Kirjoittaja Aihe: Edgy jumittaa, pahasti  (Luettu 3109 kertaa)

jonnijii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Edgy jumittaa, pahasti
« : 31.01.07 - klo:20.02 »
Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen.

Käyttis: Ubuntu Edgy

Beryl ei jostain syystä asentunut oikein, vaan Synaptic koko ajan herjasi rikkinäisestä paketista, eikä suostunut asentamaan mitään muutakaan sen jälkeen. Yritin korjata ongelman asentamalla Beryl-paketin Aptitudella uudelleen. Jostain syystä Aptitude samalla päätti poistaa "käyttämättömät" paketit, joita oli useampi kymmenen.  ???

Ilmeisesti se poisti myös jotain olennaista, sillä reboottauksen jälkeen työpöytä ei suostunut käynnistymään enää laisinkaan, vaan näytölle tuli tällainen teksti:

BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-2ubuntu3) Built-in Shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/bin/sh: can't access tty; job control turned off

(initramfs)_


No niin. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun koneeni on seonnut Aptituden tai apt-getin takia. Mutta aiemmin olen sentään saanut koneen toimimaan rescue-modessa. Nyt en saa mitään toimimaan. Arvatkaa vain, suututtaako tällainen! Aptituden hieno automatiikka, joka pyyhkii käyttiksen näin käytännällisesti käyttökelvottomaksi, on mielestäni ehdottomasti susi. :'(

Miten saan käyttiksen takaisin jaloilleen? Pyyhkimällä levyn ja asentamalla koko setin uudelleen puhtaalta pöydältä? Kyllä täytyy olla jokin muukin keino. Anteeksi nyt vain, mutta kun tällaisia kokemuksia on useampia, käännyn kuitenkin pikkuhiljaa takaisin window$in käyttäjäksi.

Auttakaa, pliis.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #1 : 31.01.07 - klo:20.23 »

 /bin/sh: can't access tty; job control turned off

(initramfs)_
 
 ei pysty konnektoitumaan tty;hyn työkontrolli käännetty pois päältä.

 jotain tuollaistahan tuo herjaa mutta täällä liian vähän kokemusta helppoon ratkaisuun 6 viikkoa.

 (initramfs)_  ??? mutta kuin.
 
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

jonnijii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #2 : 31.01.07 - klo:20.33 »
Niinpä.

/bin/sh/ ei pääse käyttämään tty:tä. Niinhän tuossa sanotaan. Miten saan tuon "työkontrollin" takaisin päälle?

Helpillä sain listan käskyistä, mutta kun itsellänikin on tuo koodauspuoli vähän hakusessa, en tiedä mitä käyttää.

Ja ubuntua mainostetaan helppokäyttöisenä ja inhimillisenä...  >:(

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #3 : 31.01.07 - klo:22.19 »
/bin/sh/ ei pääse käyttämään tty:tä. Niinhän tuossa sanotaan. Miten saan tuon "työkontrollin" takaisin päälle?

Helpillä sain listan käskyistä, mutta kun itsellänikin on tuo koodauspuoli vähän hakusessa, en tiedä mitä käyttää.

niin siis sinähän olet rikkonut järjestelmän niin, ettei se edes boottaa varsinaiseen ubuntuun vaan busyboxiin joka on hyvin rajoitettu ympäristö. tilanteen voi ehkä korjata boottamaanlla live-cd:ltä, chroottamalla sisään ja asentamalla puuttuvat paketit. itse lähtisin ehkä yrittämän pakettia ubuntu-desktop joskos se vetäisi riippuvuuksina jotain tarpeellista.

Ja ubuntua mainostetaan helppokäyttöisenä ja inhimillisenä...  >:(

eli kun olet itse asentanut epävirallisia paketteja, epävirallisista lähteistä, rikkonut jotain ja sen jälkeen vielä antanut järjestelmälle luvan positaa tarpeellisia paketteja estäen koko järjestelmän boottaamisen, niin se on jollain tapaa ubuntun vika? aivan selvästi.
Janne

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #4 : 31.01.07 - klo:22.50 »
Lainaus
niin siis sinähän olet rikkonut järjestelmän niin, ettei se edes boottaa varsinaiseen ubuntuun vaan busyboxiin joka on hyvin rajoitettu ympäristö. tilanteen voi ehkä korjata boottamaanlla live-cd:ltä, chroottamalla sisään ja asentamalla puuttuvat paketit. itse lähtisin ehkä yrittämän pakettia ubuntu-desktop joskos se vetäisi riippuvuuksina jotain tarpeellista.

Tai sitten voisi myös katsoa aptituden logista mitä nuo poistetut paketit olivat ja asentaa ne uudelleen:
Koodia: [Valitse]
cat /var/log/aptitude

jonnijii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #5 : 01.02.07 - klo:10.07 »
/bin/sh/ ei pääse käyttämään tty:tä. Niinhän tuossa sanotaan. Miten saan tuon "työkontrollin" takaisin päälle?

Helpillä sain listan käskyistä, mutta kun itsellänikin on tuo koodauspuoli vähän hakusessa, en tiedä mitä käyttää.

niin siis sinähän olet rikkonut järjestelmän niin, ettei se edes boottaa varsinaiseen ubuntuun vaan busyboxiin joka on hyvin rajoitettu ympäristö. tilanteen voi ehkä korjata boottamaanlla live-cd:ltä, chroottamalla sisään ja asentamalla puuttuvat paketit. itse lähtisin ehkä yrittämän pakettia ubuntu-desktop joskos se vetäisi riippuvuuksina jotain tarpeellista.

Ja ubuntua mainostetaan helppokäyttöisenä ja inhimillisenä...  >:(

eli kun olet itse asentanut epävirallisia paketteja, epävirallisista lähteistä, rikkonut jotain ja sen jälkeen vielä antanut järjestelmälle luvan positaa tarpeellisia paketteja estäen koko järjestelmän boottaamisen, niin se on jollain tapaa ubuntun vika? aivan selvästi.

Okei. Miten chroottaan sisään? Miten se tehdään?

En ole mikään tietokone-ekspertti vaan humanisti, onneksi.  ;) Enkä ole itse rikkonut mitään pakettia. Tuollainen herjaaminen ei mitenkään paranna tämän foorumin käyttäjäystävällisyyttä. Oletan, että muutkin käyttäjät ymmärtävät, että jos kone menee kokonaan jumiin itsestään, niin se harmittaa. Niin minuakin. Vielä enemmän harmittaa tuollaiset kommentit. :(

Jos käyttis tai asennusohjelma (tässä aptitude) ehdottaa jotain, olen tottunut, että yleensä näihin ehdotuksiin voi luottaa. Silloin ei ainakaan tee mitään väärin. Tai niin luulin. Sen takia vähän ihmetyttää tällainen. Opinpa ainakin välttämään jatkossa aptitudea ja apt-getiä...


Tai sitten voisi myös katsoa aptituden logista mitä nuo poistetut paketit olivat ja asentaa ne uudelleen:
Koodia: [Valitse]
cat /var/log/aptitude

Kokeilenpa tuota. Kiitos.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #6 : 01.02.07 - klo:10.28 »
Okei. Miten chroottaan sisään? Miten se tehdään?
Liität levyn mount komennolla haluamaasi liitospisteeseen ja komennat sudo chroot liitospiste, howto osastolla pitäisi olla chroot pikaohje.
Lainaus
En ole mikään tietokone-ekspertti vaan humanisti, onneksi.  ;) Enkä ole itse rikkonut mitään pakettia. Tuollainen herjaaminen ei mitenkään paranna tämän foorumin käyttäjäystävällisyyttä. Oletan, että muutkin käyttäjät ymmärtävät, että jos kone menee kokonaan jumiin itsestään, niin se harmittaa. Niin minuakin. Vielä enemmän harmittaa tuollaiset kommentit. :(
Herättää minussa ainakin vahvoja mielipiteitä kun sinä herjaat järjestelmän rikkoneen itse itsensä vaikka ilmiselvästi kyseessä on inhimillinen erehdys. Ubuntun kehittyneemmät paketinhallintatyökalut eivät sisällä mitään "lapsilukkoja", joka on kokeneemman käyttäjän kannalta mukava asia, mutta mahdollistaa tällaiset omaan jalkaan ampumiset niiltä, jotka eivät tutki asentamiensa / poistamiensa pakettien merkitystä. 
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

jonnijii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #7 : 01.02.07 - klo:10.53 »
Mikäli tarkoituksena on, että tästä distrosta tulisi suositumpi kuin windowsista, niin ehkä tuollaisten "lapsilukkojen" asettamista kannattaisi kuitenkin harkita, niin ei kävisi tälle tyhmälle humanistillekaan enää häpsyjä. Käyttäjäystävällisyys on minusta sitä, ettei kaikkien tarvitse olla tietokoneinsinöörejä, että osaisivat käyttää konetta.

Myönnän suoraan, etten ymmärrä kaikkien niiden ratiritirallojen sisältöä, mitä aptitude ilmoitti poistavansa "turhina", enkä edes halua tietää. Minulle kone on työkalu, ei intohimo. :) Käyttäjäystävällisyys ja ergonomia tarjoittaa myös sitä, että ohjelman nimestä (tai edes jostain) selviäisi jotenkin se, mihin se liittyy ja miten se vaikuttaa muihin.

Ja muuten: kyllä tämä kone saa aikaan itsestäänkin ongelmia, kaikki viat eivät ole aina "käyttäjän omia vikoja": Joku mukava OpenOfficen bugi vei viime kuussa graduni. Totta kai minulla oli backup, mutta harmitti se silti.  ;)

Kiitos kuitenkin. Kokeilen näiden ohjeiden mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 01.02.07 - klo:10.59 kirjoittanut jonnijii »

juyli

  • Vieras
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #8 : 01.02.07 - klo:11.45 »
Mikäli tarkoituksena on, että tästä distrosta tulisi suositumpi kuin windowsista, niin ehkä tuollaisten "lapsilukkojen" asettamista kannattaisi kuitenkin harkita, niin ...

Linuxeissa on jo lapsilukkonsa. Ubuntussa lapsilukko avataan komennolla sudo.

Enpä usko, että Linux-kehittäjillä on mitään tarkoitusta kilpailla MS Windowssin kanssa.
Heidän tavoitteensa on vain tehdä entistä parempi Linux ja kehittää vapaita ohjelmia.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #9 : 01.02.07 - klo:13.41 »
Lainaus
Jos käyttis tai asennusohjelma (tässä aptitude) ehdottaa jotain, olen tottunut, että yleensä näihin ehdotuksiin voi luottaa. Silloin ei ainakaan tee mitään väärin. Tai niin luulin. Sen takia vähän ihmetyttää tällainen. Opinpa ainakin välttämään jatkossa aptitudea ja apt-getiä...

Olisi myös mielenkiintoista tietää minkä ohjeen mukaan olet beryliä asennellut koska itse olin siinä uskossa että berylin asennus on tänä päivänä jo varsin yksinkertaista hommaa. Ja jos apt ilmoittaa että jokin paketti on rikki tai sillä ei ole tarvittavia riippuvuuksia niin sitä EI silloin pidä asentaa väkisin!

Sitä on mahdoton tietää mitä olet koneesi kanssa sooloillut mutta olisiko nyt niin että jokin asentamasi paketti olisi ollut ristiriidassa järjestelmästä löytyvien pakettien kanssa, joten aptitudella väkisin asennettu paketti on poistanut järjestelmässä olevat "ristiriitaiset" paketit ja siitä jumitus. Seuraavan kerran jos vastaava tilanne tulee eteen niin tule kysymään neuvoa ennen kuin alat summamutikassa asentelemaan ja poistelemaan paketteja, jos et siis tiedä mitä ne paketit ovat. Tai jos päätät olla uhkarohkea niin ota ainakin johonkin tekstitiedostoon ylös ne paketit jotka aptitude aikoo poistaa. Onnistuu " > tiedosto.txt" valitsimella.


Lainaus
Mikäli tarkoituksena on, että tästä distrosta tulisi suositumpi kuin windowsista

Tuskin on tavoite. Sanotaan se taas että linux ei ole korvaaja vaan vaihtoehto :)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #10 : 01.02.07 - klo:15.59 »
Lainaus
Tuskin on tavoite. Sanotaan se taas että linux ei ole korvaaja vaan vaihtoehto :)
Minulla Linux on korvaaja sekä vaihtoehto. :)
alias vililikku

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #11 : 01.02.07 - klo:16.50 »
Ja muuten: kyllä tämä kone saa aikaan itsestäänkin ongelmia, kaikki viat eivät ole aina "käyttäjän omia vikoja": Joku mukava OpenOfficen bugi vei viime kuussa graduni. Totta kai minulla oli backup, mutta harmitti se silti.  ;)
Jep, harva ohjelma on täysin bugiton. Ja kuten jo sanottu, niin 'sudo' on se lapsilukko, senhän tietää jo etukäteen, että jos silmät kiinni alkaa root-oikeuksilla sählätä, niin siitä ei hyvä seuraa.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Edgy jumittaa, pahasti
« Vastaus #12 : 01.02.07 - klo:18.08 »
Lainaus
Minulla Linux on korvaaja sekä vaihtoehto. Smiley

No juu. Eipä meikäläisenkään koneissa ole enää aikoihin muita käyttiksiä ollut kuin linukkeja. Mutta se että jotkut erheellisesti luulevat linuxin ainoana tavoitteena olevan windowsin korvaaja, on mielestäni väärä. Ja jos jonain päivänä saavutaan siihen pisteeseen että suurinosa maailman kotikoneista pyörii linuxilla niin siinä vaiheessa harkitsen jo vakavasti BSD:n tai BeOS:in opettelua. :)