Kirjoittaja Aihe: Wlan ongelma: Fujitsu-Siemens D1845 ja Intersil Corporation ISL3886 [ratkaistu]  (Luettu 3389 kertaa)

mauge99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Näitä Wlan-aiheita taitaa olla jo aika paljon, mutta tässä on nyt oma ongelmani:

käyttiksenä on Kubuntu 6.10 ja se on Fujitsu-Siemens D1845-läppärissä, Wlan-kortti on merkiltään Intersil Corporation ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow] (rev 01)

Olen saanut koneen löytämään wlan-verkkoja, mutta yhdistäminen salattuun tai salaamattomaankaan verkkoon ei onnistu.

Yritin näiden ohjeiden mukaan toimia: (kone on eri, mutta wlan-kortti on sama) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=332857

Tuon linkin ohjeen kohdassa kaksi annetaan komento "sudo modprobe -r islsm_pci". Tämä siis ilmeisesti poistaa väärän ajurin. Kohdassa kuusi sitten komennossa "iwconfig wlan0", homma menee metsään. Sellaista interfacea kuin wlan0 ei ole iwconfigin listassa ollenkaan, ennen tuota edellä mainittua kohdan 2 komentoa, langaton yhteys näkyy iwconfigilla eth2:na, komennon jälkeen koko eth2 katoaa iwconfigin listasta ja iwconfig-komento tulostaa:

--------------------------------------------------------
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

sit0      no wireless extensions.
---------------------------------------------------------

Tuolla linkissä lukee näin: "Check the driver and the interface. Important! wlan0 is the correct interface for NdisWrapper." Mites jos sellaista ei ole koko listassa missään vaiheessa?

Eli eli... osaisiko joku antaa jotain neuvoja tämän suhteen? Olen nyt kohta pari viikkoa tuskaillu tämän wlanin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.07 - klo:18.10 kirjoittanut Petri Järvisalo »

jniiranen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Wlan
« Vastaus #1 : 20.02.07 - klo:23.33 »
Mulla on sama wlan kortti FujitsuSiemens Amilo L1300.. (Dapper 6.06) toimii..  :)
tuosta wlan0 näkymättömyydestä ei kannata välittää.. ei näy mullakaan..
mulla näkyy eth1 wlan kortti...
Oletko tehnyt kaikki ohjeen mukaan?

Poista ajuri:
sudo ndiswrapper -e prisma00

ja tee alusta uudestaan..
ennen kun menet kohtaan 10. sammuta ehdottomasti valikon kautta (sammuta) tietokone
tän jälkeen pitäs toimia..  :)
Jouduin itsekin tekemään monta kertaa kun tuli näppi virhe ja ei menny täysin ohjeen mukaa..
Jos ei toimi voit laittaa listaukset näistä:
/etc/modprobe.d/blacklist
/etc/modules
/etc/network/interfaces

voi olla että joudut käynnistyksen jälkeen laittaan wlanin päälle: järjestelmä -> ylläpito -> verkkoasetukset  ::) en muista tarkaan miten kävi..
« Viimeksi muokattu: 20.02.07 - klo:23.36 kirjoittanut jniiranen »

mauge99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Wlan
« Vastaus #2 : 26.02.07 - klo:00.43 »
Sain nyt viikonloppuna Wlanin sitten toimimaan :) seurasin noita ohjeita välittämättä siitä wlan0-jutusta ollenkaan. Nyt Wlan näkyy mulla myös eth1:nä. Wep-salauksen kanssa yhteys ei toimi ollenkaan, pitää sen kanssa vielä säätää. Nyt KNetworkManager ei löydä langattomia verkkoja ollenkaan, Wireless Assistant löytää nyt verkot. Langallinen yhteys näkyy kuitenkin KNetworkManagerissa.

Mulla on nyt siis silleen, että Wlan on salaamaton, mutta SSID broadcast on offina. Eli verkko ei mainosta nimeään. Kuinka kannattava viritys tuo sitten on, ainakaan windows xp ei löydä verkkoa ollenkaan, tämä kubuntu löytää sen "<<hidden>>"-nimisenä. Eli jotkut satunnaiset windows käyttäjät ei tässä lähistöllä sitä näe. Kait se tollasenaankin on ihan "turvallinen". Pitää se WEP saada nyt toimimaan kuitenkin tässä lähipäivinä.

jniiranen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Wlan
« Vastaus #3 : 28.02.07 - klo:02.31 »
Kyllä wep toimii..  :) Todennäköisesti sulla ei ole avamen tyyppi oikein.. Jos wep avain on tekstiä (64bit =5 kirjainta, 128bit =10 kirjainta) pitää valita "tekstiä (ascii)".. ja jos heksadesimaalia niin heksadesimaali...
Niin ja joissain modeemeissa voi olla että ei toimi ääkkösillä...
Edit: Itse en pitäisi kovinkaan turvallisena wlania jos ei salausta olisi päällä vaikka verkon nimi olisikin piilotettu..
« Viimeksi muokattu: 28.02.07 - klo:02.35 kirjoittanut jniiranen »