Eli kuten otsikossa seisoo, kaipaisin hieman lisätietoa asiasta. Tiedän kyllä, että esim. blender toimii kyllä linukalla, mutta mitä muita (mielellään ilmaisia) vaihtoehtoja on?
Itse olen käyttänyt enimmäkseen 3DS Maxia, josta on muodostunut se tietynlainen suosikki, johon on päässyt juurtumaan. Nythän on kuitenkin niin, ettei autodeskillä tueta vapaan lähdekoodin periaatteita, ja Maxin linuxversio jäänee haaveeksi. Nyt kun olen uutta konetta hankkimassa, tulisi löytää jokin vaihtoehtoinen sovellus, jonka käytön oppisi nopeasti, ja joka kykenisi seuraavaan:
-yli 2 miljoonan polygonin mallien renderöinnit kaatuilematta (toki tuo riippuu koneestakin, mutta kuitenkin ohjelman tulee osata hallita muistin käyttöä)
-Runsas valikoima animaatiotyökaluja (esim Maxin reactoria vastaava)
-Monipuolinen materiaalieditori (ensisilmäyksellä esim. Blenderin vastaava näyttää aika tönköltä)
-Efektigeneraattoreita (esim. Maxissa videopost, athmospherics, jne...)
-Ja tietenkin viimoisena tuo edellämainittu linux-tuki, ilmaisuus on vaan plussaa.
Koen olevani esim. 3Ds Maxissa niin pitkällä, että ohjelman vaihtaminen tuntuu jo hankalata. Näin on kuitenkin tehtävä, sillä en aio millään muotoa sortua Vistan käyttäjäksi. Käyttiksen ei kuulu imeä kaikkia mehuja tietokoneesta eikä käyttäjän lompakosta vaan joittenkin turhien multimediaominaisuuksien takia
Olen kokeillut mm. blenderiä, mutta jopa tutoriaalien jälkeen se tuntuu ainakin mesh-mallinnuksen puolelta erittäin tönköltä (ts. kaikki säädöt on "jemmassa", ja joutuu tekemään turhaa työtä kaiken löytämiseen). Lisäksi en ole löytänyt blenderillä tehtyjä kuvia, jotka yltäisivät esim. Maxilla tehtyjen tasalle realistisuudessa (toki kyse voi olla huonosta googletuksesta).