mutta saa nähdä tuleeko vielä seiskaan. Moottorina käsittääkseni (ja toivottavasti) Murrine, mikä benchmarkeissa ollut myös nopein (Cairo 1.2.x).

Yksi asia mikä miellyttää Fedorassa, että se pidetään aika pitkään tuoreena. Ei päivitetä pelkästään tietoturvaa, vaan myös uusiin versioihin. Toki kaikki eivät siitä pidä, mutta itse olen tyytyväinen. Ovat myös kovia kehittämään uusia ominaisuuksia (SELinux, Xen, yms.), joita pääsee Fedorassa ajoissa kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 04.03.07 - klo:23.16 kirjoittanut tmp »