Meitä on moneen junaan. Tämä on Widsets-sivustolta luurista joskus luettu ja laitoin talteen kun oli niin hyvä.
Teknistä tukea “for dummies”
Ihan pakko kertoa paras juttu johon olen törmännyt työskennellessäni teknisenä tukena eräälle tekstinkäsittelyohjelmalle Isossa Britanniassa. Tämä aspa on jäänyt elämään legendana - luonnollisesti sai tietenkin potkut tämän keissin jälkeen... Asiakas soittaa helpdeskiin: Aspa: “Ridge Hall W****** Helpdesk, kuinka voin auttaa?” Cust: “Minulla on ongelma W***** ohjelman kanssa.” Aspa: “Ja minkähänlaista ongelmaa??” Cust: “Kirjoittelin tuossa ja yhtäkkiä kaikki vaan meni pois.” Aspa: “Meni pois?” Cust: “Katosi.” Aspa: “Ok, ja mitä näet screenillä nyt?” Cust: “En mitään.” Aspa: “Et mitään?” Cust: “Pelkkää tyhjää, ei hyväksy mitään mitä minä kirjoitan.” Aspa: “Onko W***** vielä auki?” Cust: “Mistä sen tietää?” (tämä pakko kirjoittaa englanniksi, ei voi kääntää: ) Aspa: “Can you see the C: prompt on the screen??” Cust: “What’s a sea-prompt?” Aspa: “Juu unohdetaan se, voitko liikuttaa kursoria näytöllä?” Cust: “Ei ole mitään kursoria! Juurihan minä sanoin että se ei hyväksy mitään mitä kirjoitan!!” Aspa: “Onko monitorissa virtavalo päällä?” Cust: “Mikä on monitori?!” Aspa: “Se systeemi joka näyttää telkkarilta. Onko siinä pieni valo joka kertoo, että monitori — eli näyttö — on päällä?” Cust: “En tiedä.” Aspa: “Okei, näetkö meneekö monitoriin virtapiuha?” Cust: “Juu, luulisin.” Aspa: “Eli kun näit sen yhden piuhan, oliko monitorissa kiinni yksi vai kaksi piuhaa?” Cust: “En tiedä.” Aspa: “No siellä pitäisi olla kaksi. Nyt teidän pitää katsoa onko siellä kaksi piuhaa kiinni.” Cust: “Joo, on täällä kaksi.” Aspa: “Hyvä, nyt seuraatte toista piuhaa ja katsotte, että se on hyvin kiinni tietokoneessa.” Cust: “En yletä.” Aspa: “No näetkö sitä piuhaa?” Cust: “En.” Aspa: “Vaikka nouset ylös ja nojaat pöytään ja kurotat tietokoneen taakse?” Cust: “Ei kyse ole siitä, täällä on liian pimeää!” Aspa: “Pimeää?” Cust: “Juujuu, ainoa valo on ikkunan valo, koko toimistosta on valot pois!” Aspa: “No voitko laittaa valot päälle?” Cust: “En.” Aspa: “Miksi???” Cust: “Sähkökatkoksen takia!” Aspa: “Justiinsa. Okei no nyt selvenee. Onko teillä vielä tietokoneen alkuperäiset pakkauslaatikot tallella?” Cust: “On, minä säästän ne aina. Ne ovat tuolla kaapissa.” Aspa: “Hyvä, ota laatikot ja pakkaa tietokone varovasti takaisin laatikkoon ja toimita se takaisin ostopaikkaan.” Cust: “Oi, onko tämä niin paha juttu?” Aspa: “Pelkäänpä että on.” Cust: “No niin taitaa olla, mitä minä sanon niille?” Aspa: “Sanot että oot niin v*tun tyhmä ettet voi omistaa tietokonetta!!” Todella, tämä kuulostaa joltain sketsiltä mutta ollaan kaikki kuultu tämä puhelu. Britit ovat todella tyhmiä välillä, ehkä se vaan johtuu siitä, että täällä on niin paljon ihmisiä -> joukossa on enemmän silloin tyhmiäkin. Pelottavan yleinen vastaus on ” en yletä ” kun pyydetään tsekkaamaan piuhoja. Se on pakko sanoa kyllä, että harvaa häiritsee se, että heitä palvelee ulkomaalainen ja vieläpä nainen! Tietysti on niitäkin jotka heti alkuun sanovat : “Okei saanko puhua jollekin TEKNISELLE?”. Siihen vastataan että “joo, se olen minä”. T:Miss Tech.
Read the full story from
http://www.aasiakas.net/index.php/2008/teknista-tukea-for-dummies/