Kirjoittaja Aihe: HomePNA-verkkoyhteyden asennus [kysytty]  (Luettu 61350 kertaa)

Samisyke

  • Vieras
HomePNA-verkkoyhteyden asennus [kysytty]
« : 04.08.05 - klo:22.31 »
Ok, tämä on vähän newbie-kamaa (eli ylläpitäjät poistakoon, jos näkevät ohjeen turhaksi), mutta itselleni tuotti jonkin asteista tuskaa saada Soneran HomePNA-tyyppinen kiinteistöliittymä toimimaan Ubuntu-linuksissa. Tuolta englannin kielisten foorumeiden seasta sitten löysin vanhalle Ubuntu-versiolle suunnatut (mutta tämän 5.04:nkin kanssa toimivat) ohjeet.

HomePNA korttini näyttää Windowsin laitehallinnassa seuraavalta: AMD PCnet-Home Based Network Adapter (generic).

Asennusohjelma ei tietenkään löydä mitään yhteyksiä, joten kannattaa ohittaa verkkoyhteyden virittäminen siinä vaiheessa. Ubuntun asennuksen jälkeen:

1) Editoi tiedostoa /etc/modules superuserina lisäten sen loppuun seuraavat rivit (ja tallenna):
     
Koodia: [Valitse]
eth0 homepna=1
pcnet32 homepna=1

2) Komenna superuserina komentotulkissa:
     
Koodia: [Valitse]
modprobe pcnet32 pcnet32_homepna=1
ja
     
Koodia: [Valitse]
depmod -a
3) Uudelleenkäynnistä linux

4) Komenna komentotulkissa 
     
Koodia: [Valitse]
pppoeconf
jolloin yhteydenluomisohjelma käynnistyy. Oletusvalinnat tuntuivat toimivan kaikissa kohdissa (paitsi tietenkin tunnus ja salasana täytyi asettaa oikein).

Internet-yhteyden pitäisi nyt toimia... (statuksen näkee plog-komennolla)

Ehkäpä tähän threadiin voisivat muutkin kirjoitella ratkaisuja HomaPNA-ongelmiin eri liittymätyyppien ja konfiguraatioiden tapauksissa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.08 - klo:13.33 kirjoittanut Kari Argillander »

ruben

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #1 : 14.08.05 - klo:00.04 »
kiitti hyvistä ohjeista mutta mä oon linux puolla aivan aloittelija enkä löydä näitä etc/mod... juttuja.voisitko neuvoa saman step by step. ongelma on aivan sama mutta en ymmärrä näitä linux asetuksia,käytetty pelkkää wintoosaa

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #2 : 14.08.05 - klo:00.27 »
kiitti hyvistä ohjeista mutta mä oon linux puolla aivan aloittelija enkä löydä näitä etc/mod... juttuja.voisitko neuvoa saman step by step. ongelma on aivan sama mutta en ymmärrä näitä linux asetuksia,käytetty pelkkää wintoosaa
Millaista informaatiota tarvitset tästä aiheesta?

juhis1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #3 : 17.08.05 - klo:21.53 »
Sama ongelma itsellänikin. Kaipaisin myös hieman tarkempia ohjeita. Esimerkiksi, että mistä pääsen muokkaamaan tuota modules- tiedostoa?  Olen hieman pihalla. Elikkä Step By Step(askel askeleelta)- tyyppinen ohje.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #4 : 17.08.05 - klo:22.08 »
Sama ongelma itsellänikin. Kaipaisin myös hieman tarkempia ohjeita.

tuo oli aika step-by-step, mutta tarkennetaan.

Esimerkiksi, että mistä pääsen muokkaamaan tuota modules- tiedostoa?

sen voi avata haluamallaan tekstieditorilla. sinä haluat ehkä avata sen vaikkapa geditillä, joten komenna terminaali-ikkunassa:
Koodia: [Valitse]
$ sudo gedit /etc/modules
loppu on kuin notepadia käyttäisi.

siinähän tuo sitten olikin. super userin oikeuksin tarkoittaa , että kirjoitat komentorivin alkuun tuon sudo -sanan tai avaat gnomen valikosta root-terminalin tai hankit itsellesi rootin (== pääkäyttäjän, super userin) oikeudet terminaali-istuntoon jollain muulla tavalla.
Janne

ruben

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #5 : 19.08.05 - klo:21.14 »
mä oon ilmeisesti liian tyhmä mutta ei se mitään!
yritin tehdä ohj. mukaan,kaikki ok kunnes kysyttiin salasanaa jota ei ole olemassakaan?
mitä tein väärin vai teinkö mitään oikein?
asensin koko systeemin uusiksi eikä siellä ollut mitään rootin salasasana
tunnusta.
osaisko joku neuvoa mitä tarvii tehdä kansanomaisesti.
ei niin et mee kirjastoon tai lue ohjeet (englanniksi).

i

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #6 : 19.08.05 - klo:23.50 »
mä oon ilmeisesti liian tyhmä mutta ei se mitään!
yritin tehdä ohj. mukaan,kaikki ok kunnes kysyttiin salasanaa jota ei ole olemassakaan?
mitä tein väärin vai teinkö mitään oikein?
asensin koko systeemin uusiksi eikä siellä ollut mitään rootin salasasana
tunnusta.
osaisko joku neuvoa mitä tarvii tehdä kansanomaisesti.
ei niin et mee kirjastoon tai lue ohjeet (englanniksi).

i
syötä tuohon kysymykseen oma salasanasi.

jaippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #7 : 20.08.05 - klo:18.13 »
ohjeet olivat hyvät ja nettikin toimii  :) nyt on vain ongelmana palomuuri ja yhteyden jakaminen muille koneille. firestarter on asennettu, mutta kun sen yrittää pistää päälle tulee ilmoitus:
Failed to start the firewall.
The device ppp0 is not ready.

Olen kokeillut valita asetuksista internetyhteydeksi myös kyseisen verkkokortin (eth0), mutta sekään ei ole "valmis". Eli mitenkäs tuo palomuuri saadaan toimintaan ja netti jaettua toisellekkin koneelle?

ruben

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #8 : 27.08.05 - klo:18.45 »
no nyt netti toimii lopultakin!!  kiitti ohjeista vaikka kestikin omaksua nää linux komennot.
nyt pitää alkaa harjottelee ohjelmien asennusta jos vaikka tulis taas avun tarvetta.

aina ei voi onnistua,ainakaan ekalla kerralla!

hess

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #9 : 28.08.05 - klo:22.11 »
Kiitän ja kumarran oikein syvään ohjeista :)

carbaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #10 : 30.09.05 - klo:17.29 »
Asensin juuri Kubuntun uusimman 5.10 version (en ole ennen linuxia omalle koneelle asentanut). Asennus vaiheessa homepna -korttini tunnistettiin, mutta silti netti ei toimi. Olen yritänyt edellä mainittuja toimenpiteitä, mutta ei ole auttanut. Homma tyssää tohon pppoeconf kohtaan, kun se ei löydä mitään.

Windowsin laitehallinnassa korttini näyttää samalta: AMD PCnet-Home Based Network Adapter (generic).

Asun opiskelijakämpässä ja käytössä on kiinteä ip ja muut verkkoasetukset, jotka olen asettanut oikeiksi jo asennusvaiheessa. (ja myöhemmin vielä ifconfig ja route add default gw -käskyillä).Kone kyllä tunnistaa homepna kortin eth1 portiksi.

Eli mitäs temppuja teräviä tässä pitäisi tehdä, että netti lähtis toimimaan?

villejuho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
  • Sorsa?
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #11 : 03.10.05 - klo:16.48 »
meneekö usb homepna "modeemin" asennus edellä mainitulla tavalla?

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #12 : 04.10.05 - klo:10.50 »

Eli mitäs temppuja teräviä tässä pitäisi tehdä, että netti lähtis toimimaan?

Kokeile vaikka firefoxilla yhdistää verkkoon. Jos selain yrittää hakea verkosta jotain, mutta siinä kestää kaun ja data ei kuitenkaan kulje, saattaa vika olla reitittimessä. Omalla kotillani pystyn toteamaan myös link valon palamisesta tunnistaako kone verkon. Datan siirtyminen näkyy act valosta.

carbaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #13 : 12.10.05 - klo:16.50 »
Link valo syttyy windowsia käynnistettäessä ja netti toimii hyvin.

Sen sijaan linuxia käytettäessä link -valo pysyy pimeenä. Act -valo vilkkuu silloin tällöin ilmeisesti lähetysyritysten takia. Selain yrittää tosiaan jonkin aikaa etsiä sivua, mutta ilmottaa sitten lopulta, että sivua ei löydy.

Mikäköhän mahtaa olla syynä, että windowsissa data kulkee, mutta linuxissa ei. Voiko vika tosiaan olla reitittimessä?
(kuten aijemmin mainitsin olen tehnyt kaikki täällä neuvotut temput ilman tulosta)

Kengu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #14 : 14.10.05 - klo:13.36 »
Noilla alussa olevilla ohjeilla sain itse aikoinaan koneen verkkoon ilman mitään ongelmia. Nyt kun päivitin hoaryn breezyyn, verkko lakkasi toimimasta. Vanhalla kernelillä verkko toimii vieläkin mutta uudella ei, joten ongelma löytynee jostain kernelin suunnalta. Oma asiantuntemukseni ei kuitenkaan tämän pitemmälle riitä.  :-\

ruben

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #15 : 21.10.05 - klo:20.33 »
mulla kävi aivan samoin paitsi että en saanut breesyä ladattua apt- getin avulla niinpä menin xp:n puolelle ja latasin imagen sieltä
ja tein puhtaan asennuksen.
sen jälkeen tein kaikki edellämainittujen ohjeiden mukaan mutta mikään ei auttanut
oli pakko palata takaisin hoaryyn ja siinä taas netti pelaa.
elikkä mitä tarvis tehdä jotta vois ottaa uuden version käyttöön?
vanha kerneli breezyyn?
mutta miten?

marajuhani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #16 : 23.10.05 - klo:13.53 »
Ok, tämä on vähän newbie-kamaa (eli ylläpitäjät poistakoon, jos näkevät ohjeen turhaksi), mutta itselleni tuotti jonkin asteista tuskaa saada Soneran HomePNA-tyyppinen kiinteistöliittymä toimimaan Ubuntu-linuksissa. Tuolta englannin kielisten foorumeiden seasta sitten löysin vanhalle Ubuntu-versiolle suunnatut (mutta tämän 5.04:nkin kanssa toimivat) ohjeet.

HomePNA korttini näyttää Windowsin laitehallinnassa seuraavalta: AMD PCnet-Home Based Network Adapter (generic).

Asennusohjelma ei tietenkään löydä mitään yhteyksiä, joten kannattaa ohittaa verkkoyhteyden virittäminen siinä vaiheessa. Ubuntun asennuksen jälkeen:

1) Editoi tiedostoa /etc/modules superuserina lisäten sen loppuun seuraavat rivit (ja tallenna):
     
Koodia: [Valitse]
eth0 homepna=1
pcnet32 homepna=1

2) Komenna superuserina komentotulkissa:
     
Koodia: [Valitse]
modprobe pcnet32 pcnet32_homepna=1
ja
     
Koodia: [Valitse]
depmod -a
3) Uudelleenkäynnistä linux

4) Komenna komentotulkissa 
     
Koodia: [Valitse]
pppoeconf
jolloin yhteydenluomisohjelma käynnistyy. Oletusvalinnat tuntuivat toimivan kaikissa kohdissa (paitsi tietenkin tunnus ja salasana täytyi asettaa oikein).

Internet-yhteyden pitäisi nyt toimia... (statuksen näkee plog-komennolla)

Ehkäpä tähän threadiin voisivat muutkin kirjoitella ratkaisuja HomaPNA-ongelmiin eri liittymätyyppien ja konfiguraatioiden tapauksissa.



Tämä ei toimi Breezyssä, olen yrittänyt monta kertaa. Onko kellään tietoa, miten Homepna:n saa breezyssä toimimaan?

ufo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #17 : 31.10.05 - klo:20.27 »
Tämä minun ratkaisu ei taida olla ihan taiteen sääntöjen mukainen, mutta toimii.
Minä muokkasin /etc/init.d/networking tiedostoa, jolla verkko käynnistyksen aikana ajetaan ylös.
Tosin tämä ei ratkaise sitä ongelmaa, että miten saada pcnet32 moduli käynnistymään bootatessa optiolla homepna=1. Tässä moduli poistetaan ja asennetaan uudelleen tuolla optiolla. Eli pcnet32 moduli ladataan käynnistyksen yhteydessä kaksi kertaa.
Lisäksi olisi ehkä fiksumpi ratkaisu tehdä erillinen skripti jolla temppu tehtäisiin ja ajattaa se ennen networking skriptiä.
Tässä kuitenkin minun tekemäni lisäykset /etc/init.d/networking tiedostoon:

<snip>
case "$1" in
    start)
        doopt spoofprotect yes
        doopt syncookies no
        doopt ip_forward no
        # lisätty nämä rivit pcnet32 modulin uudelleenlataamiseksi optiolla
        log_begin_msg "Uudelleenladataan pcnet32 moduli..."
        modprobe -rv pcnet32
        modprobe -v pcnet32 homepna=1

        log_begin_msg "Configuring network interfaces..."
        type usplash_write >/dev/null 2>/dev/null && usplash_write "TIMEOUT 120" || true
<snip>

eli lisäsin punaisella merkityt 4 riviä.
Olisi mukava, jos muutkin laittaisivat tulemaan omia ratkaisujaan tähän ongelmaan ja kommentteja/parannusehdotuksia tähän ratkaisuun.

clb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #18 : 10.11.05 - klo:12.00 »
Joo itselläni on samanlainen ongelma eli miten säätää käynnistykseen pcnet32 latautumaan asetuksella homepna=1.
Breezyssä ei toimi vaikka säätää /etc/modulesiin
Koodia: [Valitse]
eth0 homepna=1        ## miksi tälle moduulille edes pitäisi välittää homepna=1? en ole itse ainakaan tarvinnut
pcnet32 homepna=1

Nähtävästi ei toimi siksi koska nämä moduulit on jo ehditty asentaa... Väliaikaisratkaisuna tein itselleni työpöydälle skriptin netstart.sh, jossa:

Koodia: [Valitse]
sudo modprobe -r pcnet32
sudo modprobe pcnet32 homepna=1

tätä sitten tuplaklikkaan koneen käynnistyttyä. Pitää varmaan kopioida tuo /etc/init.d/ :n alle ettei tarvi joka kerta itse säätää.

Tähän liittyvä toinen ongelma, miten saan käynnistyksen yhteydessä tapahtuvan automaattisen ajanpäivityksen pois päältä?
Nyt kun käynnistyksessä verkkokortti ei lataudu oikein niin bootti jumittuu Updating time from ntp.ubuntulinux.org -riville (josta pääsee kyllä painamalla ctrl-c) Mistä filusta tämän mahdollisesti saa disabloitua?

ufo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: HomePNA-verkkoyhteyden asennus
« Vastaus #19 : 10.11.05 - klo:18.20 »
> Tähän liittyvä toinen ongelma, miten saan käynnistyksen yhteydessä tapahtuvan automaattisen ajanpäivityksen pois päältä?
> Nyt kun käynnistyksessä verkkokortti ei lataudu oikein niin bootti jumittuu Updating time from ntp.ubuntulinux.org -riville (josta pääsee kyllä painamalla ctrl-c) Mistä filusta tämän
> mahdollisesti saa disabloitua?

Yksi tapa lopettaa tuo kellon synkronointi on poistaa ntpdate paketti.
Toinen tapa on
update-rc.d -f ntpdate remove
Englanninkielisellä forumilla on esitelty myös muunmoisia konsteja esimerkiksi tämmöisessä viestiketjussa
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=85202&highlight=ntpdate
« Viimeksi muokattu: 10.11.05 - klo:18.35 kirjoittanut ufo »