Kirjoittaja Aihe: PCLinuxOS 1.0 Näkemyksiä  (Luettu 17591 kertaa)

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
PCLinuxOS 1.0 Näkemyksiä
« : 01.02.07 - klo:14.55 »
kokeilin yllä mainittua distroa tänään, ja muistuttaa kovasti Kubuntua, kertokaa mielipiteitänne siitä.
« Viimeksi muokattu: 20.08.07 - klo:12.32 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #1 : 01.02.07 - klo:15.23 »
kokeilin yllä mainittua distroa tänään, ja muistuttaa kovasti Kubuntua, kertokaa mielipiteitänne siitä.
Ei ole ihme jos muistuttaa Kubuntua, koska PCLinuxOS:ssä on myös KDE.
alias vililikku

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #2 : 01.02.07 - klo:15.46 »
olen siitä syvästi tietoinen, aiemmat KDE -distrot, joita olen testaillut vain ovat olleet keskenään aivan eri näköisiä, jopa (lähes) samaa versiota käyttävät.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #3 : 01.02.07 - klo:15.49 »
Asiasta mikkihiireen, tuossa kuuluisi olevan se paljon puhuttu 3d -ikkunointi, jolla Vistaa on mainostettu, en sitä ole itse vielä kokeillut, mutta mikä on hallitseva mielipide?

EDIT: tuossa on myös GCC -työkalu ja uudistettu kirjasto, josko vihdoin aloittaisi C++ -ojelmoinnin opettelun...
« Viimeksi muokattu: 01.02.07 - klo:15.51 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #4 : 01.02.07 - klo:15.53 »
Asiasta mikkihiireen, tuossa kuuluisi olevan se paljon puhuttu 3d -ikkunointi, jolla Vistaa on mainostettu, en sitä ole itse vielä kokeillut, mutta mikä on hallitseva mielipide?

EDIT: tuossa on myös GCC -työkalu ja uudistettu kirjasto, josko vihdoin aloittaisi C++ -ojelmoinnin opettelun...
Kyllähän sen 3d-työpöydän saa melko helposti Ubuntuunkin. :)
alias vililikku

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #5 : 01.02.07 - klo:16.03 »
Kyllähän sen 3d-työpöydän saa melko helposti Ubuntuunkin. :)

ehkäpä, mutta nyt ei ollut siitä kyse, vaan ihmisten mielipiteistä koskien PCLOS:ia, siinä on yksi puute: se on kokonaan englannin kielinen, mutta kelpaa se näinkin, eipähän pääse kieli unohtumaan.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #6 : 02.02.07 - klo:15.05 »
kokeilin yllä mainittua distroa tänään, ja muistuttaa kovasti Kubuntua, kertokaa mielipiteitänne siitä.

PCLinuxOS on mielenkiintoinen distro sen perusteella mitä testiversiota olen kokeillut. Lopullisen tuomion annan vasta kun vakaa versio ilmestyy helmikuun lopulla. Vaikuttaa siltä että Freespiren ohella se toimii parhaiten Acer Aspire -koneessani joten näiden distrojen välillä käydään kova kisa.

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #7 : 02.02.07 - klo:19.21 »
Itselläin on ollut yhdellä (tällä) koneella jo pitkään pclinuxos 0.93, joka oli ainoa distro, jonka kanssa ko. vehkeen rauta suostui kaveeraamaan. (ei asentuneet xubuntu, ubuntu, kubuntu alternatena tahi tavallisena eikä myöskään zenwalk tahi mepis) Tämä Big Daddy on perushyvä KDE-distro. Ei ole jämähtänyt kertaakaan, vaikka kaikkeni olen yrittänyt  ;D

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #8 : 02.02.07 - klo:21.53 »
Itselläin on ollut yhdellä (tällä) koneella jo pitkään pclinuxos 0.93, joka oli ainoa distro, jonka kanssa ko. vehkeen rauta suostui kaveeraamaan. (ei asentuneet xubuntu, ubuntu, kubuntu alternatena tahi tavallisena eikä myöskään zenwalk tahi mepis) Tämä Big Daddy on perushyvä KDE-distro. Ei ole jämähtänyt kertaakaan, vaikka kaikkeni olen yrittänyt  ;D

Samoin tuntemuksin olen itsekin liikkeellä ja ihmettelen suuresti Ubuntun saamaa huomiota vaikka todellisuus on aivan toinen. Kokeilkaa ihmeessä muitakin distroja niin löydätte aidosti itsellenne sopivan käyttöjärjestelmän. Runsaudenpulastahan ei linuxia voi syyttää.

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #9 : 03.02.07 - klo:15.57 »
Niin tuohon vielä sen verran, että onnistuin rikkomaan ko. koneesta asuksen emon ja ostin tilalle käytetyn halpis asrockin, joka siis sanoi nix kaikille muille paitsi pclinuxosille. Muuten ubuntu on asentunut mukisematta kaikkiin vehkeisiin, joihin sitä olen tarjoillut, ja sitä myös pääasiallisesti käyttelen. Syitä on tietenkin monia, mutta lyhykäisesti ne perinteiset kolme: mahtavat pakettivarastot, päivitykset (ja nytten pitkä tuki dapperille) sekä tämä foorumi. Noitapa ei ehkä vastaavia kaikkia löydy samalla tasolla muista distroista (opensusea en ole kattellut viime aikoina, kovasti näyttävät tuota hypettävän).

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #10 : 03.02.07 - klo:18.00 »
ihmettelen suuresti Ubuntun saamaa huomiota vaikka todellisuus on aivan toinen. Kokeilkaa ihmeessä muitakin distroja niin löydätte aidosti itsellenne sopivan käyttöjärjestelmän. Runsaudenpulastahan ei linuxia voi syyttää.

Noh, kyllä Ubuntun käyttäjätuki (mm nämä sivustot) on parasta, ja pitkällä kaulalla. Samoin Apt-get , kunhan siihen pääsee kiinni. Kyllä on päivittäminen ja ohjelmien asentaminen nykyään helppoa...

Ei siinä, että minulla olisi mitään PcLinuxOs:ia vastaan, käytin itsekkin sitä puolisen vuotta...

Terv. Hig

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #11 : 10.02.07 - klo:18.44 »
kokeilin yllä mainittua distroa tänään, ja muistuttaa kovasti Kubuntua, kertokaa mielipiteitänne siitä.
Metka Amish-teletappi näkymä. ;D Kaikki toimii jopa LiveCD:kin mikä Kubuntussa ja Ubuntussa on tuottanut kärsimyksiä. PCLinuxOS toimi heti, jopa minun ATI 8500 (tosin ei fglrx) ja oli vielä liittänyt kovalevytkin valmiiksi mikä kaikki helpottaa huomattavasti uusia käyttäjiä.

Ei ole muuta kuin positiivista kertomista PCLinuxOS noinniinkuin vasta-alkajan kannalta itseasiassa huomattavasti helpompi käyttää kuin Kubuntu. Pruukaan suositella sitä ensimmäiseksi Linuxeksi josta sitten voi siirtyä Ubuntuun  ;) kun ensi pelästys päästää irti. Silloin on jo tottunut KDE:hen ja löytää tiensä siellä. Itse olin tosin kerinnyt tottua Gnomeen ja sen takia Kubuntukaan ei ole lyönyt läpi meillä.

Haittapuolena on se ettei sitä saa muulla pohjoismaisella kielellä kuin Tanska joka ei kouluruotsilla toimi ja ei kyllä muutenkaan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 10.02.07 - klo:18.48 kirjoittanut petri0 »

kuksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #12 : 12.02.07 - klo:21.01 »
nyt käytelly jonkun aikaa pclinuxos,niin tämä kyllä vaikuttaa hyvältä kaikkia toimi heittämällä tässä intelin i965  kokoonpanolla,ubuntu ei suostunut etes asentumaan kivuttomasti..kde pitää vaan totutella käyttänyt gnomea aina.

Sarkas

  • Vieras
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #13 : 18.02.07 - klo:20.54 »
Kyllähän sen 3d-työpöydän saa melko helposti Ubuntuunkin. :)

ehkäpä, mutta nyt ei ollut siitä kyse, vaan ihmisten mielipiteistä koskien PCLOS:ia, siinä on yksi puute: se on kokonaan englannin kielinen, mutta kelpaa se näinkin, eipähän pääse kieli unohtumaan.

fi-kielitiedostoja löytyy paketinhallinnasta asennettavaksi joten ei tämä nyt kokonaan englantia ole jos niin haluaa, no itekkin ajattelin alunperin tän asentaa juuri tuon kielen harjoittelun vuoksi, hö läskiksi meni kun löytyi nuo fi-kielipaketit, jäi kuitenkin vielä jotain englanniksikin. ;)

Ai niin tämä oli PCLinux 2007 test 2
« Viimeksi muokattu: 18.02.07 - klo:20.59 kirjoittanut Sarkas »

eiaut

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #14 : 23.02.07 - klo:08.24 »
Suomenkieli löytyy: Pakettihallintaan hakusanaksi locales, sieltä .fi paketti, KDE:hen löytyy myös .fi-paketit ja Firefoxiin samaa kautta. Sitten vain Control Centerin kautta lisää Suomen kielen oletuskieleksi. Mutta kyllähän (K)ubuntu on hyvä ja helppo asentaa/käyttää.

iec

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • PC LinuxOS 2007
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #15 : 21.06.07 - klo:12.46 »
Kertokaapa kokemuksia ja vinkkejä noiden Suomen kielipakettien asennuksesta. Toimivatko hyvin? Tuli korvattua Kubuntu PCLinuxOS 2007:llä ja vaikuttaa todella hyvältä ja vakaammalta kuin Kubuntu. Eipä tuo suomenkielen puute nyt ihan vakava haitta ole, mutta voisihan sitäkin kokeilla asentaa jos muillakin on hyviä kokemuksia.

Vai onko mahdollista, että juuri Kubuntun (feisty) epävakaus johtuu kielipaketeista? Siinä tapauksessa en taidakaan sitten asentaa lokalisaatiopaketteja.

Täytyy myöntää, että ihastuin PCLinuxOS 2007:n asennukseen, helppokäyttöisyyteen, ulkonäköön ja käytännön nopeuteen.

-iec

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #16 : 21.06.07 - klo:14.32 »
Kertokaapa kokemuksia ja vinkkejä noiden Suomen kielipakettien asennuksesta. Toimivatko hyvin? Tuli korvattua Kubuntu PCLinuxOS 2007:llä ja vaikuttaa todella hyvältä ja vakaammalta kuin Kubuntu. Eipä tuo suomenkielen puute nyt ihan vakava haitta ole, mutta voisihan sitäkin kokeilla asentaa jos muillakin on hyviä kokemuksia.

Vai onko mahdollista, että juuri Kubuntun (feisty) epävakaus johtuu kielipaketeista? Siinä tapauksessa en taidakaan sitten asentaa lokalisaatiopaketteja.

Täytyy myöntää, että ihastuin PCLinuxOS 2007:n asennukseen, helppokäyttöisyyteen, ulkonäköön ja käytännön nopeuteen.

-iec

Toimii ihan hyvin, ei ole ollut ongelmia, kunhan muistaa pakettien asentamisen ja asetusten säätämisen jälkeen boottia koneen, ennen kuin yrittää kokeilla käännösten toimivuutta, esim. firefox kaatuu heti jos sen kieliasetuksia säätäessä on selain (siis firefox) auki.

Itsellä kokemusta suht paljon, ja PCLOSin käännöksen taso ainakin minun mielestäni parempi kuin Feistyssä.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 Näkemyksiä
« Vastaus #17 : 21.06.07 - klo:14.34 »
Korjaus topicin nimeen, Tammikuussa julkaistiinkin 0,94 TestRelease 1, 1.0 julkaistiin Huhtikuussa.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

fingerling

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 200
  • Linux user #460757
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #18 : 21.06.07 - klo:14.46 »
KDE:n saa suomenkielisenä ja pitää boottia vain tuo X. ite olen käyttänyt pclossia pari viikkoa. erittäin hyvä distro. täytyy tuota 7.10 kokeille kun tulee, mutta muuten on tämä tässä koneessa ainoana käyttiksenä.
Kun sekä ylläpitäjä että käyttäjä on sama henkilö, ajaudutaan skitsofreniaan. -Asmo Koskinen

iec

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • PC LinuxOS 2007
    • Profiili
Vs: PCLinuxOS 1.0 (Tammikuun 28. 2007) Näkemyksiä
« Vastaus #19 : 24.06.07 - klo:09.51 »
Kiitos vinkeistä. Kielipaketit löytyivät tosiaankin Synapticista kohdista:
 locales-fi  ja kde-i18n-fi

Hyvin näyttää toimivan.

-iec