Kirjoittaja Aihe: Ääniongelmia  (Luettu 1526 kertaa)

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Ääniongelmia
« : 09.02.07 - klo:11.13 »
Ubuntu 6:n kanssa on jatkuvia äänentoistoon liittyviä ongelmia. Ts. nytkään ei tule pihaustakaan kaiuttimista eikä kuulokkeista.
Vajaa viikko sitten toimivat ihan ok: kun laittoi muusiikki CD:n asemaan, niin toisto käynnistyi automaattisesti. Nyt ei millään. Ilmiö ei ole uusi. Sama on tapahtunut aiemminkin, mutta silloin vika taisi olla mekaaninen: liitin irti tai vast..

Olen asentanut ja poistanut audio-ohjelmia ilman vaikutusta.

Liitännät on kunnossa.

Toisessa koneessa ämyrit toimivat ok, joten niissä ei vikaa.

Pystyykö äänikorttia jotenkin diagnosoimaan?

juyli

  • Vieras
Vs: Ääniongelmia
« Vastaus #1 : 09.02.07 - klo:12.31 »
kun laittoi muusiikki CD:n asemaan, niin toisto käynnistyi automaattisesti. Nyt ei millään. Ilmiö ei ole uusi.
Toimiiko CD:t, jos käynnistät CD-soittimen valikoista? Joskus olin mieltynyt Gnome-
ympäristössäkin KSCD:hen. Mutta esim. MPlayer ja Xine soittavat myös audio-CD:t.
Henk. koht. en ole koskaan pitänyt ominaisuudesta, että audio-CD:n laittaminen asemaan
käynnistää automaattisesti jonkin soitinohjelman.

Pystyykö äänikorttia jotenkin diagnosoimaan?
Yleensä riittää, kun mikserin asetukset laittaa kuntoon. Mielestäni
selkein mikseri on aumix.
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=aumix&searchon=names&subword=1&version=edgy&release=all

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ääniongelmia
« Vastaus #2 : 09.02.07 - klo:14.33 »
Ei auta valikosta käynnistäminen. Olen kokeillut kolmea neljää soitinohjelmaa, eikä vika selvästikään ole kiinni niistä. Jotain muuta matoa on.
Voi olla, että toimimattomuus johtuu jostain päivityksestä, joita viime aikoina on tullut taajaan.

Katsotaan mixeripuolta seuraavaksi...

Kiitos

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ääniongelmia
« Vastaus #3 : 09.02.07 - klo:15.23 »
Kiitosta  vaan.

Sieltähän se mixeristä selvisi kovasti räpläämällä. Olikohn pcm, joka ei ollut päällä. Asetuksia on kovasti, enkä juuri niistä ymmärrä. Pitäis kai merkitä muistiin toimivat asetukset, että seuraavan kerran kun.... jne... mutta laiska kun on.

Edelleen kiitos