Mielestäni ajatus on hyvä! HIenoa olisi jos COSS tukisi tällaista projektia, sen kerrannaisvaikutukset olisivat epäilemättä melko suuret. Projekti ei varsinaisesti paranna avoimen koodin ohjelmia mutta taatusti auttaisi Linuxin/Ubuntun leviämistä kun aloittelijoilla olisikin kunnon opasmateriaali käytettävissä. Luulisi että myös yritysten kynnys siirtyä madaltuisi kun olisi selkeä opas jota printtaa/painaa käsikirjaksi Ubuntun kylkeen. Paperiversio on siis hyvä juttu: sen lukeminen on monelle kuitenkin helpompaa kuin digiversion. En tosin itse haluaisi sources.listiä lähteä kirjoittelemaan käsin koneelle
(mistäpä tuli mieleen että ehkä olisi paperiversiossa viitata aina wikikirjaan että sieltä löytyy ajantasainen versio esim. sources.lististä mutta tässä esimerkki siitä miltä se näyttää)
MIelestäni Voikko oli/on myös projektina sellainen jonka tukeminen helpottaa siirtymistä Linuxiin: hyvä oikoluku on tärkä juttu monelle ja - no, lisäksi Voikko on avoin. Sekä Voikko että Wikikirja siis helpottavat siirtymistä Linuxiin.
Mutta itse suunnitelmaan:
KDE-version tekeminen erillään on myös hyvä juttu: tärkeintä on että ihminen käyttää sitä desktoppia mille saa helpoiten apua: Koska itse tykkään KDE:sta enemmän, suosittelen sitä myös läheisille sillä en osaisi juurikaan opastaa Gnomen käytössä. Hyvä opaskirja vapauttaa vähän tästäkin.
Aikataulu näyttää ihan hyvältä. Peruskäyttö uutena lukuna varmasti vie paljon aikaa.
Loppuviilaus tunnetusti on myös erittäin työlästä kun haluaisi vielä tuota, ja tuota muokata.
Itselleni (ja myös mihin eniten viittaan) tärkein pätkä on ohjelmien asentaminen ja pakettienhallinta. Siirtyjille se on yleensä se missä mennään isoiten pieleen: luvusta löytyy myös toimiva sources.list jolla saa jotain ongelmia kierrettyä.
Tärkeää mielestäni olisi saada mukaan WLAN-asennus (ongelmana tosin se, ettei kahta samanlaista asennusta oikein tahdo löytyä.. Piirejä on broadcommilta, Inteliltä, Zyxeliltä jne.. ). Mutta ehkäpä jos Intelin ja ndiswrapperin pystyisi opastamaan niin sillä kattaa jo aika paljon, ja perään linkkejä joihinkin kataloogeihin mistä löytyy muille ohjeita..
Hyvä on että tuossa huomioidaan yleisesti toisesta käyttöjärjestelmästä siirtyvät eikä pelkästään Windowsista. Muualta (kuin Windowsista) siirtyjiä on ilmeisesti aika vähän mutta ei heitäkään pois pidä sulkea ja lienee kaikille OK että Ubuntun ohjelmia esitellessä esimerkkiohjelmina käytetään Windows-puolen ohjelmia, ne lienevät kuitenkin tunnetuimpia.
Tuli mieleen että otsikot tosiaan pitäisi olla sellaiset että 'tyhmäkin' tajuaa mistä luvusta löytyy joku juttu mitä ettii.. Hakemistosta tietty tarkemmin mut otsikoinnin tarkoitus on kuvata sisältöä ja koska aloittelijajuttua ollaan tekemässä, pitäisi otsikot olla myös 'palikkaa'. Melkein tyyliin 'Miten saan lisää ohjelmia' tai 'miten lisään käyttäjiä' ja 'miten säädän näyttöä' ja 'käynnistyvalikko' (grub). Esim. otsikko 'komentorivin käyttö' ei kerro aloittelijalle yhtään mitään - ellei ole lukenut lukua ja tiedä mikä komentorivi on..
Tämmöistä alkuun. Mun mielestä ajatus projektista on hyvä! Mitä muut on mieltä?
r