Kirjoittaja Aihe: Ubuntun äänijärjestelmä  (Luettu 2671 kertaa)

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Ubuntun äänijärjestelmä
« : 23.02.07 - klo:11.47 »

Osaisiko joku hieman selventää onko Ubuntun äänisysteemi jotenkin erilainen kuin muiden distrojen? Ongelma on noussut esiin BLenderin äänien kanssa. Kovin monella tuntuu olevan ongelmia juuri Ubuntun kanssa ongelmia äänien ulos saamisessa.

Ilmeisesti Blenderin kohdalla ongelmaa pahentaa se, että siinä on 2 äänisysteemiä, toinen pelimoottorille ja toinen videoeditorille.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntun äänijärjestelmä
« Vastaus #1 : 23.02.07 - klo:18.57 »
Osaisiko joku hieman selventää onko Ubuntun äänisysteemi jotenkin erilainen kuin muiden distrojen? Ongelma on noussut esiin BLenderin äänien kanssa. Kovin monella tuntuu olevan ongelmia juuri Ubuntun kanssa ongelmia äänien ulos saamisessa.

hmmm... liittyykö tämä oikeasti ohjelmoitiin?

ubuntu käyttää alsaa- koska se on ainoa mitä linuxissa on nykyään järkevästi tarjolla. sama koskee kaikkia muitakin distroja. tosin sen voi konffata usealla eri tavalla ja kyse voi tässäkin tapauksessa olla juurikin siitä missä ja kuka kaikki samanaikaiset äänen miksaa kuulumaan yhtä aikaa.
Janne

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Ubuntun äänijärjestelmä (SDL)
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:11.39 »


hmmm... liittyykö tämä oikeasti ohjelmoitiin?


Kysymyskin oli vähän huono, anteeksi se. No ainakin liittyy ohjelmien kääntämiseen...

Erityisesti SDL tuntuu olevan ongelma. Itse käännetyn BLenderin äänet saa toimimaan, kun exporttaa seuraavan :
Koodia: [Valitse]
export SDL_AUDIODRIVER=esd
Eli ilmeisesti oletuksena SDL käyttää alsaa, joka Blenderin kohdalla ei sitten toimi? Tuota exporttausta ehdotetaan ratkaisuksi moneen ääniongelmaan. Onko se SDL:n ongelma, sen konffauksen ongelma (Ubuntu) vai SDL:ää käyttävän ohjelman ongelma?

Eikö SDL:n käytön pitäisi juuri "vapauttaa" ohjelman tekijän tietämästä äänijärjestelmän yksityiskohtia?
 

EI voi mitään, Linuxin audio on minulle suuri mysteeri.  ???
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntun äänijärjestelmä (SDL)
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:12.09 »
Kysymyskin oli vähän huono, anteeksi se. No ainakin liittyy ohjelmien kääntämiseen...

no, nyt minä sitten liikunkin heikoilla jäillä, koska en ole koskaan koodannut mitään ääneen liittyvää (ja kun senkin aika tulee, niin käytössä on luultavasti gstreamer).

Erityisesti SDL tuntuu olevan ongelma. Itse käännetyn BLenderin äänet saa toimimaan, kun exporttaa seuraavan :
Koodia: [Valitse]
export SDL_AUDIODRIVER=esd
Eli ilmeisesti oletuksena SDL käyttää alsaa, joka Blenderin kohdalla ei sitten toimi? Tuota exporttausta ehdotetaan ratkaisuksi moneen ääniongelmaan. Onko se SDL:n ongelma, sen konffauksen ongelma (Ubuntu) vai SDL:ää käyttävän ohjelman ongelma?

no niin, nyt sitten päästiin asiaan...
ongelma voi toki edelleen olla alsan konffauksessa. jos äänikortti ei osaa itsessään hoitaa miksausta, alsaa ei ole konffattu miksaamaan ääniä itse ja esd varaa äänilaitteen, niin ei alsa-softasta mitään kuulu. itse olen tarkoituksella pyrkinyt olemaan käyttämättä esd:tä minkään softan kanssa.

tosin ainakin aiemmin SDL:llä oli joku ihme bugi tuossa äänipuolella. musitaakseni joku iD:n pelin tiimoilta siitä ohjeistettiinkin. näköjään quake4:n, siellä oli tällaista:
Lainaus
Some Debian and Debian-based distributions ( like Ubuntu ) are crashing during startup. It appears this is caused by the SDL packages selection. You need to install libsdl1.2debian-alsa or libsdl1.2debian-oss instead of libsdl1.2debian-all.

mutta tuo ei ole enää ajankohtainen quaken kanssakaan, joten olettaisin, että vika oli enemmän quakessa.

Eikö SDL:n käytön pitäisi juuri "vapauttaa" ohjelman tekijän tietämästä äänijärjestelmän yksityiskohtia?
 

no, onhan se juu tietynlainen wrapperi tuolle äänisysteemille ja sillä on useita backendejä joten kyllä. silloin tarvitset tietoosi vain SDL:n äänisysteemien yksityiskohdat ;)
Janne